قاتلانی که شب ها در جاده ها می رانند! / تکرار حادثه جاده سنندج در کمین مسافران + عکس

در نخستین دقایق بامدادی روز چهارشنبه یک اتوبوس مسافری برای سوار کردن مسافرانی از پایانه بیرون می‌آید و چند متر جلوتر در حاشیه بولوار شهر سنندج، پشت یک وانت‌ پیکان می‌ایستد. راننده از پشت فرمان بلند می‌شود و پای پله اتوبوس می‌ایستد تا چند مسافر را سوار کند. روی بعضی از صندلی‌های اتوبوس، زنان و مردان مسافری نشسته‌اند اما راننده می‌خواهد با استفاده از آخرین فرصت‌ها چند نفر دیگری را هم سوار کند. غافل از اینکه یک تانکر ترانزیتی با مخزن پر از نفت خام در میان تاریکی شب ظاهر می‌شود و ناگاه با سرعت زیادی بر پشت اتوبوس کوبیده و فاجعه آغاز می‌شود.با انفجار مهیبی جهنمی از آتش برپا می‌شود و نفت خام شعله می‌کشد و مسافران اتوبوس و چند سرنشین خودرو سواری که درون خودروها گیر افتاده‌اند در کام آتش فرو می روند.

از آغاز سال خبرنگاران حوادث Accidents  چند بار شاهد وقوع حوادث تلخ و ناگوار تصادف Crash تانکرهای مرگبار بوده‌اند که با وجود هشدارهایی از سوی مردم محلی و مأموران پلیس Police راه، رفت و آمد این تانکرها همچنان حادثه Incident آفریده‌اند.یکی از ساکنان محلی می‌گوید: مسیر این تانکرهای سوخت در منطقه کردستان جاده‌ای پرخطر است و با توجه به ترافیک سنگین خودروها بویژه عبور شبانه‌روز تانکرهای نفتکش هرماه شاهد چند حادثه رانندگی مرگبار هستیم.یکی دیگر از ساکنان سنندج به خبرنگار ما می‌گوید:« این جاده ترانزیتی پرترافیک که از مرز عراق شروع می‌شود فقط در محدوده کردستان به جاده‌ای تنگ و یک طرفه تبدیل می‌شود در حالی که پس از کردستان جاده در مسیر زنجان به بعد دو بانده شده است و با همه تذکرات توجهی به این جاده مخصوصاً در منطقه سنندج نمی‌شود و تقاضاهای ما برای دوخطه کردن جاده به جایی نرسیده است .»

سرازیری‌های مرگبار

یکی دیگر از ساکنان سنندج به خبرنگار ما می‌گوید:« بارها شاهد واژگون شدن تانکرهای سوختی بوده‌ایم که شبانه بر اثر سرعت زیاد و چپ شدن تانکر هزاران لیتر ماده سوختی بر جاده ریخته و هکتارها زمین زراعی را عقیم کرده‌اند و آب‌های رودخانه را هم آلوده ساخته‌اند. بارها از مأموران تقاضا کرده‌ایم که مانع حرکت تانکرها در ساعات شب شوند و ضمناً از سرعت سرسام‌آور رانندگان آنها جلوگیری کنند ولی نتیجه‌ای نگرفته‌اند. معمولاً در منطقه سنندج جاده در مناطقی با سراشیب‌های تندی روبه‌رو است که رانندگان تانکرها برای هرچه زودتر رسیدن سرعت سرسام‌آوری می‌گیرند که اغلب به حوادث ناگواری منجر می‌شود. از طرفی شب‌ها معمولاً بسیاری از نقاط جاده‌ها تحت کنترل شبانه قرار نمی‌گیرد و سبب می‌شود چنین حوادثی رخ دهد.»

ترددهای شبانه همچنان ادامه دارد

دیروز که در گروه حوادث سرگرم تنظیم خبرهایی درباره فاجعه سوختن 11 انسان بی‌گناه بودیم یکی از خوانندگان سنندجی ما عکسی از یک تانکر حامل سوخت فرستاد که نشان می‌داد این تانکر پریشب یعنی دو شب بعد از فاجعه، در حال عبور از همان مسیر بوده است. این عکس گویای این حقیقت بود که مأموران همچنان به رفت و آمد تانکرهای حامل مواد سوختی در جاده پرخطر سنندج توجهی نمی‌کنند و رفت و آمد شبانه آنها همچنان ادامه دارد و به این ترتیب خطر وقوع فاجعه در کمین مسافران بی‌گناه است.

همه از پلیس توقع دارند

بر‌اساس ماده 8 آیین‌نامه ترافیکی حمل و نقل محصولات خطرناک، وسایل نقلیه بویژه تانکرهای نفتکش که حامل مواد خطرناک هستند فقط در ساعات روز مجاز به تردد در جاده‌های کشور خواهند بود و باید قبل از پایان روز در پارکینگ مناسب توقف کنند و تا آغاز روز بعد از حرکت خودداری کنند.

بر‌اساس این ماده در صورت لزوم سازمان حمل و نقل و پایانه‌های کشور نقشه مسیری را که وسیله نقلیه حامل مواد خطرناک برای رسیدن به مقصد باید طی کنند و توقف‌های غیر‌اضطراری بین راه در آن پیش‌بینی شده است را در اختیار متصدیان حمل و نقل قرار خواهد داد و راننده مکلف است وسیله نقلیه را در مسیر تعیین شده هدایت کند.

سردار محمد حسین حمیدی- فرمانده پلیس راه کشور- در این باره گفت: تردد شبانه خودروهای حامل مواد خطرناک که فاقد سامانه‌های کنترلی و نظارتی است، طبق قانون Law در جاده‌ها ممنوع است و باید از مبدأ حرکت آنها ممنوع شود.

این کنترل نیاز به همکاری و هماهنگی سازمان‌ها و نهادهای مختلف دارد وگرنه با توجه به حجم بالای تردد در جاده‌ها برای هیچ کسی امکان کنترل وجود ندارد. در ایران سهم هر سازمان در این امر مشخص است اما برخی توقع دارند که تمام مسئولیت‌ها به عهده پلیس باشد.

حدود 15 تا 20 هزار تانکر سوخت رسان در کشور وجود دارد که اگر پلیس بخواهد جلوی هر کدام از آنها را بگیرد حساب کنید در مقابل هر مرکز پلیس راه چند تانکر سوخت رسان باید متوقف شود. اگر حادثه‌ای بر اثر توقف این تانکر‌ها رخ دهد چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ در عمل امکان نگه داشتن این خودروها بین راه وجود ندارد.

چند میدان و تقاطع در کشور وجود دارد و برای قرار گرفتن پلیس در این میدان و تقاطع‌ها چند نیرو نیاز است؟ آنهایی که مسئول صدور مجوز بارنامه‌ها، مسئول جابه جایی مسافران و ... هستند باید هر کدام به تکالیفشان عمل کنند و وظایفشان را اجرا کنند.وی افزود: در تمام کشورهای توسعه یافته دنیا تانکرهای حامل مواد خطرناک مجهز به سیستم‌های نظارتی در مبدأ و مقصد هستند.

پلیس نیز با این سیستم‌های نظارتی آنها را در طول مسیر کنترل می‌کند. همچنین محل‌های خاصی وجود دارد که خودروها طبق زمان ‌بندی‌های خاصی در این محل‌ها توقف می‌کنند. راننده‌ها بعد از استراحت مجدد به سفرشان ادامه می‌دهند که در کشور ما چنین محل‌هایی وجود ندارد. از سویی با سامانه کنترلی که خودروها دارند اطلاعات را در اختیار پلیس قرار می‌دهند و پلیس نیز از رفتار راننده مطلع می‌شود.به گفته پلیس راهور جلسه بررسی علت اصلی این تصادف و معرفی مقصرین حادثه صبح شنبه با حضور کارشنـــــــــاسان پلیس راه برگزار و نتیجه اعلام می شود.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

خانه ای پر از لاشه حیوانات + عکس

پلیس‌های قلابی سه‌شنبه‌ها به سرقت می‌رفتند + گفتگو با رییس باند + عکس

تجاوز به زن جوان تهرانی داخل پراید / آرمان می گوید که زن جوان پیشنهاد ارتباط را داده است!+ عکس

واکنش مائده هژبری / من با تتلو به ترکیه نرفتم+ عکس

دردسر وحشتناک نسخه سحر آمیز به دختر جوان تهرانی + عکس

واکنش علیرضا فغانی به انتشار عکس در آغوش کشیدن داور زن برزیلی+ تصاویر

مصطفی از طریق دانشجویان جوان با کار زشتی می خواست پولدار شود

پاسدار رشید حیدری پس از شکنجه وحشیانه به دست حزب کومله به شهادت رسید

کارمند آموزش پرورش کاشان ایست قلبی کرد و به دره افتاد

عموی بیرحم برادر زاده های خود را با شلیک گلوله به قتل رساند / در شهرستان باوی رخ داد

اجرای حکم شلاق در ملاعام برای مرد مشروب خور در یکی از شهرستان های کشور

سارا 17 ساله در استخر ویلایشان بود که مردی از روی دیوار داخل پرید + عکس

ازدواج بی سرو صدای خانم بازیگر ایرانی+ عکس

آرایش دخترانه منصور 17 ساله برای بی حیایی در مجالس زنانه

کدخبر: 397547 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟