قدرت زلزله 6 ریشتری، 32 برابر زلزله 5 ریشتری است

بهرام عکاشه پدرعلم زلزله شناسی ایران و رئیس سابق بخش زلزله‌شناسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با اشاره به تعریف گسل و ریشتر اظهار کرد:اگر ما یک لیوان داشته باشیم این لیوان به دلایلی به زمین برخورد کند وترک بردارد به آن ترک گسل می گوییم. یعنی این لیوان آسیب پذیر است و با حرکتی دیگر حتما از همان جا که ترک برداشته می شکند.

وی با بیان اینکه گسل ها بر اثر گرم شدن زمین ایجاد می شوند، گفت: حرارت داخل زمین 8000 درجه سانتی گراد است، یادمان نرود که زمین ما تکه ای از خورشید است و سطح خورشید 6000 هزار درجه داغ است .

عکاشه با بیان اینکه زمین لرزه های ایران کاملا طبیعی است، ادامه داد: این زمین لرزه ها به علت این است که انرژی ها جمع شده وحالا آزاد شده است.

وی گفت:عوامل داخل زمین را ما نمی شناسیم که بدانیم داخل زمین چه خبر است.

پدرعلم زلزله شناسی ایران و رئیس سابق بخش زلزله‌شناسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اظهار کرد: ریشتر درجه ای از انرژی است که از یک زلزله به وجود می آید . درجه ریشتر درجه تخریب نیست بلکه درجه توانمندی یک زلزله ای است که این انرژی از آن بیرون می آید.

وی با بیان اینکه ما می توانیم زمین لرزه 7 ریشتری داشته باشیم که تخریب آن صفر باشد، گفت: اگر ساختمانی درمنطقه زلزله خیز باشد و آن تخریب شود به آن درجه مرکالی می گویند .

عکاشه گفت: ممکن است درجه 2 ریشتری، درجه 5 ریشتری مرکالی به وجود آورد و ساختمان آنقدر مقاوم باشد که به اندازه 2 مرکال فقط خسارت ببیند.

وی با بیان اینکه فرق زلزله 7 ریشتری با زلزله 6 ریشتری از نظر انرژی آزاد شده است، گفت:زلزله 6 ریشتری نسبت به زلزله 5 ریشتری، 32 برابر انرژی آزاد می کند.

پدرعلم زلزله شناسی ایران و رئیس سابق بخش زلزله‌شناسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران تصریح کرد: در زلزله کرمانشاه سازه های مسکن مهر به گونه ای بود که دیواره ها ریخته بودند .در یک ساختمان پی،دیواره ها، اتصالات مهم است و باید همه این استاندارها رعایت شود چرا که با رعایت استانداردها نباید دیواره ها به بیرون ریزش کند .

وی افزود: ریزش دیواره ها معمولا خسارت جانی نخواهد داشت، اگر ستون ها ریزش کند خسارت جانی به وجود می آورد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

تجاوز به سرباز هم خدمتی ساعت 4 و نیم صبح / سرباز جوان به اعدام محکوم شده بود!

2 سال با کیوان بودم / وقتی با بیژن نامزد کردم هنوز به او فکر می کردم تا اینکه ..!

فرار داماد از اتاق حجله / عروس تحت تعقیب قرار گرفت!

از راننده پراید درخواست آهنگ خاص کردم و او مرا به زور آزار داد و ..!

ارتباط پنهانی ام با میترا خوب بود تا اینکه او را به خلوتگاه بردم و ..!

دختر 27 ساله، خود را در اتاق خواب دار زد! / در جنوب تهران رخ داد

3 روز زندگی 2 جوان ایرانی با جسد دوستشان در ترکیه + عکس

قتل رییس موسسه مالی اعتباری از سوی مشتری مالباخته در کرج + عکس

وقتی مادرم عاشق مردی زن دار شد!

سارق حرفه‌ای: دزد بامرام هستم و پراید نمی دزدم!

زن بی رحم به 6 ماه حبس در سلول بدون بخاری در زمستان محکوم شد + عکس

در جست و جوی خدمه نفت کش ایرانی در آب‌های «یانگ تسه» / موبایل خلبان عروجی روشن است و..!+ فیلم و عکس

فوری/مصطفی در بندر انزلی پیدا شد + عکس

خواستگاری از خانم دکتر در برنامه زنده صدا و سیما / این مرد 3365 روز است که نخوابیده + فیلم

کدخبر: 345003 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟