اجساد جانباختگان سیل شیراز فردا تشییع می‌شود/تنها ۲۰ مصدوم در بیمارستان بستری هستند

علی نقی لقمانی امشب در جمع خبرنگاران به تشریح جزئیات حادثه شیراز پرداخت و اظهار داشت: سامانه بارشی اخیر در کل کشور حادثه آفریده و تذکرات لازم نیز از قبل داده شده بود.

وی با بیان اینکه کل عملیات امداد و نجات دیروز 3 ساعت طول کشید که نشان از همکاری مردم و دستگاه‌های استان دارد، گفت: در حادثه دیروز 201 دستگاه خودرو در دروازه قرآن آسیب دیده البته در دیگر نقاط شیراز هم خودروهایی آسیب دیدند اما این رقم 201 مربوط به دروازه قرآن است.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری فارس با اشاره به اینکه خودروهای آسیب‌دیده توسط نیروی انتظامی در پایانه اکبرآباد نگهداری شدند، افزود: امروز گروهی از کارشناسان بیمه و کارشناسان فنی نیروی انتظامی کار کارشناسی نیمی از خودروها را انجام دادند و شهروندان به هیچ عوان نگران خودروها نباشند.

وی با بیان اینکه بناست فردا در هیئت وزیران پیشنهادات مسئولان استان برای کمک به مردم آسیب‌دیده مطرح شود، بیان کرد: در صورت تصویب مبلغی به عنوان بلاعوض و مبلغی نیز به عنوان تسهیلات کم کارمزد به مردم داده می‌شود.

لقمانی درباره تعداد دقیق جان باختگان گفت: 18 نفر در صحنه جان باختند و یک نفر نیز از مصدومان در بیمارستان جان باخت که در مجموع 19 نفر کشته شدند همچنین از تعداد مصدومین نیز تنها 20 نفر در بیمارستان هستند و مابقی مرخص شدند.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری فارس افزود: مصدومان تا هر زمان که لازم باشد در استان هستند و از خدمات درمانی استان به صورت رایگان بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه اجساد جان باختگان به صورت کامل شناسایی شده است، گفت: امروز 2 نفر با پرواز به ساری منتقل شده ‌و 2 نفر هم از استان کرج هستند که فردا با پرواز منتقل می‌شوند دیگران که از استان فارس یا استان‌های همجوار بودند فردا مقدمات تشییع آنها انجام می‌شود.

لقمانی درباره علل حادثه نیز گفت: بیان علت دقیق حادثه باید به صورت علمی و با حضور کارشناسان از دستگاه‌های مختلف بررسی شود و اگر مشخص شود که دستکاری در طبیعت علت حادثه بوده است با متخلفان برخورد می‌شود.

لقمانی با اشاره به وضعیت امروز شهر شیراز و میزان بارش شدید باران در این شهر اظهار داشت: بارش باران امروز شدیدتر بود به گونه‌ای که ظرفیت رودخانه خشک برای گذر سیلاب حداکثر 80 تا85 مترمکعب در ثانیه است اما امروز در مقطعی از زمان به 90 مترمکعب در ثانیه رسید.

وی با بیان اینکه این حالت هشدار جدی بود و تخمین می‌زدیم که بخشی از شهر به ویژه در منطقه پل علی بن حمزه دچار حادثه شود، گفت: این مناطق در سنوات نه چندان دور نیز دچار سیل شده بود بنابراین هشدارهای لازم به سکنه و اهالی داده شد.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری فارس با اشاره به وضعیت محله سعدی افزود: اوضاع شهر کاملا تحت کنترل بود و با مشاهده افزایش حجم روان آبها در تونل سعدی مسیر مسدود شد که سبب کنترل بهتر اوضاع شد.

لقمانی با بیان اینکه اکنون وضعیت برخی از قسمت‌های شهر مثل بلوار سرداران و برخی از منازل دچار آب گرفتگی شدند، بیان کرد: در بازدید قبل از غروب آب کاملا فروکش کرده اما رسوب‌هایی باقی است که باید سریع‌تر توسط تیمهای کمکی و امدادی تخلیه شود.

وی با اشاره به اینکه در منطقه سعدی محله گودگل کنان بیشترین آسیب را دیدند، تصریح کرد: 7 دستگاه جرثقیل برای جابه‌جایی خودروها و چندین فقره پمپ هم برای تخلیه آب اعزام شده است و مردم اطمینان داشته باشند که فرزندان شما در دستگاه‌های خدماتی تا برگشتن وضعیت به حالت عادی کنار شما هستند.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری فارس درباره وضعیت راه‌ها نیز گفت: برخی از محورها مانند محور امامزاده اسماعیل در مسیر مرودشت به اقلید، محور خنجشت در اقلید، یک محور روستای در ارسنجان، محورهای روستایی پاسارگاد، محور آباده به خسروشیرین و فراشبند به کازرون دچار آبگرفتگی شده که برای ایمنی مردم مسدود شده است.

لقمانی بیان کرد: از مردم تقاضا داریم تا عادی شدن وضعیت از انجام سفرهای غیرضروری پرهیز کنند.

وی همچنین از ورود سامانه بارشی جدید در هفته آینده خبر داد و گفت: اطلاعات تکمیلی درباره این سامانه اعلام می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 466243 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟