آمار مصدومان چهارشنبه سوری کشور به 2351 نفر رسید/ تأیید 2 مرگ تا این لحظه

سید محمد صابری رئیس مرکز مدیریت حوادث Accidents و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه 19 نفر در حوادث چهارشنبه سوری کرمان به صورت جزئی مصدوم شدند گفت: صدمات وارد شده به این افراد منجر به نقص عضو و آسیب جدی و ماندگار نشده است.

 وی گفت : هفت نفر از مصدمان حوادث چهارشنبه آخر سال کرمان در بیمارستان به صورت سرپایی و بقیه افراد در محل وقوع حادثه Incident درمان شدند.

وی با بیان اینکه چهارشنبه سوری سال گذشته مصادف با ایام فاطمیه بود اظهار کرد: سال گذشته هفت نفر در حوادث چهارشنبه آخر سال در کرمان مصدوم شدند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ضمن تقدیر از دستگاه های اجرایی ذیربط استان کرمان به دلیل ارائه هشدارهای مناسب و آگاه کردن خانواده ها از خطرات بازی با مواد محترقه افزود: جوانان و خانواده ها نیز نکات ایمنی را جدی گرفتند و این امر موجب شد کام خانواده ها در روزهای پایانی سال تلخ نشود.

[مصدومان شب چهارشنبه آخر سال قم به 25 نفر رسید]

محمدرضا حسنی رئیس مرکز فوریت های پزشکی قم بابیان اینکه بر اثر انفجار مواد منفجره درشب چهارشنبه آخر سال بند انگشت دست کودک هشت ساله قطع شد، گفت شمار مصدومان در این استان به 25 نفر رسیده است.

 این کودک بلافاصله به مراکز درمانی انتقال یافت ولی باوجود تلاش کادر درمانی و عوامل اورژانس قم متاسفانه یک بند انگشت این کودک قطع شد.

درهمین حال معاون مرکز فوریت‌های پزشکی استان قم نیز گفت: از مجموع مصدومان، پنج تن سرپایی مداوا و ۲۰ نفر نیز به مراکز درمانی منتقل که تعدادی از آنان نیز بستری شدند.

مهدی فراهانی در گفت وگویی اظهار داشت:بیشتر مصدومان این حادثه Incident از ناحیه چشم آسیب دیده اند.

در حوادث Accidents شب چهارشنبه آخر سال دوتن از ماموران آتش نشانی قم نیز درحین جمع آوری لاستیک های آتش زده شده مصدوم و به مراکز درمانی منتقل شدند.

سال گذشته 35 تن در شب چهارشنبه آخر سال مصدوم شدند که 9 تن آنان از ناحیه چشم آسیب دیدند.

 

[آمار مصدومان چهارشنبه آخر سال در آذربایجان شرقی به 138 نفر رسید]

وحید شادی نیا مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث Accidents و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی گفت: در حوادث آئین های چهارشنبه آخر سال استان 138 نفر بر اثر انفجار مواد محترقه مصدوم شدند. از این تعداد 91 نفر در شهر تبریز دچار مصدومیت شده اند.

وی اظهار کرد: اکثر سوختگی ها در چهاشنبه آخر سال در نواحی صورت، چشم ها و دست ها بوده و نوجوانان بیشتر از سایر افراد آسیب دیده اند.

مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان با تاکید بر اینکه از روشن کردن آتش با حجم بالا باید خودداری شود، اظهار کرد: در موارد سوختگی باید بلافاصله محل سوختگی را به مدت 10 تا 15 دقیقه زیر آب سرد نگه داشت و از مالیدن مواد غیربهداشتی مانند خمیردندان و سیب زمینی به محل سوختگی خودداری کرد.

وی ادامه داد: از ریختن بتادین بر روی محل سوختگی نیز باید اکیدا خودداری شود، زیرا موجب تشدید سوختگی می شود و همچنین گذاشتن کمپرس یخ نیز موجب افزایش عمق سوختگی می شود.

شادی نیا اضافه کرد: پس از گرفتن محل سوختگی زیر آب سرد با گذاشتن گاز استریل و یا پارچه تمیز و خشک بروری محل فرد را به مرکز درمانی برسانند.

وی خاطرنشان کرد: اگر سوختگی در ناحیه گردن، دست و یا پا باشد بیرون آوردن گردنبد، انگشتر، ساعت، کفش و جوراب از بدن فرد از اولویت هاست.

مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی افزود: اگر بخشی از لباس مصدوم به محل سوختگی چسبیده باشد، از کندن آن خودداری شود.

وی با بیان اینکه نیروهای این مرکز از آمادگی کامل برای امداد رسانی به شهروندان برخوردار هستند، گفت: علاوه بر پایگاه های اصلی آمبولانس های 115 در میادین اصلی شهرها مستقر بودند.

 

[44 حادثه Incident آتش سوزی در چهارشنبه آخرسال کرج رخ داد]

سیدجواد موسوی مسئول روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج ، تعداد حوادث Accidents آتش سوزی چهارشنبه آخر سال دراین کلانشهر را 44 مورد اعلام کرد. این حوادث بین ساعت 17 الی 24 سه شنبه در کرج رخ داده است.

وی ادامه داد: در این حوادث 5 واحد مسکونی، یک واحد تجاری ، یک دستگاه خودرو ، 22اصله درخت و یک ساختمان نیمه کاره براثر آتش سوزی دچار خسارت شد.

وی اظهار داشت: 12 مورد آتش سوزی در ضایعات ، انفجار یک موردسیلندرگازمایع و یک حادثه آتش سوزی دیگر براثرعمل نکردن کاربیت در کرج به وقوع پیوست.

موسوی گفت: میزان خسارت وارده ناشی از این آتش سوزی ها در دست بررسی است.

طبق اعلام مدیریت بحران استانداری البرز تا ساعت 22 سه شنبه 47 نفر براثر حوادث چهارشنبه آخر سال در البرز مصدوم شدند.

 

[34 نفر درحوادث شب چهارشنبه سوری در شهرستانهای غرب استان تهران مصدوم شدند]

سرهنگ مهدی سرپناه معاونت اجتماعی فرماندهی ویژه غرب استان تهران گفت: 34 نفر در حوادث Accidents شب چهارشنبه آخر سال شهرستانهای غرب استان تهران به علت عدم توجه به هشدارهای پلیس Police مصدوم شدند که یک مرد 58 ساله درشهرستان باغستان به کما رفته است.

 چهارشنبه سوری در شهرستانهای شهریار ، ملارد ، شهر قدس ، رباط کریم ، اسلامشهر و بهارستان تابعه این فرماندهی ، در جوی آرام و نسبت به سالهای قبل برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه مردم مؤمن این شهرستانها با همکاری با عوامل انتظامی و سایر ارگانهای ذیربط در برگزاری چهارشنبه سوری به هشدارهای پلیس توجه کردند ،اظهارداشت : از یک ماه ونیم پیش کار آموزش را در مراکز آموزشی و صنفی و مکانهای عمومی به اجراء گذاشته شده بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه هیچ نوع تلفات جانی در حوادث شب چهارشنبه سوری امسال نداشتیم که این بیانگر همکاری مردم با پلیس خدمتگزار است.

سرهنگ سرپناه بیان داشت: متأسفانه 34 نفر از شهروندان غرب استان تهران درحوادث شب چهارشنبه آخر سال به علت عدم رعایت اصول ایمنی و استفاده از مواد محترقه دست ساز دچار مجروحیت دست و پا و چشم و صورت شدند که به مراکز درمانی انتقال داده شدند.

وی افزود: متأسفانه یک مرد رهگذر 58 ساله در شهرستان باغستان در اثر اصابت ترکشهای مواد محترقه دست ساز از ناحیه سر مجروح و به کماء رفته که توسط همکاران به نزدیکترین مرکز درمانی این شهرستان انتقال یافته است.

وی گفت: بر اساس قانون Law کسانی که مواد محترقه حمل وبرای استفاده دراختیارسایر افراد قرار دهند به عنوان اخلالگران نظم و آرامش و امنیت جامعه تلقی شده و از 91 روز تا 2 سال زندان Prison محکوم خواهند شد.

وی بیان داشت: آمار نهایی دستگیر شدگان مخل نظم و امنیت جامعه در چهارشنبه آخر سال متعاقبا اعلام خواهد شد.

 

[ترقه ها در زاهدان 6 نفر را راهی بیمارستان کرد]

دکتر فریبرز راشدی رئیس مرکز فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: شادی های زودگذر و خطرناک چهارشنبه آخر سال ( چهارشنبه سوری ) 6 شهروند زاهدانی را راهی بیمارستان کرد.این افراد بر اثر انفجار ترقه دچار آسیب دیدگی شدند.

وی ادامه داد: سه نفر از ناحیه چشم، یک نفر دچار سوختگی 20 درصد، یک نفر دچار ناراحتی قلبی و یک نفر دیگر نیز دچار سوختگی سطحی درجه یک شدند که به وسیله نیروهای اورژانس به بیمارستان های سطح شهر زاهدان منتقل شدند.

وی تصریح کرد: پنج نفر از این افراد به صورت سرپایی درمان و یک نفر دیگر که دچار سوختگی 20 درصد شده بود در بیمارستان خاتم الانبیا(ص) زاهدان بستری شده است.

وی بیان کرد: تمام پایگاه ها و اورژانس های بیمارستان های سطح شهرستان زاهدان امشب در آماده باش کامل قرار دارند.

رئیس مرکز فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اظهار داشت: همچنین 10 دستگاه آمبولانس و اتوبوس آمبولانس در سطح شهر زاهدان و بوستان ملت مستقر هستند.

دکتر راشدی با بیان اینکه سال گذشته سه نفر در مراسم چهارشنبه سوری دچار مصدومیت شدند افزود: سوختگی و پارگی دست مهمترین جراحات این افراد بوده است.

وی ادامه داد: تمام مصدومان حوادث Accidents چهارشنبه سوری سال گذشته مرد و در سنین 20 تا 25 سال بودند.

 

[حوادث چهارشنبه پایان سال در استان مرکزی 109 مصدوم داشت]

 فرزین خشنودی رئیس مرکز مدیریت حوادث Accidents و فوریت های پزشکی استان مرکزی گفت: حوادث چهارشنبه یایان سال در این استان تا صبح روز چهارشنبه 109 مصدوم داشت.

 78 نفر از مصدومان چهارشنبه سوری امسال تا ساعت 8:30 صبح امروز در شهر اراک و 31 مصدوم در سایر شهرستان های استان به مراکز درمانی و پیش بیمارستانی مراجعه کردند.

وی بیان کرد: بیشتر مصدومان امسال چهارشنبه سوری امسال مردان در رده های سنی 10 تا 25 سال هستند.

خشنودی افزود: در چهارشنبه آخر امسال 21 حادثه Incident در شهر ساوه، 7 مورد در شهرستان محلات و 3 مورد حادثه در شهر کمیجان اتفاق افتاده است و از سایر شهرستان های استان حادثه ای گزارش نشده است.

وی، سوختگی، آسیب به اندام ها و چشم را مهمترین نوع آسیب ها و جراحات مصدومان چهارشنبه سوری استان عنوان که علت اصلی آن را انفجار نارنجک و ترقه بیان کرد.

رئیس مرکز مدیریت اورژانس استان مرکزی یادآور شد: بیش از 250 پزشک، پرستار، تکنسین فوریت های پزشکی در 44 پایگاه شهری و جاده ای با به کارگیری حدود 57 دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس کلیه مناطق استان مرکزی را پوشش امدادی دادند و آمبولانس های اورژانس 115 جهت امدادرسانی سریعتر به مصدومین و مجروحین احتمالی در محل های امن در شهرهای استان استقرار داشتند.

خشنودی اضافه کرد: در سال گذشته 108 نفر در استان قربانی حوادث چهارشنبه پایان سال شدند که 78 نفر از مصدومان توسط تکنسین های اورژانس 115 امداد رسانی شده و 30 نفر نیز خود به بیمارستان های استان مراجعه کردند و با توجه به آمار امسال نیز کاهش یا افزایشی در تعداد مصدومان حاصل نشده است.

استان مرکزی دارای 45 مرکز و پایگاه اورژانس و فوریت های پزشکی است که 45 آمبولانس، چهار پزشک، 129 تکنسین، 110 راننده در 2شیفت کاری در آن ها فعالیت دارند.

از مجموع اورژانس های موجود استان 19 پایگاه (45درصد) پایگاه شهری و 26 پایگاه (55 درصد) جاده ای است.

14 پایگاه اورژانس استان در اراک، 6 پایگاه در ساوه، پنج پایگاه در شازند، چهار پایگاه در زرندیه، دلیجان و کمیجان هر کدام سه پایگاه، محلات، فراهان، خمین و آشتیان هر کدام 2 پایگاه، تفرش و خنداب هر کدام یک پایگاه اورژانس را به خود اختصاص داده اند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

 

 

کدخبر: 252142 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟