اژدهای هفت سر در عمق استخر / شگردی که پولتان را با وسوسه های ثروتمند شدن بالا می کشند

به گزارش رکنا؛ آن قدر هولناک و فریبنده است که لقب اژدهای هفت سر به آن داده اند، طوری که اگر یک سرش را قطع کنی بلافاصله به جایش چند سر جدید در می آورد و عمق استخری که در آن مخفی شده چنان عمیق است که پلیس اینترپل هم برای شناسایی اش کار راحتی پیش رو ندارد و ماه ها و سال ها درگیر رسیدگی به پرونده خواهند بود. ماجرای سرمایه گذاری با عنوان « استخر نقدینگی» یا «پروژه های دیفای» تازه ترین شگردی است که شیادان در فضای مجازی با سوءاستفاده از بازار رمزارزها و دو فاکتور اعتمادسازی و تطمیع، قربانیان زیادی به جا می گذارند تا جایی که به گفته سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان رضوی در 2 ماه گذشته با رسیدگی به انبوهی از شکایت شهروندان در استان، مشخص شده است که افراد در این حوزه بیش از 34میلیارد ریال سرمایه خود را از دست داده اند و هر روز به تعداد شاکیان در نقاط مختلف کشور افزوده می شود که یکی از کانون های این شگردها پس از مشهد شهر شیراز است.

سودجویی از علاقه مندی های شما

پیش از ورود به شگرد جدید شیادان در حوزه رمزارزها، باید به شگرد اولیه و پنهان آن ها برای شناسایی قربانیان توجه کرد. تصور کنید که شما هم یکی از افرادی هستید که به حوزه های جدید سرمایه گذاری همچون رمزارزها علاقه مندید، طبیعتا در چندین کانال و صفحه حضور دارید و گاهی نیز محتوایی با همین موضوع منتشر می کنید.

اگر اقداماتی از این دست انجام می دهید، مراقب باشید زیرا سودجویان با حضور در صفحه ها و کانال های مالی فضای مجازی با ردزنی افراد فعال در این حوزه پیام هایی به ظاهر تصادفی برای شما ارسال می کنند و در باغ سبزی به شما نشان می دهند. آن ها بدون عجله و با ماه ها صبوری و پاسخگویی آنلاین و همیشگی، شما را به این باور می رسانند که با یک تیم حرفه ای روبه رو هستید که با استفاده از تجربه خود قصد دارند ماهیگیری کنند و دیگران را نیز در سودشان شریک سازند. اما در واقع آنچه نمی دانید بحث کلاهبرداری های مدرن است که در ماه های گذشته در سراسر کشور صدها قربانی گرفته و میلیاردها تومان از شهروندان کلاهبرداری کرده است.

معرفی یک استخر پرپول

ماجرای رمزارزها از جایی در کشور اهمیت پیدا کرد که بورس به عنوان آخرین قله مطمئن سرمایه گذاری نیز با زلزله ای مهیب آسیب دید. از همان روز موضوع رمزارزها برای همه به خصوص فعالان اقتصادی و کاربران فضای مجازی مهم شد.

در این میان شیادان زیادی نیز پا به این عرصه گذاشتند و شگردهای مختلفی را برای سرقت امتحان کردند که یکی از مهلک ترین آن ها موضوع «استخرهای سرمایه گذاری» است، شگردی جدید که افراد را با هر سطح مالی به سمت این نوع سرمایه گذاری هدایت می کند و وعده های کلانی هم به آن ها می دهد.

در این استخرها چه می گذرد؟

در این شگرد، کلاهبرداران با شناسایی افراد حاضر در حوزه رمزارزها با این ادعا که دارای شرکت هستند و می توانند با تجربه زیادی که دارند سرمایه های خرد را جذب کنند و با اقدامات فنی شان سودهای زیادی به سرمایه گذاران بدهند آن ها را فریب می دهند.

این شیادان با صبر و راهنمایی فراوان افراد را به سمت سایت های خودشان هدایت می کنند و آن ها را ترغیب به سرمایه گذاری های کوچکی می کنند. به طور مثال فردی ابتدا یک میلیون تومان برای امتحان در یکی از همین سایت ها رمزارز وارد می کند و اختیار آن را بر عهده گردانندگان شرکت می گذارد، اما پس از دریافت سود 10درصدی بلافاصله فردا مبلغ را به دومیلیون افزایش می دهد که سودش نیز دوبرابر می شود. دریافت سود آن هم در بازه زمانی 24ساعته نه تنها خودش را ترغیب به سرمایه گذاری بیشتر می کند، بلکه او با ارسال لینک سایت برای دوستان و آشنایانش آن ها را هم وادار به ورود به «استخر سرمایه گذاری» می کند.

بررسی های تخصصی از سوی کارشناسان پلیس فتا نشان می دهد که امروز حتی دانش آموزان دبیرستانی نیز با ترغیب دیگر دوستانشان وارد این حوزه شده اند.

رویارویی با یک استخر بی ماهی

شیادانی که این سایت ها را مدیریت می کنند در ادامه زمانی که متوجه می شوند افراد پول های مجازی زیادی را با طمع سود بیشتر وارد استخر کرده اند، به یک باره سایت را تعطیل می کنند و بدون به جا گذاشتن ردپای مطمئنی سرمایه گذاران را با استخری خالی از ماهی و دنیایی از آرزو جا می گذارند.

البته تعطیلی استخر به معنای پایان یافتن این نوع کلاهبرداری ها نیست، چون شیادان بلافاصله اقد ام به تأسیس سایت های دیگری می کنند.

نگران دانش آموزان هستم

به گفته رئیس پلیس فتای خراسان رضوی در دو ماه گذشته این نوع کلاهبرداری ها گسترش یافته و افراد زیادی را درگیر خود کرده است، اما مهم ترین نگرانی ما ورود دانش آموزان به عنوان سرمایه گذار در این حوزه است.

سرهنگ جهانشیری ادامه داد: مثلا در پیگیری یک پرونده متوجه شدیم خانمی با فریب خوردن مبلغ 100میلیون تومان در یک استخر سرمایه گذاری می کند و با ترغیب خواهر نوجوانش او هم 17میلیون تومان وارد این گود می کند و تبلیغات این سایت را به مدرسه اش می برد و دهان به دهان می چرخد و دانش آموزان و معلمان زیادی وارد استخر شده و همه با هم متضرر می شوند.

وی درباره چگونگی رسیدگی به این پرونده ها بیان کرد: متأسفانه از آنجا که تنها پول های مجازی دست به دست می شود و این افراد به جز یک آی پی، سرنخ دیگری ندارند، رسیدگی به موضوع دشوار می شود.

جهانشیری ادامه داد: فضای مجازی دارای جغرافیای محدودی نیست بنابراین برای شناسایی متهمان از پلیس اینترپل هم کمک خواسته ایم اما قطعا ماه ها زمان خواهد برد و بهترین راهکار برای در امانم ماندن از شر کلاهبرداران، همواره پیشگیری و تن ندادن به خواسته شیادان و افراد ناشناس در فضای مجازی است.

محمد ابوعطا

کدخبر: 823113 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟