اکثر مردم فکر می‌کنند که تمام روحانیون تنها به فعالیت‌های تبلیغی مشغول هستند و بر خلاف سایر اقشار جامعه سراغ کار‌های تولیدی و فنی نمی‌روند.

روحانی جهادگری که همه فن حریف است

همین طرز تفکر، مورد سوء استفاده دشمن در فضای مجازی قرار گرفته است و آن‌ها با سرمایه گذاری‌های زیاد به دنبال القا این موضوع هستند که جامعه روحانیت به جز کار تبلیغی فعالیتی ندارد و این قشر همانند سایر اقشارجامعه از مشکلات اقتصادی کشور متضرر نمی‌شود.

اما جامعه روحانیت در تمامی بلایای طبیعی کشور که در سال‌های اخیراتفاق افتاده است نشان داده که در بحث امداد رسانی به مردم آسیب دیده پیشتاز سایر اقشار جامعه است و این موضوع در سیل فروردین ماه لرستان به خوبی برای مردم کشورمان به نمایش درآمد.

به منظور آشنایی با نحوه کار روحانیون در جامعه به سراغ یکی از صد‌ها طلبه لرستانی رفته‌ایم که در کنار وظایف تبلیغاتی خود برای تامین معاش خانواده اقدام به انجام کار‌های تولیدی کرده است.

حسین رفیع‌نیا متولد سال ۱۳۵۶ در لرستان است که به گفته خودش از همان دوران کودکی علاقه خاصی به روحانی شدن داشته و با تلاش و پشتکار توانسته این آرزوی دوران کودکی خود را محقق کند.

آنچه در زیر آمده بخشی از گفتگوی خبرنگار فارس با این روحانی جهادگر و فعال است.

چند سال است که در حوزه تبلیغات فعالیت می‌کنید؟

حدود ۶ سال است که به عنوان مبلغ اعزامی سازمان تبلیغات اسلامی لرستان در مناطق مختلف این استان مشغول فعالیت هستم و از سه سال قبل مبلغ اعزامی شهر گراب از توابع شهرستان کوهدشت هستم.

روحانی جهادگری که همه فن حریف است

چرا سراغ فعالیتی غیر از کار تبلیغات رفتید؟

پس از مستقر شدن در شهر گراب با توجه به اینکه صاحب یک خانواد ۶ نفره هستم با حقوق سازمان تبلیغات از پس مخارج خانواده برنیامدم، لذا در همین راستا به دنبال شغلی بودم که نیاز اقتصادی خانواده خود را تامین کنم و این کار به جنبه روحانی بودن من آسیب نزند و نهایتا در همین راستا کار بلوک‌زنی را انتخاب کردم.

وضعیت کاری‌تان چگونه است؟

در روز‌های ابتدایی کار با توجه به اینکه از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار نبودم دوران سختی را سپری می‌کردم، اما با تلاش و پشتکار توانسته‌ام به عنوان یکی از بهترین بلوک‌زن‌های منطقه شناخته شوم به طوری که امروز بیشتر مردم برای تامین بلوک‌هایشان به من مراجعه کنند.

روحانی جهادگری که همه فن حریف است

با توجه به روند فعلی که در کار بلوک زنی دارم به دنبال گسترش این کار هستم و به زودی از ظرفیت جوانان مومن و مذهبی این منطقه برای گسترش حوزه کاری خود استفاده می‌کنم.

این شغل آسیبی به فعالیت تبلیغی شما وارد نکرده است؟

یک روحانی موفق باید در کنار درس خواندن اهل کار و پشتکار نیز باشد، زیرا این گونه فعالیت‌ها باعث ایجاد علاقه بین مردم و جامعه روحانیت می‌شود.

مهمترین هدف من در زندگی انجام کار‌های فرهنگی و مذهبی در منطقه بوده و هرگز اجازه نمی‌دهم که این کار به زندگی طلبه‌ای من خدشه وارد کند، زیرا انجام وظیفه یکی از اصول اصلی دین اسلام است.

روحانی جهادگری که همه فن حریف است

دیدگاه مردم نسبت به فعالیت کاری شما چیست؟

متاسفانه دشمن با انجام هزینه‌های هنگفت این دیدگاه را در مردم ایجاد کرده که جامعه روحانیت مشکلات اقتصادی ندارند، اما اگر طلبه‌ها در شهر‌ها و روستا‌ها در کنار مردم حضور پیدا کنند و فعالیت‌های تولیدی و کشاورزی انجام دهند این توطئه دشمن خنثی می‌شود و من به شخصه این موضوع را تجربه کرده‌ام.

هنگامی که کار بلوک زنی را در شهر گراب آغاز کردم مردم باور نمی‌کردند که یک روحانی چنین کار‌هایی انجام دهد، اما با گسترش کارم دید مرد نسبت به من عوض شد و آن ا در مقایسه با روز‌های ابتدایی به من لطف بیشتری دارند و به طور خلاصه فعالیت‌های فرهنگی من تاثیر گذاری بیشتری پیدا کرده است.

روحانی جهادگری که همه فن حریف است

بلوک زنی به جنبه روحانیت شما در جامعه آسیب وارد نمی‌کند؟

برای اینکه یک روحانی بتواند در مخاطبان خود تأثیر بگذارد باید خود اهل عمل و کار باشد.

من در سال ۸۰ پس از اینکه متاهل شدم با توجه به اینکه در حوزه علمیه قم مشغول تحصیل بودم برای تامین معاش خانواده خود در روز‌های پنجشنبه و جمعه کارگری می‌کردم و این موضوع لطمه‌ای به درس و زندگی من وارد نکرد.

به جز کار بلوک زنی چه کار‌هایی دیگری انجام می‌دهید؟

علاوه بر کار کردن از دوران کودکی علاقه‌ای ویژه‌ای به رشته بوکس نیز داشتم و بیش از دو دهه است در این این حوزه فعالیت می‌کنم و پس از استقرار در شهر گراب با توجه علاقه جوانان این روستا به این رشته برای آن‌ها مربیگری می‌کنم.

با پیگیری‌ها صورت گرفته و با توجه به کمک اهالی روستا خوشبختانه یک سالن ورزشی برای رشته بوکس در شهر گراب ساخته شده است که در روز‌های آینده با حضور مسوولان شهرستان افتتاح خواهد شد.

با توجه به ارتباط خوبی که با جامعه دارید، به نظر شما مردم از روحانیت چه انتظاری دارند؟

مردم از روحانیون انتظار دارند خوش اخلاق و خوش برخود باشند؛ اگر روحانی اینگونه رفتاری داشته باشند مردم از ظرفیت آن‌ها برای حل مشکلات منطقه استفاده می‌کنند.

وظیفه یک روحانی تنها منبر رفتن نیست، سخنان یک روحانی هنگامی در مردم تأثیر گذار است که خود در انجام به آنان کوتاهی نکند، لذا سعی کردم به آنچه بر بالای منبر می‌گویم، عمل کنم، زیرا در غیر این صورت مردم دچار زدگی از دین می‌شوند.

روحانی جهادگری که همه فن حریف است

در حادثه سیل پلدختر حضور داشتید؟

من معتقدم که یک روحانی باید هنگامی که مردم یک منطقه از کشورمان دچار بحران می‌شوند در صف اول امدادرسانی به آن‌ها باشد.

در سیل پلدختر همراه با جوانان روستا و روحانیون سایر مناطق کوهدشت در منطقه حضور پیدا کردیم و در حد تلاش خودمان به بحث پاکسازی این مناطق کمک کردیم.

در حادثه سیل پلدختر حضور جامعه روحانیت بسیار پرنگ بود و این حضور باعث ایجاد محکم شدن پیوند بین مردم و جامعه روحانیت شد، همچنین توطئه‌های دشمنان در ایجاد فاصله بین مردم و روحانیون را نیز خنثی کرد.

سخن پایانی و توصیه شما به جوانان چیست؟

اگر روزی بیش از ۱۰ ساعت کار نکنم مریض می‌شوم، لذا همیشه در حال فعالیت هستم خوشبختانه چهار پسر خود را نیز بر همین منوال تربیت کرده‌ام و آن‌ها علاوه بر علاقه داشتن به درس دین از دوران کودکی یاد گرفته اند که اهل کار و پشتکار کنند.

با توجه به اوضاع کنونی کشور، انجام فعالیت‌های تولیدی و کشاورزی باعث پیشرفت و استقلال اقتصادی و سیاسی و مایه امنیت غذایی و روانی مردمان جامعه خواهد بود.

کدخبر: 493534 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟