این 6 نفر اطراف قم برای چه حفاری می کردند ؟ +عکس

به  گزارش رکنا ، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم گفت: ۶ حفار غیرمجاز آثار تاریخی در نزدیکی روستای دیزیجان بخش سلفچگان این استان دستگیر شدند.

 حمید یزدانی در گفت‌وگویی اظهار داشت: طی همکاری اطلاعاتی با مراجع انتظامی راهجرد قم وقوع یک فقره حفاری غیرمجاز  به‌ قصد کشف اموال تاریخی و فرهنگی نزدیک روستای دیزیجان بخش سلفچگان به‌صورت ویژه در دستور کار یگان حفاظت میراث فرهنگی استان قم قرار گرفت.

وی افزود: طی عملیات صورت گرفته در این منطقه یک مورد حفاری به عمق حدود پنج‌متر صورت گرفته بود که ۶ نفر دستگیر و به همراه ضبط آلات و ادوات حفاری شامل یک دستگاه فلزیاب، بیل و کلنگ و طناب، جهت سیر مراحل قانونی تحویل پاسگاه راهجرد شدند.

سلفچگان یکی از شهرهای قم است که بیش از ١٠ هزار نفر جمعیت و تا مرکز شهرستان ٤٠ کیلومتر فاصله دارد. این بخش دارای دو دهستان راهجرد و نیزار می‌باشد. بخش سلفچگان با داشتن منطقه ویژه اقتصادی و شهرک صنعتی از اهمیت خاصی برخوردار است. در این منطقه که حدود ٢ هزار هکتار وسعت دارد، بیش از ٦٠ کارخانه و بخشهای اقتصادی فعالیت می‌کند. 

مدیرکل میراث فرهنگی قم تصریح کرد: هرگونه کاوش و حفاری غیرمجاز برای دستیابی به اشیاء تاریخی برابر ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی ممنوع بوده و مرتکب به حبس و ضبط اشیاء مکشوفه محکوم می‌شود.

یزدانی در پایان از مردم قم خواست تا برای حفظ میراث فرهنگی استان، گزارش اقدام‌های مشکوک در اطراف محوطه‌های تاریخی و تپه‌های باستانی را به فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی قم به شماره‌های ۳۷۷۴۰۴۹۲ و ۳۷۷۳۸۱۹۹ اعلام کنند یا از طریق سامانه جامع ارتباط تلفنی ۰۹۶۶۲ یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی اطلاع دهند تا نیروهای یگان در اسرع وقت حضور پیدا کنند و مانع حفاری‌های غیرمجاز شوند.

استان قم دارای حدود ۳۶۵ اثر تاریخی به ثبت رسیده می‌باشد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 502779 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟