دکتر عابدی نوستالژی کوی دانشگاه تهران / او رفیق صمیمی قیصر است + عکس

به گزارش رکنا، کوی دانشگاه تهران از سال ۱۳۵۹ دانشجویی را پذیرش کرده که تا به امروز در این محیط خوابگاهی سکونت دارد. محمد عابدی به دکتر دانشگاه تهران معروف است.

«تفکر، تعقل، تدبر»، شعار اصلی مهمان چهل ساله کوی دانشگاه تهران است. او از سال ۱۳۵۹ وارد کوی دانشگاه شده و تا به امروز حاضر به دل کندن از این محیط دانشجویی نشده است. همین حضور چهل ساله باعث شده یکی از نوستالژی های مشترک دانشجویان دانشگاه تهران هم صحبتی با «دکتر» کوی دانشگاه تهران باشد.

«دکتر» کوی دانشگاه تهران لیسانس ادبیات دارد، متولد ۱۳۲۴ و اهل نظنز است. دکتر سال ۱۳۵۳ در دانشگاه تهران قبول شده اما برخلاف اینکه از شهرستان به تهران آمده حاضر به گرفتن خوابگاه نشده چرا که مسئولان کوی اعلام کرده بودند که دانشجویانی که کار می کنند خوابگاه نگیرند و دکتر چون به صورت حق التدریس در آموزش و پرورش تدریس می کرده خوابگاه ثبت نام نکرده و حاضر به دروغ گفتن نشده است.

«محمد عابدی» دکتر معروف کوی دانشگاه تهران است، هنوز کسی نمی داند چرا دانشجویان او را دکتر صدا می کنند، شاید اطلاعات بالای او در حوزه های مختلف باعث شده با لیسانس ادبیات دکتر نامیده شود. عابدی از خانواده کشاورز موفق به قبول شدن در دانشگاه تهران شده که حتی فامیل ها هم باور نمی کردند خانواده او بتوانند هزینه دانشگاه فرزند خود را تامین کنند اما دکتر می گوید «همان روزها اعلام شد که دانشگاه رایگان شده است.

عابدی در مورد انتخاب رشته ادبیات و ماندگار شدنش در کوی دانشگاه تهران هم می گوید: در دبیرستان دیپلم ادبی گرفته بودم و در دانشگاه هم تصمیم گرفتم همین رشته را ادامه دهم. اما چون همزمان با درس کار می کردم دوره لیسانس من طولانی شد. در سال ۱۳۶۳ مسئولان کوی وقتی دیدند نظرات من برای اصلاح امور کوی مفید است پیشنهاد دادند به استخدام کوی در آیم و حقوقی هم دریافت کنم و من هم قبول کردم و به عنوان کارشناس فرهنگی کوی دانشگاه تهران استخدام شدم.

وی در مورد ماندگار شدن در تهران هم گفت: پدر و مادرم فوت کرده اند و خواهر بزرگ من هم به رحمت خدا رفته و تنها یک خواهر دارم که او هم در تهران زندگی می کند و با او رفت و آمد دارم.

اما وقتی از دکتر مشهور دانشگاه تهران در مورد شغل او پرسیدم با غرور، گفت: مشاور و مرشد تمام دانشجویان هستم و سعی می کنم همیشه به آنها کمک کنم. دوست دارم همیشه در جایی که موثر باشم به مردم خدمت کنم بنابراین بیشتر شب ها و صبح ها را در کوی هستم و طول روز به دانشگاه می روم.

رفاقت با قیصر امین پور

عابدی که در دوران دانشجویی خود به دلیل طولانی شدن دوره کارشناسی در ساختمان های مختلف کوی ساکن بوده و با افراد مختلفی هم اتاقی شده در مورد مشهور ترین و بهترین هم اتاقی خود می گوید: قیصر امین پور ابتدا وارد رشته دامپزشکی شده بود اما راضی نبود بنابراین تغییر رشته داد و رشته جامعه شناسی را انتخاب کرد اما در این رشته هم به دلیل پررنگ بودن نظریات غربی دوام نیاورد.

برای صحبت و مشورت پیش من آمد من گفتم درسی را بخوان که بتوانی به مردم خدمت کنی و فقط انگیزه مادی نداشته باش. همچنین به او توصیه کردم صبح زود درس بخوان و خام خواری کن و وقت برای غذا پختن هدر نده. زمانی که با قیصر در ساختمان ۲۱ هم اتاقی بودم دانشجوی لیسانس بود. ما با هم خیلی خوب بودیم و قیصر خیلی هوایم را داشت.

وی افزود: زمانی که امین پور کارشناسی ارشد قبول شد از اتاق ما رفت چرا که دانشجویان ارشد به اتاق های خلوت تری نیاز دارند و از آنجا که من بر مسائل کوی نظارت داشتم و مراجعه کنندگانم زیاد بودند دیگر نشد که هم اتاقی باشیم.

عابدی اضافه کرد: قیصر همیشه به من می گفت چرا درسم را در مقاطع ارشد و دکتری ادامه نمی دهم و من هم همیشه در جوابش می گفتم من به حد عالی دانش کسب کرده ام و این مقاطع تنها برای رسیدن به حقوق بیشتر است نه علم و اطلاعات بیشتر. لذا لازم نیست که برای مدرک درس بخوانم.

گزینه مناسب برای ازدواج پیدا نکرده ام

دکتر۷۴ ساله دانشجویان دانشگاه تهران هنوز ازدواج نکرده است. همین مسئله باعث شده یکی از سوالات تکراری دانشجویان جدید از عابدی همین سوال باشد. من هم از او این سوال خصوصی را پرسیدم و او گفت: چند جایی خواستگاری رفتم اما خیلی از گزینه ها را هم قبل از خواستگاری رد کردم. چنانچه فردی متقی و مناسب باشد برای ازدواج مشکلی ندارم. قیافه و مال اصلا در ازدواج و انتخاب همسر برای من مهم نیست. تقوی بهترین ملاک مطمئن و پایدار در ازدواج و انتخاب است که همه به خصوص جوانان و دانشجویان باید به آن توجه کنند تا در زندگی و ازدواج موفق باشند. اما من هنوز گزینه متقی پیدا نکردم.

در۴۰ سال گذشته بیشتر از یک هفته از خوابگاه دور نبوده ام

عابدی گفت: تا به حال بیشتر از یک هفته از خوابگاه دور نبوده ام. امکان دارد چند روزی از کوی دور شده باشم اما علت آن هم دانشجویان این کوی بوده اند که از من دعوت کرده اند به خانه هایشان در شهرستانها بروم. گاهی هم به محل به روستای خودم سری زده ام.

وی ادامه داد: همه دانشجویان و مسئولان می دانند که نظارت من بدون اغراق، افراط و تفریط است و همیشه به دنبال این بوده ام که اعتراض هایی که گهگاهی به دلیل مشکلات صنفی اتفاق می افتد به جنجال کشیده نشود. بنابر این همه متقاضی حضور و توجه بیشتر به نظرات من بوده اند.

استعداد دانشجویان بالاست

وی رابطه خوبی با دانشجویان دارد او در مورد دانشجویان می گوید: اخلاص و استعداد دانشجویان غالبا بالا است و اگر فردی را ببینند که بدون غرض چیزی می گوید به حرفش گوش می دهند. دانشجویان نیز من را این طور دیده اند و مرتب در مورد مسائل مختلف به من مراجعه می کنند که من هم به دنبال این هستم که به مسئولیتم به خوبی عمل کنم. با بسیاری از اساتید و مقامات مسئول دانشگاه هم که به دنبال پست و ظواهر نیستند و با اخلاص کار می کنند دوست هستم و رابطه صمیمانه ای دارم.

پایان این گزارش از دکتر مشهور کوی دانشگاه تهران، خاطره یکی از دانشجویان این دانشگاه از دکتر عابدی است: دکتر یک بار آنقدر مشغول به حرف زدن شد که من دیر به ترمینال جنوب رسیدیم و اون شب نتونستم به شهرستان برم. وقتی برگشتم خوابگاه، هنوز اتاق ما بود. گفتم دکتر باعث شدی به اتوبوس شهرستان نرسم. دکتر هم با افتخار گفت. حتما حکمتی بوده و من سبب خیر شدم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 503116 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟