خسارت 100 واحد مسکونی خواف در اثر زلزله

به گزارش رکنا ، فرماندار خواف گفت: زلزله ۵.۸ ریشتری پنجشنبه هفته گذشته به یکصد واحد مسکونی مناطق روستایی به ویژه بخش سنگان این شهرستان خسارت وارد کرد.

حسین سنجرانی افزود: درپی وقوع این زمین لرزه تیم‌های ارزیابی خسارت بنیاد مسکن و هلال احمر به مناطق روستایی بخش سنگان و مناطق اطراف اعزام شده و ۲۰۰ واحد را مورد ارزیابی دقیق قرار دادند که از این تعداد ۱۰۰ واحد دچار خسارت تشخیص داده شده‌اند.

وی ادامه داد: از مجموع ۱۶ هزار واحد مسکونی فرسوده در مناطق شهری و روستایی شهرستان خواف در مرحله نخست مجوز مقاوم سازی ۶۰۰ واحد صادر شده که برای هر واحد مسکونی ۲۵۰ میلیون ریال به صورت کمک بلاعوض و ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات با بهره پنج درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود.

وی از مالکان واحدهای فرسوده مناطق روستایی این شهرستان خواست با بهره‌گیری از تسهیلات و کمک‌های بلاعوض بنیاد مسکن و سایر بخش‌های مربوطه نسبت به مقاومت سازی واحدهای خود اقدام کنند.

سنجرانی گفت: با توجه به موقعیت خاص و زلزله خیر بودن خواف و قرار داشتن آن بر روی گسل درونه مردم مناطق شهری و روستایی این شهرستان باید نسبت به مقاوم سازی واحدهای خود، استحکام سازی و رعایت موارد ایمنی در ساخت و سازها اهتمام ورزند.

وی افزود: ۳۰ روستای بخش‌های مختلف شهرستان خواف از جمله روستاهای چاه زول، مژن آباد، نیازآباد، بهدادین، کاریون و حسین آباد در بخش سنگان به صورت کامل پالایش و ارزیابی شده‌اند که تلفات جانی از این زمین لرزه در آنها گزارش نشده و بیشتر خسارت‌ها به صورت جزئی به واحدهای مسکونی و واحدهای نگهداری دام بوده است.

وی ادامه داد: پنج تیم امداد و نجات از استان خراسان رضوی به همراه ۲ تیم از استان خراسان جنوبی به منطقه وقوع زلزله و مناطق اطراف اعزام شدند و ۳۰ مکان اضطراری در این شهرستان به همراه تجهیزات مناسب برای اسکان مردم و روستاییان در معرض خطر در نظر گرفته شد.

فرماندار خواف گفت: به دهیاری‌ها و بخشداری‌های این شهرستان ابلاغ شده است که از اسکان روستاییانی که منازل آنها بر اثر زمین لرزه ترک برداشته در این واحدها جلوگیری کرده و آنها را در اماکن اضطراری در نظر گرفته شده اسکان دهند.

زلزله‌ای به بزرگی ۵.۸ در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت هفت و ۵۹ دقیقه روز پنجشنبه ۱۲ دی ماه امسال بخش سنگان در جنوب استان خراسان رضوی و در محدوده مرزی استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی را لرزاند.

کانون مرکزی این زلزله ۴۱ کیلومتری سنگان و ۴۷ کیلومتری نشتیفان شهرستان خواف در جنوب استان خراسان رضوی و ۵۶ کیلومتری حاجی‌آباد در شمال استان خراسان جنوبی ثبت شده است.

این زمین لرزه که در شهرستان‌های اطراف و شهر هرات کشور افغانستان نیز احساس شد تاکنون ۲۲ پس لرزه به دنبال داشت که بزرگترین آن ۴.۶ ریشتر بود که در ساعت ۱۳ و ۳۳ دقیقه روز پنجشنبه ثبت شد.

زمین‌لرزه یاد شده به برخی واحدهای مسکونی و اماکن نگهداری دام در هشت روستای بخش سنگان شهرستان مرزی خواف خساراتی وارد کرد.

مرکز شهرستان ۱۴۰ هزار نفری خواف در ۲۶۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 531753 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟