به گزارش رکنا، مهرداد بابایی رئیس مرکز اورژانس در هفته گذشته ۱۳ نفر در استان البرز دچار مسمومیت با مونوکسید کربن شدند که با اعزام آمبولانس به محل، ضمن دریافت خدمات درمانی پیش بیمارستانی به مرکز درمانی منتقل شده و یا از خدمات درمان سرپایی برخوردار شدند. متأسفانه دو نفر از مسمومین در اثر استنشاق طولانی مدت هوای مملو از گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست دادند.

او افزود: اولین هفته از اذر ماه ۹۸ همزمان با کاهش تدریجی دما و نیز افزایش آلاینده‌ها بود که خصوصا آلودگی هوا باعث شد اورژانس البرز به حالت آماده باش در آمده و در ایامی که وضعیت آلاینده‌ها در سطح هشدار قرار دارد با استقرار ناوگان اورژانس در اماکن پر تردد و مرکزی شهر‌ها آماده ارائه خدمات درمانی پیش بیمارستانی به مراجعین است.

بابایی در ادامه گفت: طی هفته گذشته پرستاران واحد ارتباطات و تریاژ تلفنی مرکز اورژانس ۱۱۵ البرز به ۹ هزار و هشتصد و هفتاد و هشت تماس تلفنی پاسخگو بودند. در همین مدت تکنسین‌های پرتلاش اورژانس برای انجام ۳ هزار و نود و چهار ماموریت اعزام شدند.

او افزود: در جریان انجام این تعداد ماموریت، سیصد و بیست و پنج مورد امداد رسانی به حوادث ترافیکی و ۲ هزار و هفتصد وشصت و هفت ماموریت نیز به منظور درمان و انتقال بیماران و مصدومین حوادث غیر ترافیکی صورت گرفت.

رئیس مرکز اورژانس در ادامه گفت: تعداد بیماران اعزامی به مراکز درمانی توسط آمبولانس‌های اورژانس ۱۱۵ البرز بالغ بر یک هزار و دویست و شصت و یک نفر بوده و هزار و سیصد و پنجاه و نه نفر نیز از خدمات درمان سرپایی برخوردار شدند.

او افزود: اورژانس هوایی البرز نیز طی انجام یک عملیات در مناطق کوهستانی اشتهارد کوهنورد ۶۰ ساله اشتهاردی را نجات داد.

بابایی افزود: با کاهش دما در طی هفته گذشته، متاسفانه استفاده غیر اصولی و شتابزده از وسایل گرمایشی، زمینه را برای حوادث گازگرفتگی و مسمومیت با مونوکسیدکربن فراهم کرده است.

او گفت: علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در مراحل اولیه خواب آلودگی، تاری دید، ضعف و بی حالی، سوزش شدید در ناحیه چشم و گلو، سرگیجه، سردرد همراه با احساس سنگینی سر بوده و چنانچه این علائم گمراه کننده که با علائم سرماخوردگی تشابه دارد مورد توجه قرار نگرفته و اقدام موثری در جهت رفع عامل ایجاد گاز مونوکسید کربن صورت نگیرد علائمی شدید تری همچون تهوع، استفراغ، احساس گرفتگی و درد شدید در قفسه سینه و کبودی در ناحیه لب‌ها بروز می‌کند. متأسفانه با استمرار استنشاق هوای مسموم، فرد مسموم دچار کاهش سطح هوشیاری خواهد شد.

رئیس مرکز اورژانس افزود: توصیه می‌شود به محض بروز علائم اولیه که همزمان در یک یا چند نفر از اعضای حاضر در منزل، محل کار، کارگاه‌ها و... مواجه شدید بلافاصله در و پنجره‌ها را برای ورود هوای تازه باز کنید و وسایل گرمایشی را چک کنید. چنانچه فرد یا افرادی دچار علائم گازگرفتگی شدند پس از انجام اقدامات اولیه با شماره ۱۱۵ تماس گرفته، ضمن ارائه شرح حال و علائم افراد مسموم احتمالی، در صورت نیاز آدرس دقیق را گفته و به توصیه‌های کارشناسان پاسخگو با دقت توجه کرده و تا رسیدن آمبولانس، آن‌ها را به کار گیرید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 522003 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟