دو جوانی که جانشان را بر سر انجام وظیفه شان در کشتی باری حامل غلات بر اثر مسمومیت ناشی از گاز ماده ضدعفونی کننده گندم از دست دادند.

مویه مادران و پدرانی که آرزوی دامادی پسرانشان را داشتند، دل هر بیننده ای را به درد می آورد و زاری وابستگان و دوستان در غم از دست دادن عزیزانشان اشک به چشم ها می نشاند.

جمع کثیری از مردم بندرانزلی که زندگی شان با دریانوردی گره خورده و اغلبشان خویشاوندی در کار با دریا دارند برای تشییع و تسلاگویی به آرامستان آمده بودند.

دوستان و همکاران جان باختگان از سختی های کار در دریا و روی کشتی های حامل بار سخن می گفتند. به زعم آنان، در ضدعفونی محموله کشتی استانداردهای لازم برای سلامتی Health دریانوردان لحاظ نشده بود.

محموله در کشور قزاقستان به مقصد باکو بارگیری شده بود که در مسیر 12نفر مسموم شدند و سه تن از این افراد به نامهای مرتضی نوزن، اکبر معصومی و سجاد صیاد مصلح اهل انزلی جان باختند.

*نمی گذاریم حق دریانوردان پایمال شود

مدیرعامل شرکت حمل فله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: تیم قضایی و فنی و مهندسی به محل حادثه Incident اعزام شده اما آنچه فعلا شواهد نشان می دهد ،علت حادثه نشت گاز نگهدارنده غلات از انبارهای کشتی به محل استراحت ملوانان بوده است.

علی اکبر غنجی اظهار داشت: پس از بررسی های لازم کارشناسی علت دقیق وقوع این حادثه اعلام می شود.

وی خاطرنشان کرد: این کشتی محموله غلات را از کشور قزاقستان به جمهوری آذربایجان حمل می کرده که در بین راه این حادثه رخ داده و کلا 12نفر مسموم شده بودند که متاسفانه سه نفر جانشان را از دست دادند.

غنجی افزود: ما در محدوده دریای خزر برای درآمد زایی و افزایش تجارت بین المللی بین کشورها و بنادر خزر تردد و ترانزیت کالا را انجام می دهیم و اینگونه نیست که حتما کشتی ایرانی باید بار و محموله را از کشور مبدا به ایران وارد کند و برای افزایش درآمدزایی کشورمان از تمام ظرفیت ها استفاده می کنیم .

وی با بیان این که ذات کار در دریا خطرپذیری است وخود وی نیز مدت 17 سال سر مهندس کشتی بوده و دچار حوادث Accidents متعددی شده ادامه داد: من به بازماندگان این حادثه تسلیت عرض می کنم و از خداوند متعال برایشان صبر مسِئلت دارم .

وی تصریح کرد:این دریانوردان سربازان اقتصادی کشور بودند و انتخابی بوده که خودشان انجام دادند و باید بگویم توکل خانواده ها به خدا باشد و هیچ انسانی علاقه ندارد که این اتفاق رخ دهد و ما هم از این اتفاق متاسفیم و هم ما و هم سازمان بنادر اجازه نمی دهیم حقشان ضایع شود .

*برای کاهش خطر کوشش می کنیم

مدیر کل بنادرو دریانوردی گیلان نیز با ابراز تاسف از وقوع این حادثه و تسلیت به بازماندگان به خبرنگار ایرنا گفت :حادثه تلخی بود و همگی متاثر شدیم و اعتقاد داریم اینها در سنگر اقتصاد و سنگر تجارت کشور به عنوان سربازان اقتصادی کشور فعالیت می کنند و جایگاهشان کمتر از جایگاه شهدا نیست و قطعا خدمات این عزیزان برای جامعه دریایی و کشورمان ماندگار خواهد بود.

حسین چراغی اظهار داشت:ماهیت کار دریا و دریانوردی همواره با ریسک همراه است و این قاعده در تمام دنیا حاکم است که فعالیت های دریایی همیشه با سوانح زیادی روبرو است.

وی خاطرنشان کرد : با این همه قطعا باید تمهیدات لازم برای پیشگیری از اینگونه حوادث در نظر گرفته شود که این برنامه برای به حداقل رساندن سوانح در دستور کار کشتیرانی و سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو نیز روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا در باکو، از بهبود وضعیت مسموم شدگان کشتی باری 'نازمهر' خبر داد و گفت : هشت خدمه مسموم شده این کشتی از بیمارستان مرخص شدند.

جواد جهانگیرزاده اظهار داشت: کارکنان کشتی نازمهر پس از تخلیه بار کشتی در بندر حوسان - حومه باکو - به سمت ایران حرکت خواهند کرد.

وی افزود: پس از انجام تشریفات رسمی از سوی کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در باکو ، پیکر سه تن از جان باختگان این کشتی ، به ایران فرستاده شد.

کارکنان کشتی باری ناز مهر شامگاه روز پنجشنبه در مسیر بندر آکتائو - بندر حوسان و در منطقه مرکزی دریای خزر دچار مسمومیت شده و به بیمارستانی در باکو منتقل شده بودند.

در جریان این حادثه ، سه تن از دریانوردان این کشتی باری به دلیل مسمومیت شدید جان باختند و هشت تن دیگر به بیمارستان منتقل شدند.

به گفته جهانگیرزاده ، یک هیات کارشناسی از ایران برای بررسی علت بروز مسمومیت کارکنان این کشتی به باکو اعزام شده است .

وابستگان و دوستان و همکاران این دریانوردان از دست رفته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خواستار بررسی و پی گیری مساله ، برخورد با مقصران حادثه و اقدامات لازم برای پیشگیری از حوادث این چنینی شدند.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 428393 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟