حادثه مرگبار در اسکله نفتی خلیج فارس + عکس و جزئیات

به گزارش گروه حوادث Accidents رکنا، شامگاه سه‌شنبه 28 فروردین حدود ساعت 20 و 30 دقیقه، بالگرد «بل 212»که در اجاره شرکت نفت فلات قاره ایران بود، با دریافت گزارش وضعیت وخیم جسمی مسئول تعمیرات سکوهای دریایی که به‌ دلیل سکته قلبی در شرایط اضطراری قرار گرفته بود، به سکوی «آر1» میدان رسالت-منطقه لاوان استان هرمزگان- اعزام شد. با توجه به فوریت عملیات، بالگرد پس از سوار کردن بیمار و همراه وی با 5 سرنشین به مقصد جزیره کیش از سکو برخاست اما حدود 4 دقیقه پس از پرواز ارتباط خلبان با سکو قطع شد و حدود 2 مایل دورتر از محل پرواز به خلیج فارس سقوط Fall کرد.
پس از بروز این سانحه بلافاصله شناورهای شرکت برای بررسی شرایط به محل احتمالی سقوط اعزام شدند اما تنها توانستند اجساد «بهروز اشکان»، پزشکیار و «جواد کاراندیش»، بیمار و همچنین پیکر مجروح کاپیتان سهیلی، خلبان دوم بالگرد را بیرون بکشند اما با وجود جست و جوهای شبانه شناورها هیچ نشانی از علی فتاحی(خلبان) و بهروز موسوی سرنشین دیگر این بالگرد به دست نیامد.
اعزام کشتی کف یاب برای یافتن لاشه بالگرد
این بالگرد که 40 سال از ساختش می‌گذشت متعلق به شرکت هلیکوپتری ایران و در اجاره شرکت نفت فلات قاره ایران بود و قابلیت فرود روی آب را داشت اما با توجه به شدت سقوط و برخورد با سطح آب به اعماق فرو رفته و جست و جوها برای یافتن لاشه بالگرد و سرنشینان ناپدید شده با حضور تیم‌های غواصی، تجهیزات پیشرفته و کشتی کف یاب پیگیری شد.
سرانجام عصر دیروز لاشه بالگرد سانحه دیده در چند مایلی محل حادثه Incident در حالت واژگون توسط یکی از شناورها پیدا شد و احتمال پیدا شدن مفقودان در داخل کابین قوت گرفت.
همچنین با توجه به حساسیت موضوع صبح دیروز جلسه کمیته بحران سانحه در منطقه عملیاتی جزیره لاوان-استان هرمزگان- تشکیل شد و علاوه بر سازمان بنادر و دریانوردی که مسئول قانونی عملیات جست و جو بود، تیم‌های امدادی از هلال احمر، نیروی دریایی، سپاه و همچنین شناورها و تیم‌های غواصی شرکت نفت فلات قاره به محل اعزام شدند.
ارسلان بهاری میمندی، فرماندار شهرستان بندرلنگه گفت: تیم‌های امداد دریایی در پی سقوط بالگرد در خلیج فارس آماده‌باش بودند. به علت مواج بودن دریا و شرایط هوایی عملیات امداد و نجات به کندی پیش می رفت. همچنین 2 فروند شناور بنادر و دریانوردی، یک فروند بالگرد شرکت نفت و یک شناور الکترونیکی از کشور امارات متحده به همراه غواصان خبره به تیم‌های جست و جو پیوستند تا هر چه زودتر سرنوشت دو سرنشین مفقود شده، مشخص شود.
حال خلبان دوم پرواز مساعد است
کاپیتان «سید محمود سهیلی» پس از اینکه شبانه از آب بیرون کشیده شد به‌ دلیل ضربه وارد شده به سر و قفسه سینه دچار جراحاتی شده بود که برای درمان به بیمارستان کیش انتقال یافت.
در حالی که از نخستین ساعات این سانحه اخبار متفاوتی از وضعیت این خلبان منتشر شده بود، کوروش کشمیری، مدیر روابط عمومی بیمارستان فوق تخصصی کیش گفت: وضعیت عمومی سید محمود سهیلی کمک خلبان 56 ساله بالگرد مساعد است. او در حال حاضر در‌آی سی یو تحت مراقبت قرار دارد. مصدوم در ساعت 2 و 38 دقیقه بامداد چهارشنبه به بیمارستان کیش انتقال داده شد که در بررسی اولیه ضربه به سر و شکستگی مهره و خونریزی درون قفسه سینه داشت. وی به‌دلیل جراحات شدید بسرعت بستری شد و مشاوره مغز و اعصاب و جراحی نیز برای وی صورت گرفته است. کاپیتان سهیلی از ساعاتی پس از حادثه با وضعیت عمومی خوب و بدون افت سطح هوشیاری تحت مراقبت در بیمارستان است و تیم پزشکی هنوز برنامه درمانی دیگری برای وی تشخیص نداده است.
انتقال اجساد جانباختگان به جزیره لاوان
پیکر «بهروز اشکان» 63 ساله (پزشکیار) و «جواد کاراندیش» 52 ساله (بیمار) ساعت 6 صبح دیروز به جزیره لاوان انتقال یافت.
این درحالی است که «سید محمود سهیلی» 56 ساله خلبان دوم بالگرد در بیمارستان کیش تحت درمان است.
سه فاجعه در سه سال
این سانحه سومین حادثه بالگرد امدادی در سه سال اخیر به شمار می‌رود، پیش از این نیز یک بار 22 تیر 94 در حادثه‌ای مشابه بالگرد اجاره‌ای این شرکت نفت فلات قاره ایران دچار سانحه شد و 4 نفر جان باختند. آذر 95 نیز بالگرد شرکت ملی حفاری نفت ایران ۲۰ ثانیه پس از پرواز، در دریای خزر سقوط کرد که هر 5 سرنشین آن کشته شدند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 373701 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟