فیلم های لحظه به لحظه حمله به سفارت آذربایجان در تهران / اعتراف مرد آذری به ناموسی بودن انگیزه اش
حجم ویدیو: 16.70M | مدت زمان ویدیو: 00:00:51

به گزارش خبرنگار حوادث رکنا؛ حدود ساعت ۸:۳۰ صبح امروز به سفارت آذربایجان در تهران حمله مسلحانه صورت گرفت که با حضور پلیس، فرد مهاجم دستگیر شد. در این حادثه یک نفر کشته و دو نفر مجروح شدند. گفته می شود، فرد جانباخته یکی از کارکنان سازمان های انتظامی باکو ومسئول حفاظت از سفارت بود.

 

انگیزه حمله کننده به سفارت آذربایجان خانوداگی است

 

در ادامه سردار رحیمی رئیس پلیس پایتخت از دستگیری فردی که صبح امروز با سلاح در حالیکه یکی از کارکنان سفارت در حال ورود به سفارت بوده به سفارت آذربایجان وارد شده بود خبر داد و گفت : این فرد صبح امروز با ورود به سفارت آذربایجان با سلاح گرم اقدام به تیراندازی نموده که در این حادثه یک نفر کشته و دو نفر مجروح شدند.

وی افزود: با سرعت عمل پلیس فرد مهاجم بلافاصله دستگیر و تحقیقات از وی ادامه دارد.

سردار رحیمی با اشاره به اینکه این فرد به همراه دو فرزند خردسال خود وارد سفارت شده است عنوان داشت: در تحقیقات اولیه فرد مهاجم انگیزه خود را مشکلات شخصی و خانوادگی اعلام کرده است.

وزارت امور خارجه آذربایجان گفت: یک فرد مسلح به اسلحه کلاشینکف به پست امنیتی سفارت حمله کرد و مسئول نگهبانی سفارت در این حمله جان باخت.

مرد مسلح به دلیل فقدان همسرش دست به این کار زد

محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی تهران در شرح جزئیات این خبر به خبرنگار رکنا گفت:«در حال حاضر در صحنه وقوع جنایت در حال تحقیقات اولیه هستیم.حسب اظهارات اولیه اخذ شده از متهم مشخص شد که او فرودین ماه امسال فقدان همسرش را به مراجع انتظامی و قضایی اعلام کرده بود.با توجه به اینکه به این نتیجه رسیده بود همسرش قصد سفر به سمت مرز آذربایجان را دارد، متصور شده بود که سفارت برای پیگیری موضوع سفر همسرش با او همکاری لازم را ندارد.»

 

او ادامه داد: انگیزه او برای ورود به سفارت کاملا شخصی بود و زمانی که متوجه ورود دبیر اول سفارت شد اقدام به تیراندازی کرد که در این حادثه یک نفر به قتل رسیده و دو نفر زخمی شده اند.»

 

تحقیقات قضایی برای مشخص شدن ابعاد پنهان ماجرا ادامه دارد.

ناصر کنعانی ضمن تسلیت و ابراز همدردی عمیق با خانواده این عضو سفارت و نیز دولت و ملت آذربایجان، اظهار داشت: نیروهای انتظامی و امنیتی بلافاصله وارد عمل شده و فرد ضارب را دستگیر کردند که هم اکنون تحت بازجویی قرار دارد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: با دستور ویژه مقامات سیاسی و امنیتی کشور، موضوع با اولویت و حساسیت بالا در حال بررسی است تا ابعاد این اقدام و انگیزه ضارب مشخص شود.

 

کنعانی

 

کنعانی افزود، نتیجه بررسی های اولیه مقامات و دستگاه‌های ذیربط، حاکی از انگیزه های شخصی در ورای این اقدام است، فلذا با توجه به‌ ورود فوری دستگاهها و نهادهای ذیربط انتظامی، امنیتی و قضائی، توصیه می گردد رسانه ها از انتشار اخبار غیرموثق و گمانه زنی ها در این رابطه اجتناب نمایند.

 

کنعانی تصریح کرد، اطلاعات دقیق تر در این خصوص با تکمیل روند بررسی ها منتشر خواهد شد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه  روسیه  روز جمعه در کانال تلگرامی خود نوشت: ما از حمله‌ای دیگر به  سفارت آذربایجان  - که در آن یک مامور امنیتی جان باخت - شوکه شده‌ایم. ما به همتایان آذربایجانی تسلیت می‌گوییم و حمایت خود را ابراز می‌داریم.

 

وی در ادامه نوشت که وزارت خارجه بعدا اظهارنظر با جزئیات‌تری در این زمینه خواهد داشت.

 

وزارت امور خارجه آذربایجان درباره حمله صبح امروز به سفارت این کشور در بیانیه ای توضیحاتی را ارائه کرد.

 

در این بیانیه آمده است:

 

« حمله به  سفارت جمهوری آذربایجان در جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۷ ژانویه ۲۰۲۳ حدود ساعت ۸:۳۰ رخ داد.

 

در این حادثه یک نفر با اسلحه کلاشینکف حمله کرد و رییس حراست سفارت باکو  را کشت، دو محافظ سفارت نیز در جلوگیری از  این حمله زخمی شدند.

 

وضعیت آنها رضایت بخش است.

 

جزییات این حمله در حال حاضر در دست بررسی است.»

یک خانم جوان که شاهد عینی ماجراست در گفتگو با خبرنگار رکنا گفت: با سر و صدای زیاد وارد کوچه شدیم و متوجه شدیم که راننده یک پراید سبز چندین بار با خودرو به ماشین  سفارت  و در ورودی سفارت کوبید.سپس از خودرو پیاده شد و روی خودرو سفارت نفت ریخت و قصد داشت آن را آتش بزند که لباس خودش هم آتش گرفت. دختر حدودا ۱۴ ساله و پسر خردسالش داخل ماشین بودند و وحشت زده گریه می کردند که مرد مهاجم با اسلحه وارد سفارت شد و اقدام به تیراندازی کرد.به سرباز نگهبان سفارت گفت: تو کنار برو تا کاری با تو نداشته باشم. بعد وارد شد و تیراندازی کرد.دوباره بیرون آمد و خشاب اسلحه را پر کرد و باز داخل رفت و چند تیر زد. بعد بیرون آمد و اسلحه را پرتاب کرد و گوشه ای نشست تا ماموران پلیس از راه رسیدند و او را بازداشت کردند.

کدخبر: 864736 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟