افزایش سه برابری چادرهای آتش‌بان پارک ملی گلستان

پارک ملی / به گزارش رکنا، محمدرضا کنعانی گفت: نیروهای پایش و رصد حریق پارک ملی گلستان در حال حاضر در ۳ چادر آتش بان فعال هستند که به زودی با تزریق اعتبارات ملی، این واحدها به ۱۰ چادر افزایش خواهد یافت.

به گفته وی مکان یابی چادرهای جدید با توجه به سوابق قبلی حوادث در پارک ملی گلستان مشخص و نقشه ریسک آتش سوزی در پارک ملی گلستان ترسیم شده است.

کنعانی افزود :علاوه بر بهره‌مندی از ظرفیت پایگاه‌های بسیج، استفاده از توان تشکل های محیط زیستی و استمرار گشت‌های مسیر توسط خودروهای یگان و آتش نشانی، برنامه های کاربردی موثر دیگری نیز برای سال جاری در نظر گرفته‌ایم تا سرعت عمل و کیفیت مهار آتش را افزایش دهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: بهره‌مندی از ظرفیت جوامع پیرامونی پارک ملی گلستان از رویکردهای اصلی این اداره کل برای مقابله با حریق در ذخیره گاه زیست کره پارک ملی گلستان است که در این راستا هسته های واکنش سریع در ۱۳ روستای مجاور پارک ملی گلستان تشکیل شده و اهالی هشت روستای گلستان، چهار روستای خراسان شمالی و یک روستای سمنان در این طرح مشارکت خواهند داشت.

به گفته کنعانی بر اساس این طرح که با همکاری اداره کل امور روستایی استانداری انجام می شود، علاوه بر دهیاران، گروهی ۱۵ نفره از اهالی روستا پس از حضور در دوره های آموزشی، با روش های اطفای حریق در جنگل آشنا می شوند تا در زمان بروز حادثه به عنوان بازوی محیط زیست در خاموش کردن آتش مشارکت کنند.

وی افزود: ساماندهی مشارکت جوامع محلی و افزایش کارآیی حضور روستانشینان در مهار آتش از جمله مزایای این طرح است که تلاش می کنیم با استفاده از ابزار قانونی این افراد تحت بیمه نیز قرار بگیرند.

وی همچنین از برگزاری مانور لحظه صفر مقابله با آتش در پارک ملی گلستان خبر داد و گفت در این مانور تمامی نیروهای واکنش سریع استان مشارکت خواهند داشت و با ارزیابی صورت گرفته نقاط ضعف و قدرت نیروهای واکنش سریع بررسی خواهد شد.

پارک ملی گلستان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسید.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 582377 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟