آیا باید برای پیشگیری از کرونا همه چیز را مانند چین مسدود و محدود کرد؟

به گزارش رکنا، سازمان بهداشت جهانی اکنون خطر شیوع جهانی بیماری Covid-19 را "بسیار بالا" تخمین می زند و اقدامات جدی دولت چین طی هفته های اخیر برای مهار این بیماری را صریحا ستایش و تحسین کرده است. براساس تحقیقات نیویورک تایمز، تخمین زده می شود حدود 760 میلیون چینی در درجات مختلفی از قرنطینه قرار دارند. ظاهرا این تمهیدات موفق بوده اند، زیرا اخیرا تعداد مبتلایان جدید کاهش یافته است.

به گفته بسیاری از کارشناسان، ویروس Sars-CoV-2 به اروپا و آلمان نیز سرایت خواهد کرد و در نهایت امکان دارد تا 70 درصد مردم جهان به این ویروس مبتلا شوند.

یک هیئت خبره سازمان بهداشت جهانی که اخیرا از چین بازدید کرده است، می گوید:" بخش اعظم جامعه جهانی هنوز از نظر ذهنی و مادی آماده اجرای تمهیدات اعمال شده برای مهار کووید 19 در چین نیستند. این تمهیدات تنها روش هایی هستند که در حال حاضر به طور اثبات شده قادر به قطع یا به حداقل رساندن زنجیره های انتقال بوده اند."

 ژرارد کراوز از مرکز تحقیقات عفونی هلمهولتز می گوید "برخورد شدید و سختگیرانه" دولت چین گسترش این بیماری را محدود کرده و به سایر کشورها فرصت داده تا برای مقابله با موج بیماری آماده شوند. اما این تمهیدات عواقب نامطلوبی بر سلامتی و اقتصاد چین به همراه داشته است." در حال حاضر امکان ارزیابی ثمربخشی و مناسب بودن این اقدامات وجود ندارد، باید بعد از پایان این بیماری به بررسی اوضاع پرداخت.

 طی چند هفته گذشته، سازمان جهانی بهداشت بارها اظهار داشته که محدودیت سفر یا تجارت را توصیه نمی کند، اما پکن این توصیه را نادیده می گیرد. سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت: "چین یک کشور مستقل است و اجازه دارد قدم هایی را که باور دارد به نفع خود و مردمش است، بردارد. ما امیدواریم که اقدامات چین هم موثر و هم کوتاه مدت باشد." اگرچه کاهش موارد جدید ابتلا در چین دلگرم کننده است - اما با توجه به شیوع بیماری در سایر نقاط جهان، باید با احتیاط تفسیر شود.

 یکی از دلایل ستایش سازمان جهانی بهداشت از پکن، تمایل این سازمان به حفظ روابط خوب با چین به نفع حمایت از بهداشت جهانی است. برخورد با چین نشان می دهد که سازمان جهانی بهداشت تا چه اندازه تحت تاثیر راهبردهای سیاسی قرار دارد.

 در آلمان تاکنون هیچ صحبتی درباره اقدامات سختگیرانه تر نشده است. طبق اعلام وزارت بهداشت فدرال، آنها "تا حد امکان" آماده هستند. اگرچه امکانات بهداشتی نسبتاً خوبی نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر وجود دارد، اما حتی وزیر بهداشت فدرال نیز اعتراف کرد که احتمال توقف صادرات تجهیزات پزشکی مورد استفاده وجود دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 547853 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟