به گزارش رکنا، مردی پا به سن گذشته ساعت 22 شب 21 مرداد با نشانه‌هایی سکته قلبی به بیمارستان شهدا در کرمانشاه مراجعه می‌کند، اما نمی‌داند که به دلیل کم‌توجهی درمانی به او، دقایق آخر عمرش را سپری می‌کند.شب 21 مردادماه سال جاری، مردی مُسن دقایقی پس از خروج از اورژانس بیمارستان شهدا، دچار ایست قلبی می‌شود و جان خود را از دست می‌دهد.

علت سکته قلبی و مرگ بیمار، عدم پذیرش و رسیدگی مناسب به دلیل نداشتن دفترچه بیمه درمانی است؛ این را خانواده متوفی به خبرنگار فارس اعلام کرده‌اند. هرچند این خبر را مسئولین درمانی و بیمارستانی تکذیب کرده‌اند، اما روایت مسئولان تفاوت‌هایی با روایت خانواده متوفی دارد.

در گفت‌وگویی که با «مهدی جامه شورانی» فرزند متوفی داشتیم، از او خواستیم جزئیات علت مرگ پدرش را بیان کند. او که هنوز هم در شوک از دست دادن پدرش است با صدای گرفته اما شمرده تمام داستان را تعریف کرد.

وی گفت: پدرم منزل بود که به ما گفت نمی تواند نفس بکشد و نفس کشیدن برایش سخت شده است، با توجه به سن و سال ایشان سریعاً او را به بیمارستان شهدا رساندیم. بعد از اینکه وارد اورژانس شدیم ما را به تریاژ راهنمایی کردند و فشار ایشان را گرفتند که روی 17 بود.

پسر متوفی ادامه داد: به پزشکی به نام «ش» گفتند که فشار بیمار روی 17 است، پزشک بار اول توجه نکرد، به یک پرستار که مسئول تزریقات بود گفتم که کاری کنند، اما گفت که دکتر باید بگویند که چه چیزی به بیمار بدهیم.

مشکل از پذیریش شروع شد، متاسفانه پذیریش گفت چون دفترچه ندارید برای پدرمان تشکیل پرونده نمی‌دهد و وقتی پیش دکتر بازگشتیم ایشان هم ما قرص زیرزبانی دادیم تا وقتی هم ایشان پذیرش نشود کار دیگه‌ای نمی توانیم انجام دهیم.

صدای پسر اینجا کمی آرام‌تر شد، نفسی عمیق کشید که مشخص بود می‌خواهد عصبانیت خودش را کنترل کند، بعد ادامه داد: دکتر بعد از مراجعه دوباره ما گفت که به پدرم یک قرص زیرزبانی بدهند، واقعیت اینجاست که اخلاق و برخورد پرسنل هیچ کدامشان مناسب نبود، پدرم بعد از اینکه قرص را مصرف کرد گفت که حالش بدتر شده است، دکتر در جواب گفت که طبیعی است و به دلیل فشار بالای شماست.

جامه‌شورانی گفت: پدرم عصبانی شد، از دکتر خواست که به جای قرص، آمپول بهش تزریق کنند اما جوابشان منفی بود. بعد از این بگو مگو یک لیوان شربت سبز رنگ بهش دادند اما احساس درد شدید توی قفسه سینه اش داشت و مدام می‌گفت نمی تواند نفس بکشد.

پسر متوفی ادامه داد: چندین بار به اتاق دکتر مراجعه کردم اما به درخواست‌های ما توجه نمی‌شد. بعد از اینکه دکتر بالای سر پدرم آمد، ایشان خطاب به دکتر معالجش گفت: «بخدا امشب می‌میرم»، اما دکتر گفت: «نترس نمی‌میری، اگر مردی پای من!»

این شهروند کرمانشاهی ادامه داد: از اتاق دکتر بیرون آمدیم که پدرم گفت سرم درد می‌کند، مهدی ببین برایم قرص مسکن بیاور، من به دنبال قرص رفتم و مادر و پدرمم از یک سمت دیگر رفتند. متاسفانه من قرص پیدا نکردم تا اینکه یک خانم به من گفت که آقایی که همراه شما بود روی تخت دراز کشیده و وقتی من بالای سر پدرم رسیدم کار از کار گذشته بود.

مهدی جامه شورانی به فارس گفت: آن شب رئیس بیمارستان فیلم دوربین‌‍‌های مدار بسته بیمارستان را چک کرد و به من گفت «حق با شماست و ما مقصر هستیم، عذرخواهی می‌کنم». اما این عذرخواهی پدر من را زنده می کند؟

وی ادامه داد: مشکل از پذیرش شروع شد، متاسفانه پذیرش گفت چون دفترچه ندارید برای پدرمان تشکیل پرونده نمی‌دهد.

روایت خانواده متوفی خبر از یک قصور پزشکی بزرگ می‌‌دهد؛ طبق آیین‌نامه، مراجعه کننده‌ای که دارای نشانه‌های اینچنینی است بدون هیچگونه تشریفاتی باید برایش تشکیل پرونده داد و بستری شود. اما در این خصوص تخلف صورت گرفته است.

هرچند روایت مسئولان درمانی بیمارستان به گونه دیگری است. میثم حجتی‌پور مدیر درمان تامین اجتماعی استان کرمانشاه در توضیحات تکمیلی با اشاره به فوت بیمار قلبی در بیمارستان شهدای کرمانشاه، اظهار داشت: پس از آنکه بیمار در بیمارستان شهدا دچار حمله قلبی می‌شود، پرسنل بیمارستان عملیات CPR را برای احیای بیمار انجام می‌دهند، متاسفانه با وجود آن‌که یک ساعت این عملیات به طول می‌انجامد، اما احیا صورت نمی‌گیرد.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان کرمانشاه افزود: طبق معمول فردی که به بیمارستان مراجعه می‌کند باید پذیرش شده و کارهای درمان برای وی صورت بگیرد، اما در صورت نداشتن دفترچه درمانی اندکی پروسه پذیرش وی طولانی‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: زحمات کادر پزشکی قابل تقدیر است و نمی‌شود تمام کادر پزشکی و سازمان درمانی را زیر سوال برد، حال اگر وقت پذیرش قصور فردی رخ داده باشد، قطعا با فرد خاطی برخورد خواهد شد.

روایت مدیر درمان تامین اجتماعی تنها به زمان پس از سکته بیمار و تلاش برای احیای او مختصر شده است، اما اشاره‌ای به قصور احتمالی قبل از آن، حین پذیرش و درمان ندارد. نکته‌ای که خانواده متوفی بر آن تمرکز دارند و برای رسیدگی به آن هم تشکیل پرونده قضایی داده‌اند.

البته در گفت‌وگویی که حجتی پور موضوع فوت این بیمار را بزرگنمایی رسانه‌های قلمداد کرده و اشاره کرده، حق پیگیری برایشان محفوظ است و به نوعی رسانه‌ها را تهدید به شکایت کرده است.

براساس قاعده بیمارستان‌ها پس از هر مرگ و میر کمیته‌ای در این خصوص برگزار می‌شود تا علت فوت و عارضه مرگ مشخص شود؛ بر همین اساس، جلسه‌ اول کمیته مرگ و میر نیز در بیمارستان تشکیل شده تا علت فوت مشخص شود.

خبرگزاری فارس پیگیر نتیجه نهایی بررسی علت فوت این بیمار در کمیته مربوطه خواهد بود.

گزارش: رضا حیدری

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 498790 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟