آتش به ۱۵ هکتار از مراتع و درختان پارک ملی گلستان خسارت زد

به گزارش رکنا؛ فرماندار مراوه‌تپه در منتهی الیه شمال شرق گلستان از خسارت به ۱۵ هکتار از مراتع، تلوزار‌ها و تعدادی از درختان ضلع غربی پارک ملی گلستان براثر آتش سوزی در حوزه جغرافیایی این شهرستان خبر داد و گفت: با تلاش نیرو‌های منابع طبیعی، همیاران محیط زیست و اهالی محلی آتش خاموش شد.

پس از اطلاع از وقوع یک فقره آتش سوزی در ضلع غربی و پایین دست "چشمه قورتی" پارک ملی گلستان در شامگاه دیروز پنجشنبه سوم شهریور، بلافاصله نیرو‌های منابع طبیعی، همیاران طبیعت و محیط زیست، دهیاران، شورا‌ها و برخی اهالی روستای "لهندور" مراوه‌تپه به محل اعزام شدند.

وی افزود: با تلاش نیرو‌های اعزامی که مسافت ۲۵ کیلومتر رفت و برگشت را طی کردند، آتش ساعت ۶ صبح امروز خاموش شد.

قربانی بابیان اینکه علت آتش سوزی در دست بررسی است، اضافه کرد: براثر این حادثه حدود ۱۵ هکتار از مراتع، علفزارها، تلوزار‌ها و برخی درختان ضلع غربی پارک ملی گلستان دچار خسارت شد.

فرماندار مراوه‌تپه ادامه داد: اگرچه آتش خاموش شده، اما به سبب سنگلاخی بودن منطقه و احتمال وقوع دوباره آتش، تعدادی از نیرو‌های منابع طبیعی درمحل حضور دارند.

 پارک ملی گلستان به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست کره ثبت شده در میراث جهانی ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در بیش از ۹۲ هزار هکتار گستره جای داده است.

این پارک از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی، چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز بوده و بویژه بخاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

پارک ملی گلستان دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

کدخبر: 818897 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟