عکس وحشتناکی که دنیا را تکان داد !+ عکس

عکس پیکر بی جان پناهجوی السالوادوری و دختر 2 ساله اش موجی از خشم و انتقاد از سیاست های مهاجرتی ترامپ را برانگیخته است

جنوب آمریکا و در مرز مکزیک رودی به طول بیش از سه هزار کیلومتر قرار دارد که در آمریکا به نام «ریو گراند» یعنی رود بزرگ شناخته می شود. اما شاید «ریو براوو» به معنای رود وحشی، نامی که مکزیکی ها برای این رود مشترک انتخاب کرده اند، نام مناسب تری باشد. همان رودخانه ای که با جریان پرشدت خود در روز دوم تیرماه، جان دختر خردسال السالوادوری و پدرش را که به آمریکا مهاجرت می کردند، گرفت. تصویری از این «والریا»ی دو ساله که شلوارکی قرمز به پا دارد و جسم بی جانش پدرش را به آغوش کشیده، قلب های بسیاری را به درد آورده است. بسیاری با دیدن این تصویر که پدر و دختر مهاجر رو به صورت در حاشیه رودخانه «ریو براوو» آرمیده اند، به یاد عکس دلخراش ایلان کردی، پناهجوی سه ساله سوری افتادند. کودکی که موج های ناآرام مدیترانه، قایق حامل او و خانواده اش را درهم کوبید و جسم بی جانش را به سواحل ترکیه آورده بود. تصویری متعلق به اوایل شهریور 94 که ایندیپندنت درباره آن نوشت: «اگر تصویر این کودک موضع کشورهای اروپایی را در قبال آوارگان تغییر ندهد، پس چه چیزی آن را تغییر می‌دهد؟» حالا با گذشت چهارسال و تکرار این فاجعه، سی ان ان در گزارشی نوشت: «این تصویر که اجساد غرق شده این دو مهاجر السالوادوری را نشان می‌دهد، بر بحرانی که در مرز آمریکا و مکزیک در جریان است، تاکید دارد» براساس این گزارش، تصویر دختر مهاجر یادآور خطری است که به خاطر سیاست های ضدمهاجرتی دولت دونالد ترامپ بسیاری از پناهجویان و مهاجران با آن مواجه هستند. همچنین این تصویر، گویای تلفات انسانی ناشی از بحران در مرزی است که با آمار انتزاعی و استدلال‌های سیاسی درباره آن بحث می‌شود. زیرا بسیاری از این مهاجران و کودکان شان پیش از رسیدن به ساحل جان خود را از دست می دهند. آژانس مهاجرت سازمان ملل متحد می گوید دست‌کم ۳۸۰ مهاجر آمریکای لاتین در شش ماه نخست سال جاری میلادی جانشان را از دست داده‌اند. به گزارش این سازمان ۱۴۴ مهاجر در مکزیک کشته شده‌اند، ۱۴۳ نفر در دریای کارائیب غرق شده‌اند، ۶۶ نفر در مرز جنوبی مکزیک و ۲۷ نفر در آمریکای جنوبی جانشان را از دست داده‌اند.

پدری که برای نجات فرزندش مرد

ماجرای خانواده السالوادوری از آن جا شروع می شود که درخواست پناهندگی آن ها که مسیر طولانی و پرچالشی را برای رسیدن به آمریکا سپری کرده بودند، از سوی ماموران مرزی آمریکا رد می شود. پس از این واقعه بود که آن ها تصمیم می گیرند از عرض رودخانه ریوگراند برای ورود غیر قانونی به خاک آمریکا عبور کنند. به گزارش دویچه وله، روزنامه مکزیکی «لا ژورنادا» که نخستین بار این عکس تکان‌دهنده را منتشر کرده است به نقل از «تانیا»، مادر دختربچه دو ساله و همسر «اسکار» پدری که در رود «ریوگراند» در منطقه مرزی مکزیک و آمریکا جان باختند، می‌نویسد: «آن ها روز یک شنبه، دوم تیر (۲۳ ژوئن) تصمیم می‌گیرند که از رود "ریوگراند" بگذرند. اسکار دخترشان والریا را بر پشت خود نشانده و از رودخانه گذشته و به خشکی رسیده بود و قصد داشت که برای کمک به همسرش برای گذر از رودخانه بازگردد، اما ناگهان دختر در پی او می‌دود و به رودخانه می‌افتد. پدر به قصد نجات او برمی‌گردد اما به جای نجات فرزند، خودش هم غرق می‌شود.» پلیس مرزی پس از چند ساعت جنازه آن دو را در فاصله ۵۰۰ متری پیدا کرده است. مادر اسکار به خبرنگاران گفته است که پسر او به همراه همسر و فرزند دوساله‌شان روز سوم آوریل سال جاری السالوادور را به قصد ایالات متحده ترک کرده‌اند. آن ها به مدت دو ماه در «تاپاچولا»، منطقه مرزی میان السالوادور و گواتمالا به سر برد‌ه‌اند و سپس به مکزیک رفته‌اند. اما این همه ماجرای تلخ مهاجران پذیرفته نشده از سوی آمریکا نیست. به گفته پلیس مرزی ایالات متحده، در سواحل رود «ریوگراند» جنازه‌های یک مادر پناهجو و سه فرزند خردسال او نیز پیدا شده است. از قرار معلوم، آن ها از تشنگی جان سپرده‌اند.

جنایت ترامپ علیه مهاجران

وقایعی که ذکر شد، تنها مشکلات مهاجرانی بود که در راه رسیدن به آمریکا بودند. اما صدها نفر از مهاجرانی که از مرز وارد آمریکا شده اند نیز با چالش های مخصوص خود روبه رو هستند. برای مثال، یورونیوز دو روز پیش در گزارشی نوشت: دست‌کم ۳۰۰ کودک از اردوگاه «کلینت» کمپ مخصوص مهاجران در ایالت تگزاس آمریکا خارج شدند. این کودکان حالا به اردوگاه چادری در «ال‌ پاسو» واقع در ایالت تگزاس منتقل شدند. الورا مخرجی، مدیر مرکز «کلینیک حقوق مهاجران» در دانشکده حقوق دانشگاه کلمبیا در توصیف این مرکز گفت: «لباس‌های مادران کم سن و سال پر از لکه‌های شیر مادر بود. هیچ کدام از بچه‌ها به خمیردندان و صابون دسترسی نداشتند...هیچ وقت شرایطی به این بدی ندیده بودم بچه‌ها کثیف و گرسنه بودند. ماموران مرزبانی از همان اول کار آن‌ها را از سرپرست‌هایشان جدا کرده بودند.» شهروندانی از هندوراس، السالوادور، ونزوئلا و گواتمالا اکثریت موج مهاجران مرز جنوبی آمریکا را تشکیل می دهند. ترامپ طی هفته های گذشته با تهدید مکزیک به اعمال تعرفه های مالی شدید، این کشور را بر آن داشته تا برای کنترل موج مهاجران و اسکان آن ها در مکزیک تلاش کند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 485113 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟