به گزارش رکنا،شمار موارد ابتلا به بیماری ویروسی جدید در چین به ۴۴۰ تن رسید و آمار افراد جان باخته بر اثر این بیماری مرموز به ۹ نفر افزایش یافت.

«لی بین»، رئیس کمیسیون ملی بهداشت چین روز چهارشنبه ۲۲ ژانویه (۲ بهمن) با اعلام این به خبرنگاران گفت که این آمار تا نیمه‌شب گذشته به‌روز شده است و آمار روز چهارشنبه هنوز قطعی و قابل اعلام نیست. به گفته او ممکن است به زودی ۱۴۹ مورد دیگر به آمار مبتلایان به این بیماری افزوده شود.

تمامی موارد فوتی این بیماری نوظهور که بر اثر ورود نوعی ویروس از خانواده کروناها ایجاد می‌شود، از شهر ووهان در استان هوبی گزارش شده‌اند. نخستین موارد ابتلا به این بیماری و شیوع آن نیز در اواخر ماه دسامبر گذشته از همین شهر آغاز شده بود.

آقای لی درباره ابتلا به این بیماری در خارج از چین گفت که دو مورد از ابتلا به ویروس کشنده جدید در ژاپن و کره جنوبی و سه مورد در تایلند گزارش شده است. به گفته او روز سه‌شنبه برای نخستین بار یک مورد از ابتلا به این بیماری در ایالات متحده و یک مورد در تایوان نیز گزارش شده است.

فرد مبتلا به بیماری جدید در آمریکا یک مرد ۳۰ ساله است که به تازگی از ووهان چین بازگشته و در بیمارستان شهر سیاتل بستری شده است. پزشکان گفته‌اند حال عمومی این فرد وخیم نیست.

مقام‌های بهداشت و درمان آمریکا نیز می‌گویند بیماری نوظهوری که شیوع آن در روزهای اخیر در چین آغاز شده در شرایط فعلی تهدید مهمی برای ایالات متحده محسوب نمی‌شود و آنها نگرانی از این بابت در کشور ندارند.

چندین کشور از بیم شیوع گسترده بیماری جدید به مانند شیوع بیماری سارس که در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ شایع شده بود، در فرودگاه و مرزهای ورودی خود تدابیر بهداشتی ویژه‌ای را برای مسافران ورودی از چین و به ویژه از شهر ووهان آغاز کرده‌اند.

بسیاری از نخستین موارد گزارش شده افرادی بوده‌اند که از محصولات یک فروشگاه مواد غذایی دریایی در شهر ووهان مصرف کرده بودند.

آغاز تعطیلات سال نوی چینی و فصل مسافرت‌های میلیون‌ها تن از شهروندان چین، نگرانی از خطر شیوع بیماری جدید در این کشور را تشدید کرده است. مسئولان دولت چین می‌گویند هنوز برای قضاوت در مورد این که ویروس جدید به اندازه ویروس سارس خطرناک است یا نه، زود است.

بیماری جدید بر اثر ورود یک نوع ویروس ناشناخته جدید از خانواده کروناویروس‌ها به بدن، فرد را ابتدا به تنگی نفس و سینه‌پهلو مبتلا کرده و در مواردی منجر به مرگ می‌شود. سرایت این بیماری از انسان به انسان شیوع آن را تسریع می‌کند. کروناویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود.

به دنبال انتشار اخبار شیوع بیماری جدید در چین، بازارهای جهانی در روز سه‌شنبه دستخوش تغییراتی شد و بازارهای بورس آمریکا تا شامگاه دیروز سقوط کردند.

با این حال خبرگزاری‌ها بامداد چهارشنبه از افزایش نسبی ارزش سهام در بازارهای بورس آسیا به ویژه در ژاپن خبر دادند. آسوشیتدپرس در توضیح این افزایش نسبی می‌نویسد احتمالا دلیل این امر آن است که به جز شیوع بیماری کروناویروسی جدید در چین، اتفاق مهم دیگری در جهان در جریان نیست.

چین دومین اقتصاد بزرگ جهان است و اقتصاددانان و تجار جهان بیم آن دارند که شیوع بیماری خطرناک جدید در این کشور آسیب‌های بزرگی در درجه اول به صنعت گردشگری و حمل و نقل و در درجه بعدی به سایر بخش‌های تجارت در جهان وارد کند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 536943 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟