این زن با این روش درمانی به جنگ سرطان رفت

زن

کارشناسان از طریق تحریک سلول‌های خونی به روشی جدید برای درمان سرطان سینه در بیماران دست پیدا کردند.

کارشناسان از نوعی درمان برگرفته از ایمونوتراپی (immunotherapy) برای نجات یک زن ۵۲ ساله مبتلا به نوع شدید سرطان سینه که شانس کمی برای زنده ماندن داشت استفاده کردند و موفق به نجات او شدند.

این زن به نام جودی پرکینز Judy Perkins از فلوریدای آمریکا اکنون پس از 2 سال به دلیل درمان با روش ایمونوتراپی دچار عود مجدد سرطان نشده است.

اولین بار سرطان او درسال ۲۰۰۳ شناسایی شد که درآن زمان با شیمی درمانی رشد تومور در او مهار شد.

اما پس از چند سال و بازگشت دوباره سرطان این بار به شکل تهاجمی تر و با سرایت به بخش های زیادی از بدن، دانشمندان از روش درمانی نوظهور سلول های تی برای درمان او استفاده کردند.

تنها پس از 2 هفته از شروع درمان با روش ایمونوتراپی، اندازه تومور‌های سرطانی دربدن این زن کاهش پیدا کرد و به تدریج نشانه‌های غلبه بر سرطان در آزمایش‌های خون نشان داده شد.

این نخستین بار است که برای درمان سرطان سینه از روش ایمونوتراپی یا (adoptive cell transfer) استفاده می‌شود و کارشناسان امیدوار هستند با ادامه آزمایش‌ها از آن برای نجات بیماران در کمتر از ۵ سال آینده در کشور‌های مختلف جهان استفاده شود.

روش درمان و نتیجه‌های اثربخش این شیوه برای درمان سرطان این زن درمجله معتبر علمی (Nature Medicine) به چاپ رسیده و در کنفرانس سالانه انجمن آنکولوژی بالینی آمریکا (the annual conference of the American Society of Clinical Oncology) مطرح شده است.

خانم پرکیز اولین بار درسال ۲۰۱۵ داوطلب انجام روش درمان سرطان با شیوه ایمونوتراپی شد و دیگر دچار مشکل‌ و عارضه‌های درمان با شیمی درمانی، چون ریزش مو یا درد شدید در بدن نشد.

یکی از هر هشت زن در آمریکا هر سال به سرطان سینه مبتلا می‌شوند و اغلب تحت درمان‌های سنتی چون جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی قرار می‌گیرند.

بسته به نوع سرطان در برخی بانوان این درمان‌ها اثربخش است، اما در عده‌ای دیگر به دلیل بروز عارضه‌های جانبی یا نوع سرطان درمان‌ها فایده بخش نیست و به تدریج بیمار جان خود را از دست می‌دهد.

انتظار می‌رود بیش از ۴۰ هزار زن در آمریکا در سال ۲۰۱۸ جان خود را بر اثر ابتلا به سرطان سینه از دست بدهند و به همین دلیل دانشمندان درجست وجوی روش‌های درمانی جدید برای پیشگیری و درمان این بیماری سخت درمان هستند.

جهش‌های ژنتیکی عامل ابتلای زنان به سرطان سینه است و کارشناسان با کشف ۶۲ جهش دریافتند که گلبول های سفید خون قادربه جست و جو و نابودی این جهش‌ها هستند و این موضوع سبب ابداع شیوه درمانی با بهره گیری از سلول‌های بدن انسان و تحریک سیستم ایمنی شده است.

خانم پرکینز ابتدا مبتلا به سرطان سینه شد و پس از جراحی ماستکتومی (خارج کردن بافت سینه از بدن)، انجام شیمی درمانی و رادیو تراپی سرطان در او برای بار اول مهار شد، اما دوباره چند سال بعد، سرطان بازگشت که این بار به کبد، غده‌های لنفاوی، شکم و قفسه سینه او سرایت کرده بود.

پزشکان در آن زمان شروع به درمان با استفاده از روش ایمونوتراپی گرفتند و موفق شدند با استفاده از سلول‌های T پاتوژن‌ها را شناسایی کنند که سبب حمله سلول‌های سفید خونی به آنها و نابودی شان شوند.

کارشناسان امیدوار هستند از این روش نوظهور در آینده برای درمان سایر سرطان‌ها نیز بهره بگیرند و موفق به نجات میلیون‌ها انسان مبتلا به سرطان شوند.

در روش درمان سرطان با استفاده از سیستم ایمنی بدن، پزشکان سلول‌های T را از خون بیمار یا حتی تومور سرطانی استخراج می‌کنند و سپس مناسب‌ترین سلول‌ها برای حمله به تومورهای سرطانی را انتخاب و به بدن بیمار تزریق می‌کنند تا به تومور سرطانی متصل شوند و آنها را از بین ببرند.

کارشناسان اعلام کرده اند هنوز خانم پرکینز در وضعیت بررسی قرار دارد و اگر تا ۳ سال دیگر سرطان او بازنگشت می‌توان این روش را اثربخش اعلام کرد.

کدخبر: 387083 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟