جولان خرس سیاه آسیایی در کرمان

به گزارش رکنا ، مرجان شاکری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: گونه خرس سیاه آسیایی یک زیر گونه دارد که به گونه بلوچی خرس سیاه معروف بوده و در معرض انقراض است.

شاکری افزود: زیر گونه بلوچی خرس سیاه آسیایی تنها در بخشی از نواحی پاکستان و ایران دیده شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان تصریح کرد: خرس سیاه بلوچی در استان‌های کرمان، سیستان بلوچستان و هرمزگان مشاهده شده، اما در حقیقت اطلاعات ما درباره عادات و رفتار و جمعیت این حیوان و زیستگاه‌ها آن به همراه نقشه پراکنش آن زیاد نیست.

او بیان داشت: طی سال‌های اخیر تحقیقاتی خوبی در خصوص این حیوان انجام شده است که خوشبختانه بر اساس گزارشات واصله از زیستگاه‌های این گونه در استان می‌توان گفت که جمعیت این گونه در حال افزایش است و آموزش و فرهنگ سازی جوامع محلی و همکاری آن‌ها با اداره کل حفاظت محیط زیست استان و همچنین تعریف برخی زیستگاه‌های اصلی این حیوان به عنوان مناطق تحت مدیریت در حوزه جنوب استان، نقش بسزایی در افزایش جمعیت خرس سیاه بلوچی یا خرس سیاه یقه هفت داشته است.

او افزود: در منطقه نودژ گزارشاتی از حضور خرس وجود داشته، اما در هفته گذشته این موضوع با مشاهده آثار و نمایه‌های آن توسط محیط بانان منطقه قطعیت پیدا کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان افزود: آموزش و فرهنگ سازی جوامع محلی اصلی‌ترین عامل حفاظت و حراست از انفال الهی می‌باشد چرا که آنها در تقابل مستقیم با حیوانات قرار دارند و آموزش مسائل مربوط به چگونگی کاهش تعارضات و داشتن زندگی امن در کنار این گونه از جانوران می‌تواند باعث کمتر شدن تقابل انسان و آن‌ها شود.

حفاظت موثر‌تر از حیات وحش به خصوص حفاظت از گونه‌های در معرض خطر را مستلزم تخصیص اعتبار در گرو آموزش و فرهنگ سازی جوامع محلی، افزایش حفاظت فیزیکی زیستگاه‌های حیات وحش و در برخی موارد پرداخت خسارت به زیان دیدگان است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 541121 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟