آخرین خبر و گلایه از سختی زندگی در منطقه زلزله

کمبود امکانات و کندی عملیات امداد، مهم‌ترین گلایه حادثه Incident دیدگان از دولت در دومین روز از حادثه زلزله مهیب شامگاه یک‌شنبه بود که غرب کشور را به لرزه درآورد. تا ظهر دیروز 216‌پس لرزه در مناطق زلزله زده ثبت شده است. در حالی که مردم از سراسر کشور برای کمک به حادثه دیدگان کمک‌های خود را بسیج ‌کرده‌اند، استیصال دولت در رساندن این کمک‌ها به دست حادثه دیدگان باعث بروز نگرانی شده است. شمار قربانیان تا آخرین لحظه تنظیم خبر ۴۳۰ کشته و ۷هزار و718 مجروح اعلام شده است.

مسئولان دولتی در حالی از پایان عملیات آواربرداری اولیه خبر می‌دهند که براساس مشاهدات خبرنگار ما، پای هیچ امدادگری تا عصر دیروز به برخی از روستاهای مناطق زلزله زده نرسیده‌است. قطعی آب‌، برق و گاز در بسیاری از روستا و شهرهای کوچک معضل مهم بازماندگان از حادثه است. نازار‌بارانی شهردار ازگله، شهری که به دلیل نزدیکی به کانون زلزله ویران شده می‌گوید که مردم شهرش شب‌ها را در فضای باز و در سرمای سخت به سر می‌کنند. او با گلایه شدید از روند کمک رسانی می‌گوید با اینکه حدود ۸۰ درصد ازگله تخریب شده روند کمک‌رسانی به شدت ضعیف است. او می‌گوید: وزرای کشور و بهداشت به این‌جا آمدند، وعده‌هایشان را داده و رفتند، اما کسی به وعده‌ها عمل نکرده است. ما در سرمای شدید هوا نیاز شدید به مواد غذایی، چادر و پتو داریم.

خودمان مرده‌هایمان را دفن کردیم

روستای میرمیر در 10 کیلومتری سرپل ذهاب تا روز گذشته هیچگونه امدادرسانی به آن صورت نگرفته است. این روستا که 30 خانوار در آن ساکن بود بعد از وقوع حادثه دچار خسارت زیادی شده است. اهالی روستا دو نفر را که جانشان را از دست داده بودند از میان آوار خارج و دفن کردند. شش نفر هم در این حادثه مجروح شده‌اند و احتمال می‌رود افراد دیگری میان آوار گرفتار باشند. خواسته اهالی توجه امدادگران به روستایشان است و ارسال آب و غذا است. آنها می‌گویند که دو روز است که پای امدادگری به روستایشان باز نشده و شب‌ها را در سرمای زیاد در فضای باز می‌خوابند. یکی از حادثه دیدگان در کرمانشاه هم می‌گوید 30نفر هستند که در دو چادر اسکان داده شده‌اند. او می‌گوید: امکانات بهداشتی ندارند و خرماهایی که بین‌شان توزیع شده کرم زده است و مشخص نیست که از ته کدام انبار خارج و توزیع شده است. در شهرستان هرسین دو روز است که از آب آشامیدنی خبری نیست و مردم برای تهیه آب راهی مزارع و استخرهای کشاورزی شده‌اند.

به ۶۰ درصد مردم چادر و پتو نرسید

عبدالرضا مصری، رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه هم به «ایلنا» گفت: درجه برودت هوا در برخی از مناطق زلزله‌زده مانند ازگله به صفر درجه سانتیگراد رسید و همین مسئله موجب شد تا زلزله‌زدگان و حادثه‌دیدگان شب سخت و سردی را سپری کنند. متأسفانه وسعت زلزله از نظر منطقه جغرافیایی زیاد است و همین مسئله کار را سخت کرده اما گروه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مانند ارتش، سپاه، بسیج، هلال احمر، اورژانس و... تلاش‌های زیادی را انجام داده‌اند. وی ادامه داد: مهمترین مشکل وسعت و پراکندگی مناطق زلزله‌زده کار را برای امدادرسانی سخت کرده است به گونه‌ای که شاید حدود ۴۰ درصد از کسانی که منازلشان در زلزله از بین رفته است، توانسته‌اند در اسکان‌های موقت مستقر شده و از چادر و پتو بهره‌مند شوند و حدود ۶۰ درصد از حادثه‌دیدگان چادر و پتو نرسیده است.

تخریب روستاها

سردارعبادالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا از تخریب ۶۰‌تا صددرصدی روستاها در برخی شهرستان‌های مناطق زلزله‌زده خبر داد. وی گفت: پراکندگی که در روستاها وجود دارد و صعب‌العبور بودن و عدم استحکام منازل، عمق زلزله را بسیار زیاد کرده است. وی گفت: با توجه به مشاهداتی که از اولین روستا تا پایین‌ترین قسمت در منطقه سرپل ذهاب صورت گرفته، درصد تخریب از ۶۰ تا صددرصد است که می‌طلبد توان ویژه برای اسکان موقت مردم به کار گرفته شود و سپس بحث بازسازی و نوسازی منطقه را دنبال کنیم.

امید به زندگی

ساعت 5 بامداد دیروز نوزادی که نامش را آوا گذاشته‌اند در بیمارستان صحرایی ایجاد شده از سوی ارتش در سرپل ذهاب به دنیا آمد. دیروز همچنین خبر رسید که عروس بجنوردی برای همدردی با خانواده‌های زلزله‌زده، جهیزیه خود را به مردم کرمانشاه اهدا کرد.

همچنین دختری جوان در بیمارستان صحرایی سرپل ذهاب تحت عمل جراحی مغز قرار گرفت. دکتر بابلی، رئیس اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش این عمل جراحی را انجام داد. سگ‌های هلال احمر هم با جست‌وجو میان آوارهای کرمانشاه تا ظهر دیروز شش نفر از جمله یک مادر و دختر، یک زن و سه مرد را زنده از زیر آوار نجات دادند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

پای زنی دیگر در میان بود! / شهرام با نوعروس 3 ماهه اش چه کرد!

مادری برای دختر سه‌ماهه‌اش در زلزله جان داد + عکس

٦ منطقه خطرناک تهران در زمان زلزله

پیام های عاشقانه زنم به مرد غریبه آتشم زد و ..!

لیلا؛ مادری که پسرش را در زلزله گم کرده است / عکس بهمن 10 ساله

پیمانکار بیمارستان تازه تاسیس اسلام آبادغرب دستگیر شد

کودک ۶ ساله زنده از زیر آوار در سر پل ذهاب بیرون کشیده شد

فیلم تلخ از خودکشی مرد آبادانی که یک زن ثبت کرد + فیلم و عکس

ماجرای ناپدید شدن 20 کامیون امدادی هلال‌احمر در جاده سرپل ذهاب + فیلم

محاکمه متخلفان مسکن مهر

تجاوز  2 پسر 17 ساله به دختر 16 ساله ای به نام عسل در پشت بام خانه

دغدغه های دختران زلزله زده / داستان تلخ عکس های توییتری + عکس

اتفاق عجیبی که در دیدار رییس جمهور با زلزله زدگان افتاد + غیلم

فوری/ زلزله در بیرجند

خیابان خوابی زلزله‌زدگان در دمای صفر درجه

سرقت بزرگ چمدان پر از جواهرات در قطار + عکس

فریادهای گمشده در روستاهای زلزله زده کرمانشاه / کسی به داد ما می رسد! + عکس

ارتباط مرموز مرد 44 ساله با ویدای 27 ساله / او را سوار کردم و از شهر خارج شدیم و..! + عکس

 

کدخبر: 327832 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟