۶ سال حبس برای یکی از حمله کنندگان به کنگره آمریکا

به گزارش رکنا، براساس گزارش های مختلف، رالف کلنتانو 56 ساله به جرم پرت کردن یک افسر پلیس از روی لبه بالکن غربی کنگره، در جریان حمله به ساختمان کنگره در 6 ژانویه 2021، به 78 ماه زندان محکوم شد.

براساس اسناد دادگاه، کلنتانو و دیگر شورشیان در آن روز توانستند از سد ماموران پلیس بگذرند. او سپس یک افسر پلیس کنگره را پشت خودش گذاشته و به نزدیکی یک سکو رفته و در نهایت او را از لبه بالکن به پایین پرتاب کرده است. وی بر روی ماموران پلیسی که در پایین بالکن بودند، افتاده است.

تیموتی کلی قاضی دادگاه اظهار کرد اقدامات کلنتانو در روز 6 ژانویه شرم آور بوده و حمله به یک مامور پلیس یک اقدام کاملا بزدلانه و حقیر بوده است.       

این مجرم، در سال 2022، در ارتباط با نقش داشتن در حمله به ساختمان کنگره دستگیر و سال گذشته به دلیل جرم ها و اتهامات کیفری متعدد از جمله حمله به ماموران پلیس، گناهکار شناخته شد. بازرسان پرونده اظهار کردند این مرد در روز حمله به کنگره تا نقطه جلویی  شورشیانی که در بالکن غربی پایینی جمع شده بودند، حرکت کرده است.

سال گذشته در یادداشت مربوط به صدور حکم این مرد آمد که دولت در دادخواستی، 135 ماه حبس، 3 سال آزادی تحت نظارت و مشروط، 2 هزار دلار غرامت و 300 دلار مالیات مخصوص را برای وی درخواست کرده بود.

در 6 ژانویه 2021 دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا پس از شکست در مقابل جو بایدن در جریان انتخابات ریاست جمهوری، طرفداران خود را تشویق به حمله به کنگره کرد تا در روند انتقال قدرت به بایدن اختلال ایجاد کنند. از آن زمان ترامپ همواره مدعی بروز تقلب در انتخابات است.

پس از حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره در ژانویه 2021، دادستان های آمریکایی اتهاماتی جنایی را علیه بیش از 1100 نفر مطرح و آنها را دستگیر کردند. در این بین بیش از 630 نفر محکوم و دستکم 110 نفر در دادگاه محکوم شدند. در جریان این حمله 4 نفر کشته شده و 5 نیروی پلیس نیز جان خود را از دست داده و بیش از 140 نیروی پلیس نیز زخمی شدند.

حمله 6 ژانویه 2021، وحشیانه ترین حمله به ساختمان کنگره، از زمان حمله بریتانیا به واشنگتن در زمان جنگ سال 1812 بوده است.

بر این اساس، رهبر گروه «پسران مغرور» در آمریکا به جرم حمله به ساختمان کنگره در ژانویه 2021، طولانی ترین دوره محکومیت را گرفت و به 18 سال حبس محکوم شد.

براساس این گزارش، دیگر عضو این گروه نیز در دادگاه به تحمل 10 سال حبس محکوم شد در حالی که از دادگاه خارج می شد فریاد پیروزی ترامپ را سر می داد.

این دو نفر آخرین اعضای این گروه بودند که به جرم شرکت در حمله به کنگره در 6 ژانویه 2021، تخریب ساختمان کنگره و تلاش برای تغییر نتایج انتخابات و شکست ترامپ در مقابل بایدن، محکوم شدند.

در همین حال چندی قبلدونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان برای انتخابات 2024، خواستار آزادی تمام افرادی شد که به دلیل حمله به کنگره در ژانویه 2021 دستگیر شدند.

وی اظهار کرد آنهایی که در جریان حمله 6 ژانویه به ساختمان کنگره دستگیر شدند، گروگان هستند و دولت بایدن با آنها بدرفتاری کرده است.

در حال حاضر دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان با اتهامات کیفری متعددی روبروست: تلاش برای ابطال نتایج انتخابات 2020 و حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره در ژانویه 2021، نگه داری اسناد طبقه بندی شده در ویلای شخصی اش در فلوریدا پس از ترک کاخ سفید، پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلم های غیراخلاقی، و تلاش برای تغییر نتایج انتخابات در ایالت جورجیا. وی همچنین درگیر پرونده کلاهبرداری و اتهامات مالی است. علاوه بر این رئیس جمهور سابق آمریکا با پرونده پرداخت خسارت به یک نویسنده که او را به تجاوز جنسی متهم کرده بود، روبروست. ترامپ انجام هر اقدام نادرست در این پرونده ها را رد و تاکنون در هیچ یک از این پرونده ها گناهکار شناخته نشده است.

اما دونالد ترامپ طرح این اتهامات را تنها با انگیزه سیاسی و با هدف کنار گذاشتن او از رقابت‌های انتخاباتی 2024 می‌داند، این در حالی است که براساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها، ترامپ همچنان نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان برای انتخابات 2024 است. وی مدعی است طرح این اتهامات تنها باعث پیشتازی او در نظرسنجی‌ها شده است.

اگر ترامپ بار دیگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، می تواند برای هر گونه اتهام فدرال علیه خود درخواست عفو بدهد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر سال 2024 برگزار می شود. در حال حاضر جو بایدن نامزد پیشتاز دموکرات ها و دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان در نظرسنجی ها هستند.

کدخبر: 968604 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟