حجم ویدیو: 5.39M | مدت زمان ویدیو: 00:00:44

به گزارش رکنا، رضایی فر مسئول بررسی سانحه را براساس قانون سازمان هواپیمایی ایران اعلام کرد و گفت: بررسی سانحه را براساس ضمیمه 13 «پیمان شیکاگو» انجام می دهیم و هدف ما مقصر جلوه دادن شرکت بوئینگ یا سایر افراد نیست بلکه هدف تامین ایمنی مسافران در پروازهاست.

«حسین رضایی فر» مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری درباره سانحه هوایی برای هواپیمای اوکراینی گفت: این سانحه بسیار عظیم است و بررسی آن زمانبراست، ما در حال جمع آوری اطلاعات هستیم و سپس تحلیل و مورد نتیجه گیری قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه ۱۲ گروه کارشناسی تشکیل شده است که در حال جمع آوری اطلاعات هستند گفت: یکی از این گروه ها گروه مربوط به جعبه سیاه است، هردو جعبه سیاه را پیدا کردیم، جعبه های سیاه صدمه دیده اند لذا باید بازسازی شوند و پس از آن اطلاعات بازخوانی شود، در حال حاضر در مرحله ارزیابی صدمات جعبه سیاه هستیم که ببینیم می‌توان این جعبه ها را در ایران بازسازی کرد و دانلود اطلاعات انجام شود یا نه.

رضایی فر ادامه داد: ما قراردادهای مشترکی با کشورهای دیگر داریم که این کار را در موسسات معتبر و مجاز آنها نیز می توانیم انجام دهیم.

** ملاحظات تکنیکی و امنیتی دو نکته مهم برای ایران و اوکراین

مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: تیمی که از اوکراین آمده دو بخش هستند که بخشی بررسی های امنیتی و دیگری بررسی های فنی را انجام میدهد. تیم‌های ایرانی نیز در دو بخش تقسیم شده اند؛ ما هم ملاحظات امنیتی و هم ملاحظات تکنیکی را مدنظر داریم. ملاحظات تکنیکی برای ما بسیار مهم است. هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ در حال حاضر در کل دنیا پرواز میکند لذا ملاحظات تکنیکی برای ما بسیار مهم است و به همان اندازه بخش امنیتی دارای اهمیت است.

وی افزود: گروه تکنیکی اوکراین در حال حاضر در فرودگاه مهرآباد هستند و در کنار ما کار را انجام می‌دهند. گروه امنیتی امروز در سایت سانحه حضور دارند و با گروه امنیتی ایران در حال انجام کار هستند .

رضایی فر با اشاره به اینکه بعد تکنیکی برای هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ که در یک سال گذشته ۳ سانحه مرگبار دردنیا داشته است، بسیار مهم است، اظهار داشت: بعد امنیتی برای کشورمان بسیار مهم است لذا در این دو مسیر پیش میرویم و نتایج را تلفیق می کنیم و یک گزارش نهایی صادر خواهد شد.

** حافظه اطلاعات جعبه های سیاه سالم هستند

رضایی فر تصریح کرد: هواپیما دارای دو جعبه سیاه است؛ در جعبه اول اطلاعات فنی هواپیما وجود دارد. جعبه سیاه دوم حاوی اطلاعات و مکالمات پروازی است .جعبه سیاه اول، سالم است ولی کاملا سوخته ولی حافظه اطلاعاتش تا ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد و نیروی شتاب زیاد را تحمل می کند لذا سالم است اما جعبه دوم که حاوی مکالمات است متلاشی شده اما حافظه اش سالم است چون حافظه محافظت شده بوده و ان شاالله بازخوانی می شوند.

** به دنبال مقصر جلوه دادن بوئینگ نیستیم

رضایی فر مسئول بررسی سانحه را براساس قانون سازمان هواپیمایی ایران اعلام کرد و گفت: بررسی سانحه را براساس ضمیمه ۱۳ «پیمان شیکاگو» انجام می دهیم و هدف ما مقصر جلوه دادن شرکت بوئینگ یا سایر افراد نیست بلکه هدف تامین ایمنی مسافران در پروازهاست.

وی تصریح کرد: طبق قانون ایران در همان روز سانحه اطلاعیه لازم را به کشور آمریکا ارسال کرد و آمریکا می توانست از همان روز نخست در بررسی ها شرکت کند و البته ایران هم‌اکنون با نماینده آنها در ارتباط است.

رضایی همچنین یادآور شد که براساس قانون به سه کشور فرانسه (به عنوان طراح موتور)، اوکراین (به عنوان بهره بردار و ثبت کننده هواپیما) و آمریکا (به عنوان طراح هواپیما اطلاعیه از سوی ایران ارسال شده است و هر سه کشور نماینده های خود را معرفی کردند و همچنین کشورهای کانادا و سوئد نیز با توجه به اینکه شهروندانشان در سانحه فوت کردند می توانند به عنوان مشاور در جلسات حضور داشته باشند و بر روند بررسی نظارت کنند.

** کنگره و دولت آمریکا اجازه دسترسی به آزمایشگاه های این کشور را به ایران نمی دهد

رضای تصریح کرد: آمریکا اگر درخواست به ما بدهد، می توانیم از لابراتورهای آنها نیز برای بررسی استفاده کنیم اما باید در نظر داشت که پیش از این در سانحه هایی که صورت گرفته بود موسسه حمل و نقل ایمنی آمریکا نتوانسته بود از مجلس و دولت این کشور برای همکاری با ایران تایید بگیرد و این مشکل داخلی آنهاست.

** جنگ روانی علیه ایران با هدف برداشتن حجمه از روی بوئینگ

مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی احتمال داد جنگ روانی آغاز شده در فضای مجازی تلاشی برای امنیتی جلوه دادن حادثه و برداشتن حجمه از شرکت بوئیگ باشد.

** زمان بررسی سانحه یک یا دو ماه

وی درخصوص زمان بررسی علت بروز سانحه گفت: بررسی سانحه به دلیل پیچیدگی های موجود ممکن است تا یک یا دو ماه طول بکشد و این موضوع به تجهیزات آزمایشگاه های مورد استفاده بستگی دارد، امروز تصمیم می گیریم که در ایران بازسازی انجام شود و یا در یکی از آزمایشگاه های معتبر دنیا این اقدام صورت بگیرد.

مستندات ما برخورد موشک به هواپیما را ثابت نمی کند، در صورت برخورد موشک، هواپیما در لحظه منفجر می شود شواهد ما به این صورت نیست، تصاویر نشان می دهد که آتشی در هواپیما شروع شده است و خلبان متوجه شده است و قصد بازگشت به فرودگاه را داشته است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 533449 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟