جـشن سیاه برای نوعروس با داماد فراری ! / همه چیزم را باختم !

هر از چند گاهی اخباری در مورد خواستگاران قلابی و اخاذی و کلاهبرداری آنها در رسانه‌ها منتشر می‌شود. افرادی که با وعده دروغین ازدواج، دختران جوان را فریب داده و پول و طلای آنها را به سرقت می‌برند. در این نوع سرقت‌ها مالباخته با کمال میل پول و طلای خود را در اختیار خواستگار شیاد خود قرار می‌دهد بی‌آنکه بداند چه کلاه گشادی بر سرش رفته است. اما چه عواملی باعث می‌شود دختران به این افراد اعتماد کنند و به خواستگاری آنها جواب مثبت دهند؟

دکتر مصطفی اقلیما، رئیس انجمن مددکاران ایران، در این خصوص می‌گوید: یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود دختران دم بخت در دام این افراد شیاد بیفتند، پایین بودن اعتماد به نفس در آنهاست. در جامعه طوری مطرح می‌شود که همه می‌گویند خواستگار کم است. این مساله در ابتدا به صورت شوخی مطرح می‌شد، اما کم‌کم این مساله فراگیر و به باور عمومی تبدیل شد و دختران جوان وقتی در خیابان جوانی به آنها ابراز علاقه می‌کند و می‌گوید که شرایط ایده‌آلی دارد، خوشحال از اینکه خواستگار خوبی پیدا کرده‌اند، سعی می‌کنند هر آنچه او می‌گوید را عملی کنند، حتی اگر به قیمت از دست دادن پول و جواهراتشان باشد، زیرا تصور می‌کنند طی زندگی خواستگارش می‌تواند محبت او را جبران کند. این‌ها باعث می‌شود دختران جوان در دام خواستگاران شیاد که قصدی جز اخاذی ندارند، گرفتار شوند.

وی در ادامه می‌گوید: مساله‌ای که در خانواده‌های ایرانی وجود دارد، این است که آنقدر خانواده‌ها گرفتار مسائل اقتصادی هستند که کمتر به فرزندان خود توجه می‌کنند و در واقع بیشتر نوجوانان و جوانان ما کمبود محبت دارند و اگر کوچک‌ترین محبتی از سوی کسی ببینند، به سمت وی جلب می‌شوند و به همین دلیل عقل را فدای احساس می‌کنند. این یکی از دلایلی است که دختران جوان به سمت این افراد کشیده می‌شوند. با وجود آنکه در طول آشنایی خواستگاران قلابی مدام از آنها اخاذی می‌کنند، اما دختران فکر می‌کنند که با این کار می‌توانند محبت خواستگار خود را بیشتر جلب کنند و همین بهانه‌ای می‌شود تا افراد شیاد به کلاهبرداری خود ادامه دهند.

رئیس انجمن مددکاران ایران در ادامه می‌گوید: دختران وقتی وارد یک جریان احساسی می‌شوند، سعی می‌کنند فرد مورد علاقه خود را از همه نظر حمایت کنند، زیرا گمان می‌کنند که مرد آرزوهای خود را پیدا کرده‌اند و وی می‌تواند همه آرزوهای آنها را برآورده کند، در حالی که ماجرا در مردان بالعکس است. مردان کمتر پیش می‌آید با دختری که در خیابان یا اینترنت آشنا شده‌اند، ازدواج کنند و ادامه ارتباط با او فقط به نیت اخاذی است.

بررسی پرونده‌های خواستگاران قلابی نشان می‌دهد که این افراد با ظاهری آراسته در خیابان‌ها می‌چرخند تا طعمه‌های خود را شکار کنند. یکی دیگر از شگردهای خواستگاران کلاهبردار این است که از طعمه خود فیلم یا عکس تهیه می‌کنند و این فیلم‌های سیاه بهانه‌ای برای اخاذی‌های بعدی می‌شود و دختر جوان نیز برای آنکه خانواده‌اش از این مساله بویی نبرند، مجبور می‌شود که به خواسته‌های این شیادان عمل کند.

دکتر اقلیما معتقد است: تا وقتی فردی به همراه خانواده‌اش به خواستگاری شما نیامده است، به حرف‌هایش اعتماد نکنید. هر کسی که به شما ابراز علاقه کرد، نمی‌تواند فرد قابل اعتمادی باشد. مطمئن باشید اگر فردی برای آمدن به خواستگاری مدام طفره رفت، قصد ازدواج ندارد و می‌خواهد از شما سوء‌استفاده کند، به همین دلیل شما هم به راحتی اطلاعات خانوادگی خود را در اختیار این افراد قرار ندهید، حتی اگر با وی خیلی صمیمی هستید تا پیش از ازدواج عکس‌های خانوادگی خود را در اختیارش قرار ندهید، زیرا ممکن است به هر طریقی این ارتباط به هم بخورد و عکس‌ها و مدارکی که در اختیار این خواستگار قلابی دارید، بهانه‌ای برای اخاذی از شما شود. اما دختران جوان این را باید در نظر داشته باشند که وقتی متوجه شدند جوانی به بهانه ازدواج پیشقدم شده، اما سعی دارد به بهانه‌های واهی از آنها اخاذی و کلاهبرداری کند، در نخستین قدم خانواده را در جریان قرار دهند، زیرا پنهانکاری تبعات بد‌تری به دنبال دارد که گاهی قابل جبران نیست.

ظاهر‌بین نباشید

افرادی که به این شگرد دست به کلاهبرداری و اخاذی می‌کنند، ظاهر جذابی برای خود درست می‌کنند و دختران جوان را با ظاهر خود فریب می‌دهند. آنها مدام ادعا می‌کنند که شرایط ایده‌آلی دارند و خیلی اتفاقی چشمشان به وی افتاده و در یک نگاه عاشق شده‌اند و آنقدر با احساسات دختران جوان بازی می‌کنند تا آنها را مسخ خود ‌کنند.

در مطالعه پرونده‌های قضایی موارد زیادی مشاهده می‌شود که دختران جوان برای تهیه پول برای خواستگار خود حتی دست به سرقت و جیب‌بری هم زده‌اند. چندی پیش پرونده‌ای در دادسرای تهران مطرح بود که دختر جوان برای تهیه پول برای خواستگارش، طلاهای مادرش را می‌دزدید و به وی می‌داد یا در پرونده‌ای دیگر دختر جوان که دانشجو بود، در خوابگاه از دوستانش سرقت می‌کرد تا بتواند پول ساعت گرانقیمتی را بپردازد که قصد داشت برای خواستگار خیابانی‌اش تهیه کند. مرد جوان به دختر دانشجو گفته بود که می‌خواهد عشق وی را محک بزند و سنگ محک وی نیز میزان هدیه گرانقیمتی است که باید تهیه می‌کرد.

دکتر امان‌ا... قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس نیز در مورد خواستگاران قلابی و روش‌های اخاذی از دختران جوان توسط این افراد می‌گوید: این خواستگاران قلابی اصولا افراد شیک و با‌کلاس هستند و آنقدر باهوشند که می‌دانند باید با چه ادبیاتی سخن بگویند تا طرف مقابل خود را جذب کنند. این افراد شیک‌پوش هستند و به ظاهر و آراستگی خود بسیار اهمیت می‌دهند. اینگونه افراد طوری رفتار می‌کنند که دختران جوان و کسانی که در دام آنها گرفتار می‌شوند، حرف‌های آنها را می‌پذیرند و حتی حاضر هستند پول و طلای خود را در اختیارشان قرار دهند تا مشکل پسر مورد علاقه خود را بر‌طرف کنند.

این افراد اصولا خود را تحصیلکرده، مودب، پولدار، اهل شمال شهر و در کل ایده‌آل معرفی می‌کنند و دختران را با این دروغ‌ها جذب خود می‌کنند. بسیاری از آنها برای اخاذی و کلاهبرداری از دختران جوان روش خاصی را دنبال می‌کنند و به طور مستقیم از طعمه‌های خود پول نمی‌خواهند، چون وانمود کرده‌اند که شرایط مالی خوبی دارند. آنها گاهی به بهانه آنکه اعتماد دختر را نسبت به خود بسنجند یا اینکه در شرایط سختی هستم و به پول نیاز دارم از زنان جوان اخاذی می‌کنند. آنها گاهی به طور نمایشی از گرفتن پول طفره می‌روند و دختران ساده‌لوح با اصرار از آنها می‌خواهند که پول یا طلای آنها را بپذیرند، اما دریغ از آنکه بعد‌ها می‌فهمند که چه فریبی خورده‌اند.

 

کدخبر: 511755 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟