لرزه بر دیمونا / جزئیات حمله موشکی به تل آویو + عکس

به گزارش رکنا،حمله بامداد پنج شنبه به نیروگاه هسته‌ای دیمونا بیش از پیش پوشالی بودن سامانه گنبد آهنین رژیم صهیونیستی را به نمایش گذاشت ،حادثه‌ای که نشان داد رژیم صهیونیستی به جز شرایط نابسامان داخلی باید منتظر روز‌های سخت و دشوارتری باشد.

صهیونیست ها هنوز در شوک انفجار در کارخانجات تولید موشک‌های پدافند هوایی «آرو» که ستون فقرات پدافند موشکی و سامانه گنبد آهنین است، بودند اما لرزه جدید بر تن آن ها از اولین ساعات روز پنج‌شنبه ۲۲ آوریل (دوم اردیبهشت) شروع شد که رسانه‌ها از اصابت موشک اس ۲۰۰ سوری به سرزمین های اشغالی خبر دادند که با عبور از تمام سامانه های پدافندی رژیم صهیونیستی خودش را به نزدیک نیروگاه هسته‌ای دیمونا رسانده است.

ارتش رژیم صهیونیستی، لحظاتی بعد، ضمن تأیید گزارش‌های منتشر شده، در بیانیه‌ای اعلام کرد: به دنبال گزارش فعال‌شدن هشدار، یک فروند موشک هوا به زمین از خاک سوریه به داخل اسرائیل شلیک شد که در منطقه نقب سقوط کرد.

در پی این حادثه ،جنگنده های رژیم صهیونیستی نیز به سایت شلیک کننده این موشک در منطقه الضمیر حمله کردندکه منجر به زخمی شدن چهار نظامی سوریه شدند.با این حال،برخی منابع رسانه ای مدعی شدند موشک شلیک شده، احتمالا موشک ایرانی «فاتح ۱۱۰» بوده است.به نظر می رسد شلیک و عبور صدها کیلومتری موشک و عبور آن از فراز تل آویو و رسیدن آن به نزدیکی تاسیسات هسته‌ای دیمونا یک تمرین عملیاتی و هشدار عملی بسیار مهمی به سران رژیم صهیونیستی بود که در تمام طول سال‌های گذشته تلاش کرده و می‌کنند تا اراده خود را بر محور مقاومت حاکم کنند.

این موشک شاید برای آسیب رساندن به تاسیسات هسته‌ای دیمونا نبوده اما از آن جا که کاری حرفه‌ای، مدیریت شده و با بررسی همه جوانب بوده است بدون شک رژیم صهیونیستی را برای مدتی سرجای خودش خواهد نشاند.نیروگاه اتمی دیمونا یا شیمون پرز که نماد توان هسته‌ای رژیم صهیونیستی است‎؛ ساختار اصلی و علنی فعالیت‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی در منطقه نقب در مناطق اشغالی سال ۱۹۴۸ واقع شده است.

کار احداث این پایگاه در سال ۱۹۵۷ با کمک دولت فرانسه و به شکلی کاملاً محرمانه آغاز و در دسامبر ۱۹۶۳ راه‌اندازی شد. دیمونا نام یکی از شهر‌های رژیم صهیونیستی است که در صحرای نقب قرار گرفته است. شهر دیمونا حدود ۳۴ هزار نفر جمعیت دارد. نیروگاه اتمی دیمونا در 10 کیلومتری جنوب شهر دیمونا قرار دارد.

تاسیسات هسته‌ای دیمونا جزو حفاظت شده‌ترین تاسیسات در کل اسرائیل است. دیمونا در ۳۰۰ کیلومتری جنوب دمشق قرار دارد و برای موشک‌های زمین به هوا بسیار دور است.بنابراین می‌توان گفت رژیم صهیونیستی نهایت سیستم‌های دفاعی خود را برای دفاع از این تاسیسات مستقر کرده، سیستم‌هایی که برای هیچ جای دیگر حتی برای تل آویو هم استفاده نمی‌شود.

طبق اظهار نظر برخی کارشناسان حداقل سه لایه دفاع هوایی برای دفاع از این تاسیسات ایجاد شده است. همچنین رسانه‌های صهیونیستی چندی پیش از تقویت سپر پدافندی در اطراف آن سخن گفته و حلقه‌های امنیتی اجازه نزدیک شدن افراد را در شعاع ۱۰ کیلومتری نمی‌دهند. روزنامه هاارتص پیشتر اعلام کرده بود که ۱۵۳۷ مشکل در سازه‌های ساختمانی نیروگاه کشف شده که می‌تواند به طور بالقوه موجب نشت مواد رادیواکتیو از آن شود.

به اعتراف مرکز پژوهش‌های هسته‌ای حداقل در یک مورد این نشت صورت گرفته است. برخی کارشناسان صهیونیست اذعان کرده‌اند که امروز پایگاه دیمونا به یک معضل برای ساختار امنیتی این رژیم تبدیل شده است. از دیگر سو کارشناسان هم اینک آن را پاشنه آشیل رژیم صهیونیستی می‌دانند که کابوس آن همواره مسئولان امنیتی در تل‌آویو را در وحشت نگه داشته است.

دیمونا (1)

اعتراف صهیونیست ها به آسیب پذیری

بعد از حمله به دیمونا‌، مقامات و تحلیل گران صهیونیست هر یک به شیوه ای به آسیب پذیر بودن این رژیم اعتراف کردند. نیر دافوری تحلیل گر شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در پایگاه اطلاع رسانی این شبکه عبری زبان اعتراف کرد روی کاغذ سامانه‌های ما باید این موشک پدافندی سوریه را سرنگون می‌کرد، اما تمام سامانه‌ها در رهگیری آن عاجز ماندند و شکست خوردند.

روزنامه یسرائیل هیوم در گزارشی در این باره به سراغ اهالی مناطق اشغالی اطراف دیمونا رفت و از زبان آن‌ها شنید که پدافند هوایی ارتش اسرائیل هیچ واکنشی را به این موشک نداشته است. شهرداران شهرک‌های صهیونیست نشین منطقه دیمونا هم در این باره به یسرائیل هیوم گفتند: هم اینک بزرگ ترین دغدغه ما آن است که اطمینان دهیم این منطقه در امنیت قرار دارد.

در همین حال ژنرال عاموس یادلین رئیس پژوهشکده امنیت رژیم صهیونیستی هم در گفت وگویی به رسانه‌ها اظهار کرد: مطمئن باشید این پاسخ ایران به حادثه مرکز غنی سازی نطنز نیست.

وی در حالی که مدعی شد سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل قوی هستند اما تنها قادرند لایه حفاظتی میان ۸۵ تا حداکثر ۹۵ درصد ایجاد کنند و برای مثال، در صورت شلیک همزمان ۲۰ فروند موشک به اسرائیل، این احتمال هست که یکی دو موشک از دید سامانه‌های دفاع هوایی پنهان بماند به این سوال پاسخ نداد پس چگونه این سامانه در مقابل شلیک موشک از سوریه ناتوان بوده است.

نخست‌وزیر اسرائیل هنوز درباره رویدادهای بامداد پنج شنبه کشورش سخنی در ملأ عام نگفته اما آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع پیشین، در یک مصاحبه گفته‌ است که «به ما موشک شلیک می‌شود و (بنیامین) نتانیاهو را خواب برده‌ است»«آویگدور لیبرمن» رقیب انتخاباتی «نتانیاهو» در واکنش به انفجار در نزدیکی تاسیسات دیمونا گفته؛ «موشکی با سر جنگی ۲۰۰ کیلویی به سمت اسرائیل شلیک شده و اوضاع می‌توانست به گونه‌ای دیگر رقم بخورد، اما نتانیاهو می‌خوابد تا فقط برای انجام امور شخصی خود آماده شود».

رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از گانتز وزیر اسرائیل نوشتند : سامانه پدافند اسرائیل نتوانست این موشک را رهگیری و منهدم کند و این را می‌توان از عبارتی که لیبرمن وزیرجنگ سابق رژیم صهیونیستی به آن اشاره کرد متوجه شد آن جا که گفت سامانه دفاعی ما پوسیده است. چیزی شبیه توصیفی که سید حسن نصرا... دبیرکل حزب ا... لبنان درباره تمام موجودیت رژیم صهیونیستی گفته است.

موجودیتی که سست‌تر از تار عنکبوت است.بسیاری از سیاستمداران و استراتژیست‌های صهیونیست بار‌ها درباره آسیب‌پذیری این رژیم با جغرافیای کوچک و محاصره شده از سوی جریان‌های مقاومت، هشدار داده بودند. برای همه مهاجران اسکان داده شده در سرزمین‌های اشغالی که از نقاط مختلف دنیا در آرزوی زندگی بهتر و امن‌تر به خاک فلسطین اشغالی آمده‌اند، امنیت، اصلی‌ترین اولویت و نیاز حیاتی است و در صورتی که این اصل دچار خدشه شود هیچ‌گونه تعلق خاطری به این سرزمین و رژیم جعلی صهیونیستی و در نتیجه حمایت از این رژیم نخواهند داشت.

اکنون اصلی‌ترین تهدیدی که موجودیت این رژیم جعلی را تهدید می‌کند، تضاد‌های شدید اجتماعی، اقتصادی و مذهبی است که تداوم وضع موجود و افزایش ناامنی به طور قطع این روند را تشدید خواهد کرد. هرچند که هسته و جوهره اسرائیل بر بستر ناامنی شکل گرفته است و طبعا هیچ‌گاه روی امنیت را نخواهد دید. اصابت موشک‌ به نزدیکی نیروگاه اتمی دیمونا، پوشالی بودن سامانه گنبد آهنین رژیم صهیونیستی را به ویژه برای مزدوران منطقه‌ای آمریکا که این رژیم را حامی امنیت خود می‌دانند به نمایش گذاشت. تحولات اخیر نشان داد که رژیم صهیونیستی به جز شرایط نابسامان داخلی، چالش‌های هویتی و ناامنی در محیط پیرامونی باید منتظر روز‌های سخت و دشوارتری باشد.

موضوع مهم تر از شلیک موشک و این که هدفمند بوده یا بی هدف این است که سامانه دفاعی رژیم صهیونیستی نتوانست آن را منهدم کند. به نظر می رسد این موضوع به شدت شرایط داخلی جامعه صهیونیستی را تحت تأثیر قرار دهد و شرایط را از این هم که هست بدتر کند. به ویژه این که ساختار سیاسی امروز صهیونیستی بسیار شکننده و ناتوان است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 680700 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟