فیلم لحظه به لحظه انتقال اعضای پیوندی مرد کرجی با استفاده از موتورلانس / زمان زندگی بخشیدن کم تر شد

به گزارش رکنا، فرآیند فراهم آوری اعضای پیوندی از موارد مرگ مغزی همواره رابطه قوی و مستقیمی با زمان داشته و به عنوان یکی از مهم‌ترین توانمندی‌های مدیریتی در حوزه اهدا و پیوند اعضا به شمار می‌آید. به طوری که انتقال ایمن و سریع اعضای پیوندی پس از فرآیند برداشت اعضا از متوفیان مرگ مغزی و انتقال آن به مراکز پیوند منجر به بهبود نتایج پیوند اعضا می‌شود.

در این خصوص توانمندسازی مراکز و همکاری تنگاتنگ با سازمان اورژانس کشور و بهره‌گیری از امکانات به‌روز از اهمیت بسیار بالایی در فراهم آوری اعضای پیوندی برخودار است.

به گزارش ریاست مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، دکتر امیر حسام علیرضایی روز یکشنبه 29 بهمن‌ماه برای نخستین بار عملیات انتقال عضو کلیه از بیمارستان سینا به هاشمی نژاد با استفاده از باکس‌های انتقال اعضایی که به تازگی توزیع شده و قابلیت‌های مطلوبی در حفظ کیفیت اعضای پیوندی دارد و همچنین بهره‌مندی از سامانه انتقال موتورلانس سازمان اورژانس کشور انجام شد.

photo_2024-02-18_18-50-24

 در این عملیات که برای نخستین بار با مدیریت سازمان اورژانس کشور و همکاری مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها انجام می‌شود، کلیه یک اقای ٣١ساله اهل کرج که به دلیل تصادف دچار حادثه و مرگ مغزی شده بود، به بیماری در بیمارستان هاشمی نژاد که مبتلا به نارسایی حاد کلیه بود، اهدا شد. همچنین سایر اعضای این اهداکننده ٣١ساله به بیمار نیازمند کبد وقلبجهت پیوند ارسال شد.

 امروزه با توجه به ترافیک و ترددهای زیاد، موتورلانس‌ها (موتورسیکلت اورژانس) با کاهش چشمگیر زمان انتقال و جا به جایی یکی از نیازهای اساسی در شهرهای بزرگ و کلانشهرها محسوب می‌شود. از همین رو موتورلانس‌های سازمان اورژانس کشور در ماموریت‌های انتقال اعضای فراهم آوری شده از موارد مرگ مغزی با هدف انتقال سریع‌تر به مراکز پیوند اعضا و با توجه به ترافیک و شلوغی کلان شهرهایی همانند تهران طراحی و تجهیز شده است. از سایر قابلیت‌های استفاده از موتورلانس می‌توان به کاهش بار عملیاتی، پیشگیری از استهلاک آمبولانس‌ها و کاهش هزینه‌ها نیز اشاره کرد.

photo_2024-02-18_18-50-29

مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها ضمن تقدیر و تشکر از تمامی عوامل هماهنگی و اجرایی این عمیات زندگی‌بخش به ویژه خانواده محترم اهداکننده اعضای پیوندی برای آن مرحوم نیز رحمت و آمرزش الهی مسئلت دارد.

سلام کل زمان از سینا به هاشمی نژاد ١٧ دقیقه بود.

اهدا عضو

کدخبر: 973440 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟