4 هزار زندانی در کرمان به مرخصی رفتند

به گزارش رکنا، «یدالله موحد» از تمهیدات جدید قوه قضائیه برای پیشگیری از ورود و شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها خبر داد و اظهار کرد: براساس تصمیمات جدید ریاست قوه قضائیه از تأسیسات ارفاقی مندرج در قانون آئین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی ازجمله اعمال مجازات‌های جایگزین حبس، تعویق اجرای مجازات، تعلیق تعقیب و تعلیق مجازات در چارچوب قوانین استفاده می‌شود تا کمترین ورودی جدید به زندان‌ها را داشته باشیم.

وی ادامه داد: براساس بخشنامه ابلاغی از سوی رئیس قوه قضائیه و با رویکرد کاهش ورودی افراد به زندان‌ها از صدور قرارهای تأمین منجر به بازداشت جز در موارد ضروری اجتناب می‌شود.

موحد عنوان کرد: از معرفی محکومانی که آرای محکومیت آنها قطعیت یافته و در حال حاضر با قرار تأمین آزاد هستند، جز در موارد ضروری از معرفی آنها به زندان تا پایان فروردین خودداری خواهد شد.

رئیس شورای قضائی استان کرمان تصریح کرد: همچنین به تمامی محکومان به حبس که واجد شرایط قانونی مرخصی بوده و در زندان به سر می‌برند و محکومان به جزای نقدی، رد مال، جبران خسارت، پرداخت دیه و سایر محکومان مالی تا ۱۵ فروردین ماه سال آینده مرخصی داده خواهد شد.

موحد گفت: تمامی محکومانی که به دلیل عجز از پرداخت جزای نقدی در بازداشت هستند و همچنین دارندگان محکومیت‌های مالی از جمله دیه، مهریه، رد مال و… با ارائه وثیقه متناسب با میزان محکومیت و بر اساس تشخیص قضات می‌توانند از مرخصی استفاده کنند.

وی تاکید کرد: این بخش‌نامه مشمول محکومان با اتهاماتی از قبیل سرقت‌های مسلحانه، جاسوسی، اقدام علیه امنیت کشور که محکومیت آنها بیش از پنج سال باشد، آدم ربائی، اسیدپاشی، قاچاق، خرید و فروش سلاح، محکومان کلاهبرداری کثیرالشاکی و محکومان به قصاص، اعدام و حدود شرعی نمی‌شود.

رئیس شورای قضائی استان کرمان اظهارکرد: افرادی که امکان استفاده از تمهیدات جدید قوه قضائیه را ندارند اگر دارای بیماری خاص و حاد بوده، زنان باردار و زنان دارای کودک شیرخوار و سالمندان با ارائه مستندات و با تائید دادستان مجری حکم پس از مشورت با بخش امنیتی مربوطه و اخذ نظر آنان به ویژه در مورد محکومین امنیتی از مرخصی بهره مند خواهند شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 549694 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟