سوختن نیزارها در آتش سوزی تالاب هامون + عکس

آتش سوزی مراتع

به گزارش رکنا ، مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان از نابودی حدود ۲۰ هکتار از اراضی نی بر اثر آتش‌سوزی تالاب هامون خبر داد.

«وحید پورمردان» درباره آتش‌سوزی تالاب هامون، گفت: در بعد از ظهر ۲۵ آذر ماه این تالاب آتش گرفت و آتش‌سوزی در اطراف منطقه پورخواجه اتفاق افتاد. با کارشناسی آتش‌سوزی مشخص شد که آتش با اقدام عمدی ‌آغاز شده است. نیروهای حفاظت از محیط زیست، سازمان منابع طبیعی، آتش‌نشانی و فرمانداری در منطقه حضور پیدا کردند و آتش مهار شد.

وی در ادامه گفت: ساعت ۱۰ روز بعد یعنی دیروز، مطلع می‌شویم دوباره نیزار به آتش کشیده شده است. بنده از دیروز ظهر که در زابل مستقر شدم، به کمک سازمان‌های دیگر از نزدیک مهار آتش را کنترل می‌کردیم اما آتش‌سوزی دوم به دلیل اینکه از سه مختصات شروع شده بود، فراگیر بود و توانائی کنترل آن را نداشتیم. تا ساعت ۵ بعد از ظهر ۹۰ درصد آتش کنترل شد، تا اینکه باران هم شروع شد و به یاری باران آتش به کل خاموش شد.

حدود ۲۰ هکتار از اراضی نی را از دست دادیم

پورمردان در ارتباط با خسارات وارد شده به تالاب بیان کرد: هنوز از حجم آتش برآورد دقیقی بدست نیامده است، اما طبق مشاهدات حدود ۲۰ هکتار از اراضی نی را از دست داده‌ایم.

وی با تاکید بر دشوار بودن فرونشاندن آتش در مناطق باتلاقی گفت: سختی کار خاموش کردن آتش در تالاب هامون به این خاطر است که کف و بستر تالاب آب است و شرایط باتلاقی است و نی‌ها از قسمت بالا می‌سوزند، بنابراین دسترسی ما به مرکز آتش بسیار سخت بود. ما ماشین آلاتی داشتیم که در باتلاق گیر افتاده و به گل نشستند. به این دلیل ما نتوانستیم ماشین‌آلات دیگر را به نزدیک آتش ببریم.

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان، در ارتباط با علت آتش‌سوزی گفت: خوشبختانه آتش خاموش شد اما ما هر ساله این آتش‌سوزی را در تالاب هامون مشاهده می‌کنیم.

تمام نهادهای مسئول آماده‌باش هستند

پورمردان در پاسخ به این پرسش که اقدامات سازمان برای حل این معضلات اجتماعی چیست؟ افزود: ما با فرماندار هیرمند و سازمان‌های مسئول نشستی داشتیم. در این نشست دستورِ آماده‌باش تمام سازمان‌ها ابلاغ شد. امیدواریم شاهد کاهش این قبیل حوادث در تالاب باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که تالاب در چه بازه زمانی می‌تواند نی‌زار را احیا کند؟ گفت: تالاب هامون بسیار مستعد است و سابقا محل کشاورزی، صیادی و دامداری بود. با خشک شدن این تالاب است که تبعات اقدامات ذی‌نفعان بیشتر مشخص می‌شود. با یک بار بارش،‌ حتی با اینکه پوشش گیاهی آن برای دام‌ها هم استفاده می‌شده است، نیزار احیا می‌شود. نی‌ گیاهی است که در آب ریشه دارد، به سرعت خودش را احیا خواهد کرد. این آتش‌سوزی مشابه آتش زدن مزارع گندم است که برای بارآوری بیشتر زمین صورت می‌گیرد. تالاب از نیمه سال گذشته تا الآن هم خود را احیا کرده است. البته هنوز زود است راجع به علت این آتش‌سوزی صحبت کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 526850 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟