افشاگری های وکیل یک متهم معروف / او مجرم است

به گزارش رکنا، یک وکیل در هر پرونده ای تمام تلاش خود را می کند که رای دادگاه به نفع موکل خویش صادر شود. رای به نفع موکل، یعنی پیروزی در یک پرونده و اضافه شدن پیروزی دیگر در پرونده کاری وکیل. اما شاید گاهی اوقات رای دادگاه بر وفق مراد وکیل و موکل نباشد و یا پرونده موردنظر حواشی زیادی به همراه داشته باشد. در این مواقع وکلا برای این که بخواهند از پرونده موردنظر خودشان را کنار بکشند و اعلام بی طرفی کنند،شروع به افشاگری اسرار موکل خود می کنند، به این امید که همه باور کنند وی کاملاً بی طرف بوده و یا یک فرد فریب خورده است.

اما ماجرا به همین سادگی هم نیست و حتماً یک وکیل خود می داند که فراتر رفتن از حدودی که مشخص شده و رعایت نکردن آن  می‌تواند از موجبات تخلفات انتظامی برای یک وکیل باشد. اضافه برآن  این موضوع سبب خدشه‌دار شدن اعتبار وی در میان دیگر وکلا و مردم خواهد شد.

از طرفی قانون گذار محترم برای برخی از مشاغل همچون وکالت، مقرراتی را وضع نموده، از جمله مهم‌ترین این مقررات که اتفاقاً از اصول اصلی به شمار می آید حفظ اسرار موکل است.

قانون و ماجرای افشای اسرار موکل

بر اساس قانون مجازات اسلامی ،قانون مدنی،آئین دادرسی کیفری و همچنین آئین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلا، قصد داریم از منظر حقوقی و قانونی به اتفاقی که می توانیم آن را افشای اسرار موکل توسط وکیل بدانیم، بپردازیم. مسعودجوکار درزی مدیرعامل موسسه حقوقی مجدوکیل الرعایا به عنوان حقوقدان به برخی پرسش های مطرح شده در این باره پاسخ می دهد.

آیا وکیل موظف به حفظ اسرار موکل است؟

وکالت یک شغل مقدس است .زیرا یک وکیل زمانی که می‌خواهد به امر وکالتی بپردازد، ابتدا باید قسم یاد کند ؛از این رو به واسطه شغل خود موظف به حفظ اسرار موکل است همان طور که یک پزشک به واسطه شغل خود این وظیفه را به عهده دارد.از زمره اصول اخلاقی یک وکیل حفظ اسرار موکل است که حتی قانون گذار محترم نیز به آن پرداخته و آن را جرم انگاری نموده است.

بی‌تردید اگر یک وکیل از موازین اخلاقی بهره‌مند نباشد نمی‌تواند مورد اعتماد و اطمینان باشد و قطعاً وکیل مناسبی برای امورات وکالتی نیست. شغل مقدس وکالت به طور مستقیم با زندگی شخصی مردم در

ارتباط است، به همین منظور دارای اهمیت ویژه‌ای در بحث تعهدات اخلاقی و حفظ اسرار می‌باشد.

افشای اسرار موکل چه عقوبت و مجازاتی را در پی خواهد داشت؟

اول به ابعاد حقوقی آن در آئین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری می‌پردازیم.

در ماده ۷۶ آئین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلا به مواردی از مجازات‌های انتظامی پرداخته است.

همچنین بند ۲ ماده ۸۱ آیین نامه به صراحت مجازات افشای اسرار موکل را بیان نموده است.

با توجه به ماده ۷۶ آئین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلا،در تخلف انتظامی که وکیل مرتکب جرم افشای اسرار موکل شده است، مجازات ممنوعیت از 3  ماه تا 3  سال از شغل وکالت، در نظر گرفته شده است.

علاوه بر آن در تبصره ۳ ماده ۶ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری نیز آمده است که:

کارآموز وکالت باید دارای صفات اخلاقی نیکو باشد و اگر سو اخلاق وی برای کمیسیون کارآموزی محرز شور طبق اصول همان کانون مجازات خواهد شد.

در ماده ۶۴۸ قانون مجازات اسلامی نیز چنین مقرر شده است که:

اگر افرادی به مناسبت شغل خود ،خواه پزشک باشد یا دارو فروش و .... اسرار مراجعین خود را فاش کنند به حبس یا جزای نقدی مقرر در ماده محکوم و مجازات خواهند شد.

و مورد آخری که به امانت داری و حفظ و حراست اسرار موکل اشاره شده است ماده ۶۶۷ قانون مدنی می‌باشد، و بیان می‌کند که:" یک وکیل باید در اختیارات و اقدامات خود مصلحت موکل را رعایت نماید و در اموراتی که موکل به او اختیار داده یا بر حسب مشاهدات و عرف جامعه و عادت در اختیار او می باشد، تجاوز نکند."

موارد قانونی که وکیل ملزم به افشای اسرار موکل است کدام است؟

قانونگذار محترم در ماده ۱۰۶ قانون آئین دادرسی کیفری برای تسریع دادرسی و گشایش موضوع پرونده‌های قانونی تعیین نموده است که، وکیل باید دست نوشته‌های موکل خود را که به امر کشف جرم کمک می‌نماید در حضور متهم و یا خود وکیل به قاضی ارائه کند، و در صورت خودداری از این کار وکیل مجازات خواهد شد.مجموعه حقوقی مجد وکیل الرعایا حسن سابقه و شهرت ویژه‌ای در خصوص حفظ اسرار موکلان خود دارد، زیرا اعتماد شما برای ما، سرمایه ما در زمینه امر مقدس وکالت می‌باشد.موسسه حقوقی مجد وکیل الرعایا و حفظ اسرار موکلان،انتخاب یک موسسه حقوقی برای به سرانجام رساندن پرونده موکل می باشد، و این یکی از مهم ترین و حساس ترین انتخاب افراد جامعه محسوب می شود.

اعتماد به موسسه حقوقی مجد وکیل الرعایا

با توجه به موضوعی که در این گزارش به صورت مفصل به آن اشاره شد، موسسه حقوقی مجدوکیل الرعایا  با داشتن بیش از چند سال سابقه و حضور وکلای مجرب با بهترین دفاعیات و منصفانه ترین حق الوکاله دربیش از صدها پرونده حقوقی ، کیفری و…  موفقیت ویژه ای کسب نموده و به همین منظور در سال ۱۴۰۱ به عنوان برترین موسسه حقوقی کشور  انتخاب شده است، و می تواند به بهترین شیوه ممکن و مورد اعتماد، کنار شما باشد.

باید به این نکته نیز اشاره کرد ،موسسه حقوقی مجد وکیل الرعایا پنجمین تندیس سال را، به عنوان برترین موسسه حقوقی کشور در اجلاس سراسری تکریم از چهره های نامی کشور نیز، از آن خود کرده و همچنین در این اجلاس  نام و عنوان مسعودجوکار درزی به عنوان یکی از مدیران جهادی که در مسیر تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی، اقداماتی صورت داده و در قالب یک سند ملی و تاریخی منوط به کتیبه نام و نشان ماندگار به صورت رسمی ثبت شده است.

 

کدخبر: 921905 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟