سید محمد خاتمی برای وداع آخر با آیت الله هاشمی رفسنجانی وارد حسینیه جماران شد +فیلم
حجم ویدیو: 13.40M | مدت زمان ویدیو: 00:00:46

9دی سال 1395؛ یکشنبه ساعت 7 و نیم شب، دفتر خاطرات آیت‌الله اکبرهاشمی رفسنجانی برای همیشه بسته شد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز بعد از ظهر در پی عارضه «قلبی» به بیمارستان شهدای تجریش تهران منتقل شد، اما تلاش تیم پزشکی برای احیا به جایی نرسید و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ساعتی بعد از بستری شدن، درگذشت. به گفته محمد حاجی آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ساعت 6 بعد از ظهر به طور ناگهانی دچار ایست قلبی می‌شود و بعد از انتقال به بیمارستان یک ساعت و نیم عملیات احیا انجام شده و البته بی‌نتیجه می‌ماند.حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت نیز گفت که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دچار عارضه «قلبی» و «تنفسی» شده بود. ساعتی بعد از درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، پیکر او به حسینیه جماران منتقل شد و مسئولان ارشد اعم از وزیران و معاونین رئیس جمهوری، سیدحسن خمینی، رئیس دولت اصلاحات، رئیس فراکسیون امید مجلس، نمایندگان و چهره‌های سیاسی بر پیکر او حاضر شده و با وی وداع کردند. مهدی هاشمی پسر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که دوران محکومیتش را می‌گذراند، شامگاه دیروز با پوشش زندان از اوین به بیمارستان رفت و سپس در حسینیه جماران حاضر شد. بنا به گزارش‌ها بعد از وداع مسئولان با پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، مراسم تغسیل او با حضور خانواده‌اش انجام شد.

در پی درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیأت دولت سه روز عزای عمومی و روز سه‌شنبه را تعطیل اعلام کرد. هیأت دولت همچنین از مردم دعوت کردند تا در مراسم روز تشییع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شرکت کنند. در حالی که توئیتی جعلی منتسب به محسن رضایی از تصمیم به خاکسپاری رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مشهد خبر می‌داد، دفتر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام این خبر را تکذیب کرد.ساعات پایانی دیروز، خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کردند: «مراسم تشییع پیکر پاک آیت‌الله هاشمی رفسنجانی روز سه‌شنبه ۲۱ دی ماه ساعت ۱۰ صبح از دانشگاه تهران آغاز و پیکر این مبارز نستوه در کنار مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در قم مبدأ مبارزه آرام خواهد گرفت.» به گزارش ایلنا، در این اطلاعیه آمده است: «هاشمی در حالی به همرزمانش؛ بهشتی، مطهری و باهنر پیوست که مأموریت خود را در دفاع از انقلاب و حراست از آینده ایران به بهترین نحو برآورده ساخت و در این راه چه پیش از انقلاب و چه در چهار دهه سپری شده از انقلاب آماج تیرهای زهرآگین بود... جمهوری اسلامی و رهبری انقلاب اگرچه یاوری دیرینه و رکنی رکین را از دست داد اما راه هاشمی ادامه خواهد داشت و جوانان این کشور آینده‌ای درخشان را همان‌گونه که هاشمی آرزوی دیرینه‌اش را داشت، رقم خواهند زد.» در بخش دیگر این اطلاعیه آمده است: «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حالی در شب شهادت امیرکبیر دار فانی را وداع کرد که طی 60 سال مبارزه و مجاهدت، عمر خود را صرف مردم ایران نمود؛ مردمی که اینک با احساسات پاک خود تسلی خاطر بستگان و علاقه‌مندان ایشان هستند. خمینی کبیر مراد هاشمی فرمود: «هاشمی زنده ‌است چون نهضت زنده است.» و امروز باید گفت هاشمی زنده است چون خمینی زنده است. امروز اگرچه جسم خسته هاشمی که یادگارهای فراوانی از شکنجه‌های دوران مبارزه در خود دارد آرام گرفته است، اما تفکر هاشمی و نگاه بلند او در میان میلیون‌ها ایرانی سرافراز جریان دارد و کدام حیاتی بالاتر از تداوم بینش این شخصیت بزرگ.»

این بیانیه می‌افزاید: «هاشمی برای مردم زیست و برای مردم کوشید و مردم چه زیبا قدر این بزرگمرد را دانستند و با حمایت‌های بی‌دریغ خود عزتی کم‌نظیر را در میان همه بی‌مهری‌ها برایش رقم زدند.»

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 236879 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟