زلزله‌زدگان: امدادرسانی بهتر شده است

سه روز از زلزله مرگبار استان کرمانشاه گذشته است. امدادرسانی و کمک‌های مردمی و دولتی به افراد آسیب دیده همچنان ادامه دارد. بیمارستان صحرایی دیگری در شهرستان سرپل ذهاب برای امدادرسانی به مصدومان احداث شده است، اما اهالی شهرستان سر پل Bridge ذهاب از کمبود دارو گلایه دارند. پخش اقلام مورد نیاز مخصوصاً چادر و پتو در روز سوم سرعت بیشتری به خود گرفته است، اما هنوز به صورت کامل به ساکنان شهرک‌های اطراف شهرستان پتو و چادر نرسیده است. مشاهدات از روستاهای شهرستان‌های سر پل ذهاب و دالاهو حکایت از این دارد که امدادرسانی بهتر شده و خودروهای هلال احمر برای پخش داروهای ضروری وارد روستاها شدند، اما هنوز مشکل اصلی مردم بی‌سرپناه روستاها چادر و پتو است. مردم روستاها در سرمای استخوان‌سوز شب‌ها را به سختی به صبح می‌رسانند و همچنان برای گرفتن چادر و پتو پس از گذشت سه روز از زلزله در گوشه جاده‌ها در انتظارند. خودروهایی که کمک‌های مردمی را برای زلزله‌زدگان آورده‌اند داخل روستاها دیده می‌شوند، اما هنوز خبری از کمک‌های دولتی نیست. چهره‌های گرد و غبار گرفته اهالی روستا غم و اندوه را برای هر بیننده‌ای تداعی می‌کند.
شب حادثه Incident کسی به کمک ما نیامد 
امیر نظری، اهل شهرستان سرپل ذهاب درباره شب حادثه گفت: خانه ما در یکی از شهرک‌های اطراف شهرستان سرپل ذهاب است. شب حادثه همراه خانواده‌ام مهمان خانه پدرم بودیم. همه دور هم داخل اتاق نشسته بودیم که ناگهان خانه لرزید. ثانیه‌هایی بعد تکان‌ها شدید‌تر شد به طوریکه خانه پدری‌ام فروریخت. همه اعضای خانواده‌ام داخل خانه گیر افتاده بودند که من به سختی از میان آوار بیرون آمدم. همه شهر در تاریکی فرو رفته بود و فقط صدای آه و ناله و درخواست کمک به گوش می‌رسید. بلافاصله جک خودروام را برداشتم و به میان آوار رفتم و با جک آهن‌ها و درهای شکسته را بالا بردم و یکی یکی اعضای خانواده‌ام را نجات دادم. آن شب شهرستان سرپل ذهاب غریب بود و کسی به فریادهای ما نرسید تا اینکه صبح کم کم نیروهای امدادی و نظامی وارد شهر شدند و شروع به امداد رسانی کردند.
در این حادثه خانه‌ام خراب شد و تمامی وسایل زندگی‌ام زیر آوار ماند. الان سه روز از زلزله گذشته، اما هنوز کمکی به ما نشده‌است و ما همراه 5 خانواده دیگر داخل یک چادر زندگی می‌کنیم. وی ادامه داد: امداد رسانی و کمک‌رسانی‌ها روز به روز بهتر می‌شود، اما هنوز بی‌نظمی شدیدی در توزیع کالاهای ضروری دیده می‌شود. مردم آسیب دیده حریص شده‌اند و از ترس اینکه اقلام به آنها نرسد به کامیون‌ها هجوم می‌آورند و مانع توزیع صحیح می‌شوند به طوریکه به شهرک‌های اطراف هیچ کالای ضروری نمی‌رسد. داخل شهر یک داروخانه وجود دارد که برای گرفتن دارو ساعت‌ها باید در صف منتظر بمانی. وی در پایان گفت: ما واقعاً در وضعیت بدی قرار داریم و فرزندانمان دیگر تحمل سرما را ندارند. 
هنوز به روستاها امدادرسانی نشده است 
روستاهای آسیب دیده نسبت به شهرها وضعیت خیلی بدتری دارند و اهالی روستا با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم می‌کنند. اهالی روستا کنار جاده بدون چادر و پتویی به زندگی ادامه می‌دهند و در انتظار یاری هستند. سه روز از حادثه گذشته است، اما به گفته بعضی از اهالی روستاهای آسیب دیده هنوز امدادگران به این روستاها نیامده‌اند. قباد، عضو شورای روستای کفروباباکه است. او می‌گوید: اهالی روستا در زلزله همه زندگی‌شان را از دست داده‌اند و هنوز کمکی از سوی مسئولان به این روستا نشده است. وی گفت: زلزله همه خانه‌ها را تخریب کرد و اهالی روستا در این سه شب سرمای شدیدی را تحمل کردند. کودکان و افراد سالخورده به خاطر سرمای زیر صفر درجه مریض شدند. هلال احمر پس از سه روز 10 عدد چادر به ما داده است اما کافی نیست و هنوز هم افراد زیادی باید در بیرون از چادر شب را به صبح برسانند. خوشبختانه کمک‌های مردمی به روستا رسیده و آب معدنی و خرما و نان بین مردم توزیع شده است، اما سرما امان ما را بریده است و دیگر فرزندان و افراد سالخورده طاقت سرمای جانسوز را ندارند. وی ادامه داد: تمام وسایل زندگی و گوسفند و گاوهایمان زیر آوار مانده‌اند و هنوز نیروهای امدادی برای بیرون آوردن وسایل و احشام ما نیامده‌اند و ما خودمان هم نمی‌توانیم از زیر آوار بیرون بیاوریم چون به ما گفته‌اند باید نیروهای دولتی وسایل و گاو و گوسفندهای ما را بیرون بیاورند و آمار بگیرند. 
وی در پایان گفت: ما نیاز به کمک‌های مردمی داریم و از نیروهای امدادی درخواست داریم که در این سرمای طاقت فرسا ما را یاری کنند. 
یکی دیگر از ساکنان روستای کفروبا باکه گفت: روستای ما کوهستانی است و ما روزهای سختی در پیش داریم. اینجا زمستانش استخوان سوز است و الان ما که هیچ سرپناهی نداریم نگران روزهای سرد آینده هستیم. من گوسفندانم را در این حادثه از دست دادم و دیگر هیچ ندارم و الان نگران آینده خود و خانواده‌ام هستم. در این چند شب خانواده من از سرما نخوابیده‌اند و شب‌های سختی را سپری کرده‌اند. امیدوارم مسئولان صدای ما را بشنوند و هر چه زودتر به ما کمک کنند و قبل از اینکه سرمای جانسوز زمستان فرا رسد، خانه و سرپناهی برای ما درست کنند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

فیلم لحظه برخورد شدید مامور پلیس با زلزله زده ها در سر پل ذهاب هنگام توزیع کالا

تجاوز وحشیانه مرد نانوا و دوستانش به دختر 8 ساله در روز تولدش+ عکس

فیلم لحظه هجوم مردم زلزله زده به خودروهای کمک رسان / به دنبال لقمه ای نان برای زن و فرزندان + ویدئو

فوری/ سانحه خطرناک برای قطار تهران- تبریز

تیرباران 15 انسان در نزدیکی مرز ایران

جلاد ۱۲ ساله داعش هنوز زنده است+ تصاویر

چرا هلی کوپتر خبرنگاران در روستای زلزله زده نتوانست فرود بیاید؟+ فیلم

دور از چشم زنم با دختری ارتباط داشتم تا اینکه بلایی سر دخترم مینا آمد!

ما در سرپل ذهاب گرسنه ایم می فهمید؟! +فیلم بسیار تلخ

نیکوکار ناشناس پدرخوانده همه ایتامِ مناطق زلزله زده شد + فیلم

نجات یک کودک پس از 3 روز از زیر آوار+ عکس

همه مُردند / دیشب در دل کوه خوابیدیم!+ فیلم

تجاوز به دختر 16 ساله در مسیر مدرسه توسط یک راننده در پاکدشت

پای زنی دیگر در میان بود! / شهرام با نوعروس 3 ماهه اش چه کرد!

مادری برای دختر سه‌ماهه‌اش در زلزله جان داد + عکس

ماجرای ناپدید شدن 20 کامیون امدادی هلال‌احمر در جاده سرپل ذهاب + فیلم

٦ منطقه خطرناک تهران در زمان زلزله

پیام های عاشقانه زنم به مرد غریبه آتشم زد و ..!

پیمانکار بیمارستان تازه تاسیس اسلام آبادغرب دستگیر شد

اعتراف عجیب فرزاد 44 ساله به قرار شوم با دختر 27 ساله

محاکمه متخلفان مسکن مهر

تجاوز  2 پسر 17 ساله به دختر 16 ساله ای به نام عسل در پشت بام خانه

لیلا؛ مادری که پسرش را در زلزله گم کرده است / عکس بهمن 10 ساله

کودک ۶ ساله زنده از زیر آوار در سر پل ذهاب بیرون کشیده شد

فیلم تلخ از خودکشی مرد آبادانی که یک زن ثبت کرد + فیلم و عکس

فوری/ زلزله در بیرجند

3 چالش مهم بهداشتی در شهر زلزله زده برای زنان و دختران + تصاویر

 

کدخبر: 328279 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟