تشکیل ۶۰ فقره پرونده زمین‌خواری در گلستان/ ۶۸ نفر دستگیر شدند

به گزارش رکنا؛ عباسعلی پهلوان‌نسب امروز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت با اشاره به آمار ۱۲ ماهه جرایم اقتصادی گلستان در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: تعداد کل پرونده‌های جرایم اقتصادی گلستان طی سال گذشته ۲۲۱ فقره بوده که کشف این پرونده‌ها نسبت به سال ۱۴۰۰، ۳۰ درصد رشد داشته است.

وی از دستگیری ۲۵۱ متهم در سال ۱۴۰۱ خبر داد و یادآور شد: دستگیری متهمان در مقایسه با آمار سال ۱۴۰۱، حدود ۳۱ درصد افزایش داشته است. ارزش ریالی مجموع پرونده‌های جرایم اقتصادی بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد ریال بوده که ۳۰۴ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشته است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی گلستان با بیان اینکه در سال گذشته ۶۰ فقره پرونده زمین‌خواری تشکیل شده که یک درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است، گفت: آمار دستگیرشدگان متهمان زمین‌خواری ۶۸ نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد داشته است.

پهلوان‌نسب متذکر شد: ارزش ریالی پرونده‌های زمین‌خواری در سال ۱۴۰۱،  هشت هزار و ۸۸۰ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰، بیش از یک هزار و ۴۰۰ درصد رشد داشته است. همچنین به حدود ۱۰۵ هکتار از اراضی ملی دست‌اندازی شده بود که منجر به کشف زمین‌خواری شده و پس از کشف، تشکیل پرونده انجام و خلع ید صورت گرفته است.

وی به اقدامات پلیس امنیت اقتصادی در حوزه احتکار اشاره کرد و گفت: برخی از افراد سال گذشته با سوء‌استفاده از شرایط تحریم و  شرایط اقتصادی موجود دست به احتکار زدند که در همین رابطه ۱۲۵ فقره پرونده تشکیل شد و نسبت به سال ۱۴۰۰، ۳۵ درصد رشد داشته است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی گلستان از دستگیری ۱۲۸ نفر در حوزه احتکار کالای اساسی خبر داد و گفت: این افراد تحویل مراجع قضایی شدند که در این بخش هم ۳۳ درصد رشد داشتیم، همچنین ارزش ریالی پرونده‌های احتکاری گلستان در سال ۱۴۰۱، دو هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷۰ درصد رشد داشته است.

پهلوان‌نسب آرد، روغن خوراکی، گندم، برنج، قند و شکر و نهاده‌های دامی را از جمله مهم‌ترین کالاهای احتکاری برشمرد و خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ پنج مرحله طرح مقابله با احتکار نیز برگزار شده است.

وی از کشف ۳۰۰ هزار کیلوگرم گندم احتکاری به ارزش ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در مراوه‌تپه خبر داد و خاطرنشان کرد: 

در سال گذشته ۵۰ هزار کیلوگرم برنج به ارزش ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در گرگان کشف  است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی گلستان، کشف احتکار روغن خوراکی به میزان ۱۹ هزار کیلوگرم به ارزش ۱۰ میلیارد ریال در گرگان، کشف احتکار گندم به میزان ۵۱۰ هزار کیلوگرم و ۵۰ هزار کیلوگرم جو به ارزش ۶۵ میلیارد ریال در کردکوی را از جمله مهم‌ترین پرونده‌های احتکاری کشف‌شده در سال ۱۴۰۱ برشمرد.

پهلوان‌نسب با بیان اینکه سال گذشته دو فقره پرونده فرار مالیاتی تشکیل شده که ارزش ریالی آن بالغ بر ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال بوده است، خاطرنشان کرد: کشف زمین‌خواری در بخش ساحل‌خواری به متراژ ۱۰۲ هزار و ۲۷۲ مترمربع به ارزش ۶۰ میلیارد ریال در بندرترکمن از جمله دیگر کشفیات پلیس امنیت اقتصادی گلستان در سال ۱۴۰۱ بوده است.

کدخبر: 891595 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟