جاده مرگ سمنان؛ بهار و هزاران دختر دیگر را داغدار کرد

به گزارش رکنا،  دخترک تنها ۱۵ سال سن دارد و حالا که سوزش زخم‌های تنش کمی آرام گرفته، حالا که خاکسپاری و سوم و چهلم هم گذشته است، تازه می‌فهمد که مادر بعد از به هوش آمدنش و در این چند هفته چرا به بالین تختش در بیمارستان نیامده و دیگر دستانش را بر روی گونه‌های ترش نمی‌کشد.

زمان سوگواریش فرا می‌رسد و آروزیش، پیچ جاده‌هایی است که انتهایشان غم‌ناک نیست و مرگ در خطوط و محورهایش به سوی مسافرانش آغوش بازنکرده است و دهقان‌های فداکاری که حادثه‌خیز بودن جاده‌ها را قبل از حادثه علاج‌می‌کنند، در این جاده‌ها نیستند.

بهار دیگر مادر ندارد.

در انتهای پیچ یک جاده، مرگ انتظار مادرِ بهار را می‌کشید و سوغاتش حزن و اندوه و داغ و حسرت را به دخترک بهار حبه کرد.

این هولناکِ مخوف، در پانزدهمین روز از سومین فصل پاییزی، وعده دیدارشان را به پنجشنبه‌های قبرستان شهر حواله کرد.

حالا چنان بی‌کسی بهار را در آغوش می‌فشارد که گویی میله‌های تخت بیمارستان هم قبر تنگی است که استخوان‌های شکسته‌اش را خردتر می‌کند.

شاید ساعت ۱۰ و نیم صبحی تاریک از شهریور ماه بود که محور میامی- سبزوار تابوت سرنوشت بهار، دختر ۱۵ ساله‌ شد و خورشید آسمان مهر مادریش را بی طلوع کرد و بال‌های فرشته‌ روزهای تنهایش، گرداگرد شمع بی‌توجهی، ققنوس ‌وار خاکستر شد.

غم از دست دادن مادرجوانش از درد نابینایی چشم راستش پیشی گرفت و تاول‌های جگرش را بی مرهم گذاشت.

کم نیستند جاده‌هایی که تابوت سرنوشت دخترکان و پسران و مادران و پدران سرزمین‌مان می‌شوند و فاتحه دل‌های شکسته و داغدار را زمزمه ‌می‌کنند و هزاران نفر را سالانه به سوگی بی‌رحم به نظاره می‌نشانند.

کم نیستند محورهایی که ریزعلی‌ها را به عنوان ناجی، هر روز تمنا می‌کنند و توجه مسئولان را با جگری پرخون بی‌صدا فریاد می‌کنند. جاده‌هایی که دلگیرتر از دیروز اند و فردای غم‌انگیز آنان را فرا می‌خواند.

رئیس پلیس راه کشور نیز افزایش تلفات جاده‌ای را جدی و نگران کننده می‌داند و می‌گوید: باید با اتخاذ راهکارهای اصولی برای رفع این چالش اقدام کرد.

تردد ۲۰ میلیونی مسافران در جاده‌های سمنان

جاده‌های استان سمنان نیز از جمله جاده‎های دلگیر و غم‌انگیز ایران است که بر سر چهارراه شمال به جنوب و غرب به شرق کشور قرار دارد و آزادراه حرم تا حرم و مسیری جذاب برای عاشقان حرم رضوی محسوب می‌شود که سالانه ۲۰ میلیون زائر در آن تردد می‌کنند.

جاده‌های استانی که استاندارش نیز اذعان دارد با توجه به حادثه‌خیز و پرتصادف بودن، برای تردد میلیونی وسایل نقلیه چندان استاندارد و باکیفیت نیست.

در پنج سال گذشته سوانح رانندگی در جاده‌های سمنان جان یک هزار و ۴۰۵ نفر را گرفته و دل‌های هزاران مادر و پدر و خواهر و برادر و فرزندان را بر مزار عزیزانشان به خاک‌های سرد قبرستان‌ها سپرده است.

با آنکه استان سمنان در بین ۲۵۱ نقطه شناسایی شده حادثه‌خیز و دارای تصادف کشور سهمی ندارد، اما از ابتدای فروردین تا ۲۰ شهریور امسال سه‌ هزار و ۱۶۷ مورد سانحه رانندگی در جاده‌های این استان روی داد که ۸۷۷ مورد آن تصادف جرحی بود.

استان سمنان بیش از هشت هزار و ۶۱۲ کیلومتر بزرگراه، آزادراه و جاده اصلی و فرعی و بیش از یکهزار هزار کیلومتر راه روستایی دارد و براساس آمار جدید وزارت راه و شهرسازی برخی از جاده‌های استان سمنان با وجود ایمن نبودن، در بین راه‌های حادثه‌خیز قرار ندارند.

ارایه این آمار به معنای پاک کردن صورت مساله نیست و نهادها و مسوولان مربوطه برای رفع مشکلات جاده‌ای استان باید تلاش شبانه روزی و مداوم را در دستور کار خود داشته باشند.

آمار تلفات جاده‌ای در کشور به شکل خطرناکی در حال افزایش است

سردار سرتیپ سید تیمور حسینی چندی پیش در نشست راهبردی بررسی تصادف‌های استان سمنان در سالن مدیریت بحران استانداری گفت: آمار و ارقام تلفات جاده‌ای در کشور به شکل خطرناکی در حال افزایش است، در بدبینانه‌ترین حالت اگر برای بازسازی جاده و بررسی کیفیت خودرو در چند سال گذشته در کشور اقدامی هم انجام نمی شد، نباید میزان تلفات جاده‌ای در کشور به میزان قابل توجهی افزایش می یافت.

رئیس پلیس راه کشور تصریح کرد: بازسازی جاده‌های بی‌کیفیت و راه‌اندازی اقامتگاه‌های بین‌راهی از اقدام‌های مطلوب و موثر برای کاهش سوانح رانندگی در کشور است.

وی ادامه داد: حذف از جاده و توقف شماره‌گذاری پراید در سال ۹۹ در کشور نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی مربوط و تدبیر مسئولان است.

حسینی افزود: سازمان ملی استاندارد، وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حذف پراید از جاده‌های کشور باید جدی‌تر عمل کنند و با تدبیر همه‌جانبه می‌توان تولید این خودرو بی‌کیفیت را متوقف کرد.

وی خاطر نشان کرد: پلیس راهور برای توقف شماره‌گذاری پراید از سال آینده در کشور جدی است و با همکاری دیگر دستگاه‌های مربوط می توان برای اجرای این طرح مهم اقدام کرد.

پراید خودروی ایمن برای جا به جایی مسافر در راه‌های کشور نیست

رئیس پلیس راه کشور ادامه داد: پراید خودروی سواری ایمن برای جا به جایی مسافر در راه‌های کشور نیست و باید هرچه سریع‌تر شماره‌گذاری این خودرو متوقف شود.

حسینی اضافه کرد: در صورت شماره‌گذاری نشدن پراید از سال آینده باز هم مدت زیادی زمان لازم است تا این خودرو سواری از جاده‌های کشور خارج شود.

وی تصریح کرد: به عنوان نمونه در دهه ۸۰ توقف شماره‌گذاری خودرو پیکان در کشور انجام شد اما همچنان این خودرو در جاده ها تردد می‌کند.

رئیس پلیس راه کشور گفت: کیفیت در تولید خودرو و استمرار آن باید مورد توجه قرار گیرد و تولید خودرو با کیفیت نقش غیرقابل انکاری در کاهش تصادف‌های جاده‌ای دارد.

جاده‌های استانی که استاندارش آن را مطلوب تردد میلیونی نمی‌داند

علیرضا آشناگر استاندار سمنان درباره شرایط محورهای ارتباطی این استان می‌گوید: جاده‎های استان اکنون با شرایط مطلوب فاصله دارد و برنامه‌های خوبی برای رفع مشکلات راه‌ها در کشور آغاز شده است.

وی خاطر نشان کرد: تردد سالانه ۲۰ تا ۲۵ میلیونی مسافر از استان سمنان اهمیت تصویب و تخصیص اعتبارهای ملی برای بازسازی این جاده‌ها را دوچندان می کند.

استاندار سمنان تصریح کرد: اقدام‌های خوبی از سال‌های گذشته برای افزایش کیفیت جاده‌های استان در حال انجام است که احداث آزاد راه حرم تا حرم نمونه‌ای از این طرح‌ها است.

آشناگر ادامه داد: تنها پلیس راه مسئول کاهش سوانح رانندگی در جاده‌های استان سمنان نیست و با همکاری دستگاه‌های اجرایی، علوم پزشکی و راهداری، برای رفع چالش تلفات جاده‌ای در سمنان تدبیر شود.

استاندار سمنان اضافه کرد: وسعت استان بیش از ۹۸ هزار کیلومتر مربع است و برقراری امنیت راه‌های استان دشوار به نظر می رسد، در صورت کمبود نیروی انسانی برای رفع این چالش نیز باید اقدام شود.

وی افزود: توجه به آموزش برای کاهش سوانح رانندگی باید مدنظر قرار گیرد و با استفاده از رویکردهای اصولی می توان فرهنگ‌سازی رانندگی ایمن را ترویج داد.

آشناگر گفت: یک میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های فرهنگی در امر کاهش سوانح رانندگی در جاده‌های استان سمنان تصویب شد که در کمترین زمان ممکن این اعتبار به پلیس راه تخصیص می یابد.

وی ادامه داد: بازسازی جاده نظامی سمنان مجوزهای لازم را دریافت کرده است و با برنامه‌ریزی اصولی برای تعریض و بازسازی این طرح اقدام می شود.

استاندار سمنان خاطر نشان کرد: راهنمایی و رانندگی برای برچیدن سرعت‌گیر در مناطق شهری و روستایی کشور تلاش کند، در برخی موارد این سرعت‌گیرها عامل تصادف هستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 507257 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟