سازندگان ساختمان‌های تخریب شده در زلزله خوی به دادستانی معرفی می شوند

به گزارش رکنا، احمد وحیدی روز یکشنبه در ستاد ملی مدیریت بحران که در سالن پیامبر اعظم (ص) وزارت کشور برگزار شد، افزود: اگر ساختمان‌ها در خوی ایمن سازی می شد، در برابر زلزله ۵/۶ ریشتری تخریب نمی شدند و این مساله نشان می دهد که ایمن سازی در احداث سازه ها یک ضرورت است.

وی ادامه داد: از این پس ساختمانهایی که از سوی بنیاد مسکن یا سایر دستگاهها احداث می شوند را با بررسی میزان خطر، ارزیابی و ایمن و هوشمندسازی خواهیم کرد و هرگونه ساخت و ساز جدیدی نیز با اعمال کنترل های لازم امکانپذیر است.

وحیدی تصریح کرد: در برنامه پنجساله هفتم، ایمن سازی همه بافت های فرسوده روستایی را در نظر می گیریم و این اقدام باید در شهرها نیز توسعه یابد.

به گفته وزیر کشور، نقش سازمان نظام مهندسی در سامانه شناسایی روستاهای در معرض خطر کشور، بسیار مهم است و عوامل سازنده خانه های تخریب شده در زلزله شهرستان خوی نیز به دادستانی معرفی می شوند زیرا این ساختمان ها باید در زلزله هفت ریشتری زلزله تخریب شوند نه اینکه در مقابل زلزله ۵/۹ ریشتر دچار ریزش و تخریب شوند.

وی تاکید کرد: باید سامانه شناسایی سازه های در معرض خطر به شهرها نیز توسعه یابد و مسئول ارزیابی آن نیز مشخص شود.

طرح های آبخیزداری؛ مهم برای تامین آب روستاها

وزیر کشور در ادامه به بحران آب اشاره کرد و گفت: دچار کاهش آب‌های زیرزمینی شده ایم که یک بحران است و باید چاره ای برای این موضوع اندیشیده شود.

به گفته او، آبخیزداری از اقدامات ضروری است که با اجرای طرح های مرتبط با آن می توان فرصتی برای نفوذ آب در عمق زمین ایجاد کرد و بخشی از نیازهای مردم از این طریق تامین شود.

وی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب بر ضرورت تامین آب مورد نیاز مردم ساکن در مناطق روستایی تاکید دارند و طرح های آبخیزداری می تواند در راستای تحقق فرمایشات معظم‌له و تامین نیازهای آبی روستاها اثرگذار باشد.

ادامه دارد...

 

کدخبر: 874909 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟