به گزارش رکنا، اصل بدهی این زندانی دیه‌ای بالغ بر ۲ میلیارد و ۹۰ میلیون ریال بود که با آورده ۹۹۲ میلیون ریالی خانواده این مددجو این رقم به میزان یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان کاهش یافته است.

این محبوس در سال ۱۳۹۵ با اخذ وام در یکی از روستاهای اطراف ارومیه کارگاه کوچکی را در مکانی استیجاری جهت ساخت جعبه های پلاستیکی (میوه) راه‌اندازی می‌نماید.

در ادامه شخصی به نام هاشم را نیز به عنوان کارگر فنی در کارگاه مشغول به کار می‌نماید که پس از ۵ ماه فعالیت دستگاه پرس تزریقی دچار مشکل شده و قالب متحرک آن نیاز به تعمیر پیدا می‌کند. دستگاهی که دارای دو فک ثابت و متحرک جهت قالب‌گیری بوده و طبق نظر کارشناسان تعمیر آن به دلیل مختصات فنی و مشکلات ناشی از سنگینی ابزار غالبا چند نفره انجام می‌شده است.

در تاریخ ۲۱ شهریور همان سال پس از تعمیر فک متحرک و اتصال قطعات جانبی آن توسط کارگر این کارگاه و شخصی در هیات کارفرما هنگام تنظیم فک‌های قالب ، هاشم به دستور فرد متصدی به پشت دستگاه می‌رود تا به محض دریافت دستور کلید دستگاه فک متحرک را به سمت فک ثابت ببندد، اما عدم تجربه کافی این کارگر ۲۶ ساله در نحوه قرار گیری در پای دستگاه فاجعه آفرین می‌شود.

در یک لحظه به علت قصور کارفرمای فنی فک متحرک که طبق استعلام به عمل آمده وزنی بین ۵۰۰ الی ۶۰۰ کیلوگرمی از جای خود جدا و روی سر و نیمه بالایی تنه وی آوار می‌شود.

بر اثر این حادثه افزون بر این که قفسه سینه هاشم خرد می‌شود، این فرد که به تازگی رخت دامادی نیز بر تن کرده بود، بر اثر جراحت دچار آسیب مغزی هم می‌گردد که بر همین اساس فرد تا رسیدن به بیمارستان فوت می‌کند.

در پی طرح شکایت اولیاءدم تا حدودی متصدی تعمیر مقصر و تا میزانی خود کارگر مقصر شناخته می‌شوند اما آن کسی که بیشترین میزان تقصیر برای او تعیین می‌شود صاحب کارگاه است که بر حسب آخرین احکام صادره او تا میزان ۶۰ دیه در ماه حرام محکوم می‌گردد که به علت عدم استطاعت مالی با محکومیت قتل غیرعمد ناشی از حوادث کار نامبرده از تاریخ ۱۶ مهر ماه سال جاری روانه یکی از زندان‌های استان آذربایجان غربی می‌شود.

فردی که با سختی کارگاه خود را دایر کرده بود ۴ دختر مجرد دارد که با احتساب همسر او ۵ سر عائله تحت تکفل فردی قرار دارند که تا چند مدت قبل نان‌آور آن‌ها حساب می‌شد و امروز بر حسب یک اتفاق عزیزانش هستند که با هر تلاشی درصدد برآمده‌اند تا کاری برای آزادی او کنند.

طبق حکم قاضی پرونده عدم نظارت کافی "رحمت – الف" در محل خدمت خود علت اصلی وقوع یک چنین حادثه‌ای تعیین می‌شود که این نظر با جلب نظرات کارشناسان رسمی دادگستری اتخاذ و صادر گردیده است.

براساس گزارش ستاد دیه کشور، طبق تحقیقات به عمل آمده از سوی ستاد دیه هم‌اکنون در غیاب پدر خانواده اعضای خانواده که در خانه‌ای استیجاری ساکن هستند تنها با واریزی یارانه دولت امرار معاش می‌کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 545264 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟