ممنوعیت استفاده از حیوانات در سیرک / تلف شدن 12 پستاندار دریایی در دلفیناریوم تهران و تبریز

به گزارش رکنا ، شورای هماهنگی شبکه تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه به فتوای 14 نفر از مراجع تقلید در اقدامی که تحسین سازمان‌های محیط زیستی جهانی را به همراه داشت استفاده از حیوانات در سیرک ممنوع اعلام شد، خواستار توجه به این مساله شد که شرایط ناخوشایند زندگی پستانداران دریایی از جمله نهنگ‌ها و دلفین‌ها در این مراکز و مرگ زودهنگام آن‌ها می‌شود.

نامه به محیط زیست

نامه محیط زیست

متن این نامه به شرح زیر است:

«جناب آقای دکتر کلانتری

ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست ایران

با سلام و آرزوی توفیق؛

احتراماً همانطور که در مستحضر هستید در روزهای اخیر موضوع مرگ یک دلفین و دو شیر دریایی در دلفیناریوم برج میلاد توسط یکی از خبرنگاران روزنامه‌های سراسری کشف و رسانه‌ای شد. در گزارش منتشر شده در روزنامه شهروند 7 دی آمده بود که علاوه بر مرگ یک دلفین و دو شیر دریایی در برج میلاد، دو دلفین، دو شیر دریایی و یک نهنگ سفید در دلفیناریوم تبریز مرده‌اند. تلخی مرگ این حیوانات وقتی بیشتر می‌شود که متوجه شویم تا پیش از این گزارش، خبری مبنی بر مرگ حیوانات در دلفیناریوم برج میلاد و نیمی از حیوانات دلفیناریوم تبریز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست رسانه‌ای نشده بود.

دلفین‌ها حیوانات فوق العاده باهوشی هستند. دلفین‌های موجود در دلفیناریوم‌ها پس از جدا شدن از محیط‌های طبیعی، برای انجام نمایش تحت آموزش‌هایی قرار می‌گیرند که نتیجه غایی آن آزار و استرس برای حیوان است.

جالب است بدانید تعداد زیادی از دلفین‌ها در اثر همین استرس‌ها و گرسنگی‌های تعمدی زمان آموزش به بیماری‌های گوارشی از جمله زخم معده دچار می‌شوند. تلخ آنکه در ویدیویی که در یکی از شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می ‌دهد دلفین مرده برج میلاد نیز به این بیماری مبتلا بوده است.

موج تعطیلی دلفیناریوم‌ها در کشورهای جهان و به‌ویژه کشورهای غربی در حال گسترش است. در گزارشی که بهمن ماه سال گذشته توسط معاونت محیط طبیعی آن سازمان منتشر شد آمده است: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ تعداد 13 دلفیناریوم در ۱۰ کشور جهان به کلی تعطیل شده‌اند که مهمترین دلیل تعطیلی آنها، شرایط ناخوشایند زندگی پستانداران دریایی از جمله نهنگ‌ها و دلفین‌ها در این مراکز و مرگ زودهنگام آن‌ها بوده است.

پستانداران دریایی نظیر گونه‌های مختلف دلفین‌ها، اورکا (نهنگ قاتل) و فوک‌ها معمولا از ضریب هوشی نسبتا بالایی برخوردارند و همین ضریب هوشی بالا باعث می‌شود تا بیشتر از سایر حیوانات، رنج اسارت را درک کنند. همین موضوع توسط جانورشناسان باغ‌وحش مرکزی هند مطالعه شده و دلیل اصلی تعطیلی دلفیناریوم‌ها در این کشور است.

چهار سال پیش سازمان حفاظت محیط زیست در اقدامی که تحسین سازمان‌های محیط زیستی جهانی را به همراه داشت استفاده از حیوانات را در سیرک ممنوع اعلام کرد. آن دستور مستند به فتوای 14 نفر از مراجع تقلید انجام شد که استفاده از حیوانات در نمایش‌هایی که همراه با آزار و رنج باشد را حرام اعلام کرده بودند.

بنا به مستندات و شواهد موجود وادار کردن پستانداران دریایی برای نمایش علاوه بر گرسنگی و درد، استرس و شکار این حیوانات از طبیعت را به همراه دارد.

دستور تعطیلی دلفیناریوم برج میلاد، موجی از خوشحالی و تحسین گروه‌ها و فعالان محیط زیستی را در ایران به همراه داشت و انتظار می‌رود همچون ممنوعیت سیرک حیوانات، شاهد تسری این روند به نمایش دلفین‌ها هم باشیم.

لذا با توجه به موارد فوق‌الذکر، بدین‌وسیله از حضرتعالی تقاضا می‌شود نسبت به پیگیری و اجرای اقدامات ذیل، دستورات مقتضی را صادر فرمایید:

یکم: در خصوص پستانداران دریایی که طی سال‌های اخیر در دو دلفیناریوم تبریز و تهران بوده‌اند شفاف سازی لازم صورت گیرد. طبق بررسی‌های ما حداقل 12 پستانداران دریایی اعم از دلفین، شیردریایی و نهنگ سفید در این دو دلفیناریوم در مقاطع زمانی مختلف بوده اند که در حال حاضر فقط یک دلفین و یک شیر دریایی در برج میلاد قابل مشاهده است. لذا توضیح اقناعی جهت مشخص شدن وضعیت این حیوانات، به روشن‌شدن موضوع و مقابله با شایعات موجود، کمک خواهد کرد.

دوم: با توجه به تخلفات مرگ پستانداران دریایی و پنهان‌کاری مجموعه برج میلاد، دستور لغو مجوز و تعطیلی دلفیناریوم برج میلاد را صادر کنید. قطعاً ادامه وضعیتی که منجر به حوادث تلخ این‌چنینی شده، نتیجه‌ای جز مرگ حیوانات و تکرار آنچه در تبریز منجر به تعطیلی مرکز متخلف شد، نخواهد داشت و این موضوع حتما خوشایند سازمان حفاظت محیط زیست نخواهد بود.

سوم: مستدعی است با عنایت به قوانین خاص مناطق آزاد، رایزنی‌های لازم برای نظارت بر دلفیناریوم کیش را که دوری مسافت و شرایط خاص مناطق آزاد باعث شده تقریبا هیچ نظارتی بر عملکرد آن مجموعه نباشد، در دستور کار قرار دهید؛ به نظر می‌رسد دلفیناریوم کیش، فعالیت در منطقه آزاد را مساوی با حق عدم تبعیت از قوانین کشور فرض کرده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 532989 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟