خبر تاسف بار / سیل پلدختر یک منطقه را محو کرد!+عکس

رکنا : سرهنگ همایون بخشی در گفتگویی اظهار کرد: هشدارهای مرتبط با آسیب ناشی از سیلابی که در مسیر ورود به شهر پلدختر بود، از حدود 48 ساعت قبل از وقوع، شروع شده بود و تمام دستگاه‌ها در آن مشارکت داشتند که نیروی انتظامی هم با حجم وسیعی از کارکنان خود، در امر اطلاعرسانی فعالیت کرد.

وی یادآور شد: 5 فروردین سیل در مسیری از شهر پلدختر اتفاق افتاد که بعد از آن ترمیم دیواره رود در این مسیر انجام شد و در نقاطی که احتمال آسیب بیشتر وجود داشت، اطلاعرسانی و حضور نیروی انتظامی در آن مناطق بیشتر بود تا جایی که اطلاعرسانی به صورت خانه به خانه و چهره به چهره شده بود.

فرمانده انتظامی شهرستان پلدختر افزود: این سیلابی که در شهر پلدختر اتفاق افتاد، در 100 سال گذشته، بی‌سابقه بود و مردم در آن روز به این حجم از آب فکر نمی‌کردند.

محله‌ای که سیل با خود برد
بخشی در مورد موقعیت نقطه ابتدایی ورود به شهر پلدختر گفت: وقتی از پل باستانی به شهر وارد می‌شویم، پارک ساحلی، جاده ساحلی و تعدادی از ساکنان شهرستان وجود داشتند که قبل از سیل تعداد آن به حدود 70 تا 80 منزل مسکونی می‌رسید، در این منطقه وجود داشت؛ در ساعات نزدیک به وقوع سیل آب، در این منطقه حضور پیدا کردیم و با آژیرهایی که کشیده شد و اطلاع رسانیهایی که انجام شد، مردم در حال استراحت بودند، در مقاطعی اهالی با نیروی انتظامی، درگیری فیزیکی داشتند و نسبت به حضور ما معترض بودند.

وی اضافه کرد: بعد از اینکه تلاشمان برای تخلیه منازل در این منطقه بی‌فایده ماند، برای اطلاع مردم از اتفاق و حجم سیلاب در مسیر، ناگزیر به شلیک هوایی شدیم، تا اطلاع رسانی انجام شود؛ بعد از تیراندازی، مردم از منازل خود خارج شدند و وقتی شرایط را دیدند به کوهی که در کنار جاده وجود دارد، پناه آوردند.

رییس پلیس شهرستان پلدختر ادامه داد: حجم سیلاب به گونه‌ای بود که اثری از پارک ساحلی، جاده ساحلی و این منطقه مسکونی وجود ندارد.

بخشی تصریح کرد: حجم سیلاب به این منطقه خلاصه نشد و اینجا یکی از مناطقی بود که بیشترین آسیب را به خود دیده است و در سطح شهر نیز رسوبات مربوط به سیل تا یک متر و بیشتر ارتفاع دارد و هر جایی که مسیر سیلاب بوده، پوشانده است.

پلدختر پارک ساحلی
14 ساعت انتظار در محاصره سیل، نتیجه بی‌توجهی به هشدارها
وی در ارتباط با حجم خسارات وارده گفت: خسارات بسیار زیادی به مردم وارد شده است؛ تمام تلاش ما بر این بود که از تلفات انسانی جلوگیری شود که خوشبختانه در شهر پلدختر به واسطه اطلاعرسانیهای انجام شده، تلفات انسانی وجود نداشت.

فرمانده انتظامی شهرستان پلدختر یادآور شد: مردم و کسانی که فکر می‌کرند اگر سیلابی اتفاق بیفتد، طبقات دوم و سوم منازل را نمی‌پوشاند به این طبقات پناه برده بودند اما حجم سیلاب به حدی بود که طبقات اول، به صورت کامل، پوشیده از آب و گل و لای بود و به طبقات بالاتر پناه آورده بودند.

بخشی اضافه کرد: در ظهر روز وقوع سیل، متوجه حضور حدود 300 تا 400 خانوار در قسمتهای داخلی شهر شدیم که در منازل خود، در طبقات بالایی حضور داشتند؛ 14 ساعت، این سیلاب در داخل شهر وجود داشت و بعد از فروکش کردن آب، توانستیم این هماهنگی را انجام دهیم که دستگاه‌هایی مسیر را برای پایین آوردن آنها بازگشایی کنند.

وی خاطرنشان کرد: همکاران بنده در اینجا وظایف سنگینی داشتند و ضمن این که باید انتظامبخشی مناسب ایجاد می‌کردند، سطح استرسی که برای مردم، به واسطه سیل اتفاق افتاده بود، باید مدیریت می‌شد و عوامل انتظامی در جای‌جای شهر حضور پیدا کردند و به همکاری همکارانمان در سپاه پاسداران و بسیج، توانستیم موقعیتی را فراهم کنیم که از لحاظ فکری، مردم در آسایش خاطر به سر ببرند.

رییس پلیس پلدختر ادامه داد: لحظات و ساعات اولیه و حتی 24 ساعت اول، به واسطه حجم اتفاقی که رخ داده بود، مردم نگران اموال خود بودند و سعی می‌کردند به هر نحوی خودشان را به منازلشان برسانند، اقوامی اگر در شهرستان پلدختر داشتند یا اگر در روستا بودند، برای اطلاع از خبر سلامتی اقوام و بستگانشان به داخل شهر آمده بودند که سعی در ایجاد نظم در چنین افرادی، بسیار سخت و مستلزم صبر زیاد است. 

بخشی تصریح کرد: تا حدی توانستیم آسایش فکری ایجاد کنیم و به سمتی برویم که مردم با ما همکاری کنند و این اتفاق افتاد و مردم به پای کار آمدند و توانستیم امنیت 100 درصدی را در سطح شهر پلدختر ایجاد کنیم.

روزی که پلدختر جزیره شد
وی در مورد اتفاقات روز وقوع سیل اظهار کرد: 4 صبح روز وقوع سیل، ارتباط تلفن همراه و تلفن ثابت در شهر پلدختر کاملا از دست رفت و محورهای مواصلاتی به داخل شهر پلدختر قطع و پلدختر تبدیل به جزیره شده بود و تنها صدایی که از شهر پلدختر خارج می‌شد، صدای بیسیم نیروی انتظامی بود و به کمک آن توانستیم امدادخواهی، مطالب را به مقامات بالاتر منتقل و برای شهر پلدختر درخواست کمک امدادی کنیم.

فرمانده انتظامی شهرستان پلدختر گفت: بعد از 48 ساعت که یک مسیر صعب‌العبور باز شد، مقامات استانی و فرمانده انتظامی استان در منطقه حضور پیدا کردند و نیروهای کمکی که برای انتظامبخشی بهتر در نظر گرفته بودند، در محیط حاضر شدند و در سطح شهر، شرایطی محیا شد تا مردم، جدا از بحث امنیت، از لحاظ روحی احساس امنیت روحی در ذهنشان داشته باشند.

توزیع در امنیت کامل
بخشی در رابطه با شرایط توزیع اقلام در شهر پلدختر در روزهای بعد از سیل خاطرنشان کرد: در شرایط بحران با وصف وضعیت پیش آمده، با تلاشی که به واسطه حضور ما و همکارانامان صورت گرفت، توانستیم در مراحل ورود کالاها، در کنار آنها قرار بگیریم و محورهای مواصلاتی به شهر برای اقلامی که وارد شهر می‌شود و در محلهای دپویی که قرار می‌گیرد در پوشش انتظامی کامل است؛ هیچ مشکلی در محورهای مواصلاتی، محلهای دپو و حتی در سطح شهر، برای اقلامی که توسط مردم بسیار خوب کشورمان، برای شهر پلدختر فرستاده می‌شود، وجود ندارد.

وی افزود: در محیطهای بحران، شاید توزیع اقلام سخت و امدادرسانی لحظه‌ای باشد و افرادی که اقلامی به دستشان می‌رسد، بتوانند زمان بیشتری را با آن سپری کنند، بعضی ناهماهنگیها در توزیع وجود داشت که عدم هماهنگی اولیه، مربوط به عدم ارتباط مسئولان با یکدیگر، در توزیع اقلام بود اما خوشبختانه در حال حاضر، در حال حرکت به سمتی هستیم که توزیع اقلام در حال مدیریت است؛ نمی‌شود گفت به صورت کامل اما بخش عمده‌ای از کار، سازماندهی شده است، متولیان امر برنامه‌ریز کرده‌اند و نیروی انتظامی به صورت کامل در کنار این محموله‌ها و عاملان توزیع اقلام در سطح شهر، حضور داشته است.

انفجاری که جان مردم را نجات داد
رییس پلیس شهرستان پلدختر در مورد انفجار لوله انتقال پلی‌اتیلن که روز وقوع سیل اتفاق افتاد، گفت: صبح روزی که در شهر پلدختر سیل رخ داد، حدود ساعت 4 صبح، لوله گازی که از کنار رودخانه عبور می‌کرد به واسطه حجم زیاد آب و اجسامی که همراه آب بود، دچار انفجار شد.

بخشی اضافه کرد: این اتفاق مربوط به روستای پران‌پرویز در 7کیلومتری شهر پلدختر بود که در اطلاعرسانی به مردم، در بیرون از شهر، تاثیر زیادی داشت اما در داخل شهر، صدای آن شنیده نشد؛ مردمی که در روستاهای اطراف بودند، انفجار را دیدند و همکاران ما نیز در محل حضور پیدا کردند و هماهنگیهای لازم برای اطفای حریق را انجام دادند که خوشبختانه آتش مهار شد و تلفاتی به همراه نداشت.

«امنیت شهر» سودجویان سیل را ناکام گذاشت
وی در پاسخ به سوالی که در مورد «فعالیت افراد سودجو برای سرقت از افراد سیلزده» پرسید، گفت: برنامه ما روی پیشگیری از جرم و جلوگیری از چنین اتفاقاتی متمرکز شده است؛ بحث امنیت به طور کامل در شهر برقرار است و اکنون بحث کشف جرم مورد توجه قرار گرفته که آن نیز بسیار کم و افرادی شناسایی شده و تحویل مقامات قضایی شده‌اند.

فرمانده انتظامی شهرستان پلدختر تاکید کرد: در حال حاضر نخواهیم گذاشت هیچ جرمی اتفاق بیفتد و اگر کسی به فکر ارتکاب جرم باشد، با او برخورد خواهد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 471770 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟