چرا آتش نشان در حادثه رشت هیچ کاری نکرد؟ / جوابیه آتش نشانی رشت + فیلم و تصاویر
حجم ویدیو: 53.67M | مدت زمان ویدیو: 00:05:12

به گزارش رکنا، در روز پانزدهم ماه جاری یک مورد آتش سوزی در خیابان شهید چمران رشت به سامانه 125 گزارش شد که بلافاصله نیروهای آتش نشانی به محل اعزام شدند. در پی اطفا حریق و انجام عملیات ویدئویی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که در آن به نظر می رسید آتش نشان حاضر در محل به علت عمل نکردن شلنگ اطفای حریق نمی تواند کاری انجام دهد و عملا کنترل آتش از دست او خارج شده است.
آتش نشانی رشت با انتشار ویدئو کامل و انتشار جوابیه در این مورد واکنش نشان داده است.
در متن جوابیه آمده است که: 

به اطلاع می رساند در تاریخ ۱۵ بهمن ۹۵، راس ساعت ۱۲:۱۳ دقیقه یکی از شهروندان با دلهره و اضطراب با شماره تلفن همراه**** ۰۹۱۱۸۰۹ با سامانه سه رقمی ۱۲۵ آتش نشانی تمـاس می‌گیرند آتش سوزی در طبقه دوم آپارتمان مسکونی در خیابان شهید چمران پشت صدا و سیمـا را اطلاع می‌دهد و بلا فاصله اپراتور ستاد فرماندهی آتش نشـانی با توجه به حساسیـت موضـوع، و تماس‌های پی در پی شهروندان ۲۵ تن از آتش نشانان ۴ ایستگاه و تنی از افسران ارشد را به محل حریق اعزام می‌کند و از طریق ارتباط بیسیمی به فرمانده تیم اعزامی تاکید می‌کند در داخل محل وقوع حریق شخص یا اشخاصی گرفتار دود و آتش شده‌اند و به آتش‌نشانان توصیه می‌کند از دستگاه تنفسی استفاده کنند.
این در حالی است که نخستین افسر ارشد سازمان آتش نشانی‌، سایر خودروهای ایستگاه با وجود انبوه بـرف در سطح خیابان با احتیـاط در کمتر از شش دقیقه به محل حـریق می‌رسند و ساختمـانی را مشاهد می‌کنند که شعله‌های آتش از طبقه دوم آن زبانه می‌کشد از این رو با توجه به اینکه مهمترین اقدام در عملیات‌ امـدادی، نجات جان افـراد و سپس نجات امـوال آنان و حفاظـت از سرمایه های ملی است، در هنگام ورود خودروهای سازمان به محل حادثه، نیروها و خودروها ابتدا در جلوی نمای اصلی ساختمان مذکور توقـف نمـوده و از درب اصلی ساختمان عملیات خـود را آغاز کردند.
در این راستا با توجه به نوع حادثه، بلافاصله نیروهای سازمان به ۴ تیم عملیاتی شامل ۱- تیم امداد و نجات ۲- تیم تهـویه و تخلیه دود ۳-تیم اطفـای حـریق ۴- تیـم پشتیبانی و خنک سازی تقسیم شدند که ابتدا اولین تیم به امداد و نجات و رهاسازی افراد از داخل ساختمان پرداخت. همزمان تیم تهویه نیز با فن های تخلیه دود نسبت به خارج کردن دود و گازهای متصاعده از حریق اقدام نمود. سپس در مرحله بعد تیم اطفای حریق (پس از رها شدن افراد) نسبت به اطفای کامل حریق ساختمان یعنی از مقابل درب ورودی آن تا محل بالکن اقدام نمود که در دقیقه ۳ فیلم نیز، تصویربردار با تـوجه به عـدم برخـورداری از تخصص لازم، به آن اذعـان دارد.
در واقع آن لحظه از عملیات (اطفای حریق بالکن ساختمان) پایان فرآیند اصلی عملیات توسط نیروهای عمل کننده از نمای اصلی بوده و انجام عملیات بهینه یعنی امداد و نجات و اطفای حریق، به انتها رسیده و حضور نیروی عملیاتی این سازمان بر روی نردبان و اقدام به اطفای حریق توسط وی از سمت بالکن صرفاً جنبه پشتیبانی داشته و تحت فرمان فرمانده‌اش برای آغاز مرحله پشتیبانی از نمای پشتی بوده و لاغیر گرچه باید اذعان کرد مکان گزینی و شیوه استقرار این نیروی پشتیبان به دلیل عدم رعایت موازین ایمنی و ریسک در حین امداد رسانی صحیح نیست اما باید توجه داشت اصل ماجرا چه بوده است.
از این رو نه تنها ضعفی صورت نگرفته است بلکه اتش نشانان به وظیفه و رسالت ذاتی خود در امر امدادو نجات و اطفای حریق بهنگام، برای جلوگیری از تلفات جانی و مالی اقدام نموده‌اند. بدیهی است ضرورت کاذبی که در فیلم به مخاطب القاء شده به دلیل نگاه تک بعدی و نقد غیر فنی حادثه Incident و عدم اشراف به تمامی اضلاع و ابعاد آن می‌باشد.
خاطر‌نشان می‌سازد با توجه به اینکه سازمان آتش نشانی رشت یکی از سازمان‌های تخصصی حوزه امداد و نجات و اطفای حریق می‌باشد و خود را نسبت به بهره مندی و استفاده از تجهیزات و امکانات حفاظت فردی ملزم می‌داند و در حال حاضر نیز از این تجهیزات با بهترین کیفیت بهره می‌برد.
بدیهی است افرادی که نسبت به ضبط این گونه ویدئوها و انتشار آن در فضای مجازی مبادرت می‌کنند یا به عبارتی خود را شهروند خبرنگـار می‌خوانند دچـار یکنواختی  در فضای مجازی شـده‌اند و به دنبال ماجراجویی و تنوع طلبی هستند و حس کنجکاوی و خودافشاگری از دیگر مسایل بروز چنین بی‌اخلاقی‌های اجتماعی است که این بار دامن ما آتش نشانان شهر رشت را گرفته است.
شایان ذکر است کلیه اسناد و مدارک و صوت‌های مربوط به لحظه تماس با این سازمـان، مکالمات حین اعزام و امداد رسانی ماموران آتش نشانی و تعداد خودرو‌های اعزامی به محل حریق در دستگاه‌های ضبط مکالمات این سازمان محفوظ و قابل دسترسی است.
در خاتمه تاکید می‌شود: مطابق تبصره ماده ۳ از فصل سوم قانون Law مطبوعات و بند ۸ و ۱۱ مـاده ۶ از فصل چهارم مطبوعات این سازمان حقوق قانونی خود را محفوظ می‌داند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

 

 

کدخبر: 243432 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟