آمار تکان دهنده از کودک همسری در آسیا

به گزارش رکنا، یک متخصص سلامت باروری اظهارکرد: کودک همسری در آسیا و افریقا آمار بالایی نسبت به سایر قاره‌ها دارد به طوری که در قاره آسیا حدود ۳۰ درصد ازدواج در سن کمتر از ۱۵ سال دیده می‌شود.
دکتر زهره کشاورز در وبینار «سلامت خانواده و ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و حقوقی کودک همسری» با بیان اینکه کودک‌همسری به معنای ازدواج دو کودک زیر ۱۸ سال با یکدیگر و یا ازدواج یک کودک زیر ۱۸ سال با یک بزرگسال است، اظهار کرد: در کشورهایی نظیر اوگاندا، اتیوپی، بنگلادش، هند، نپال، نیجریه کودک همسری بسیار شایع و کودک همسری در این کشورها پدیده‌ای اساسی است.
وی با اشاره به تغییر میزان کودک همسری در دنیا گفت: آمار کودک همسری در دنیا، از هر چهار ازدواج یک ازدواج کودکان به از هر پنج ازدواج یک ازدواج کودکان رسیده است. پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۳۰ در صورت عدم مداخلات مناسب ۱۲۰ میلیون ازدواج دختران زیر ۱۸ سال را شاهد باشیم.
به گفته کشاورز میزان کودک همسری در پسران یک شانزدهم دختران است همچنین از جمله پیامدهای نامطلوب کودک همسری برای دختران فقر، فقدان آموزش مناسب و دوری از مدرسه، حس ناامنی برای ازدواج‌های زود هنگام، تهدید به طلاق و ازدواج دوم - که منجر به رفتارهایی نظیر فرار از خانه و خودکشی می‌شود، دسترسی ناکافی به خدمات سلامت، زایمان زودرس و جدایی زودهنگام از خانواده، دوستان، همسالان و محدود شدن روابط کودک با زنان بزرگتر از خود و... است.
وی ادامه داد: از جمله آسیب‌های کودک همسری برای دختران شکاف سنی زیاد با همسر و تحمل خشونت های وابسته به جنسیت است. همچنین خانواده حالت مرد سالار به خود می‌گیرد و خشونت‌ها به طرق مختلف به کودک اعمال می‌شود. از سوی دیگر در روابط بین فردی او اشکال ایجاد می‌شود و نمی‌تواند خود را با شرایطی که از پیش تصورش نکرده است،‌تطابق دهد.
این متخصص سلامت باروری به بیان چالش‌های سلامت باروری جنسی کودکان پرداخت و ادامه داد: در نگاه بیولوژیک بلوغ و ظرفیت باروری دختران از سن ۱۱ تا ۱۳ سالگی و پسران در سن ۱۴ سالگی ایجاد می‌شود در حالی که تکامل شناختی و عاطفی مغز انسان در حوال ۲۵ سالگی رخ می‌دهد. از سوی دیگر به علت ناآگاهی نوجوان ریسک بارداری ناخواسته نیز افزایش پیدا می‌کند.
به گفته این متخصص سلامت باروری، انگ اجتماعی به کودک بر اثر بارداری، مرگ هنگام زایمان، ریسک ابتدا به سرطان دهانه رحم و افسردگی و... نیز از جمله چالش‌های سلامت باروری جنسی کودکان است.
وی همچنین با تاکید بر پایین بودن سواد سلامت زنان در جامعه به بیان چالش‌های روابط زناشویی در کودک همسری پرداخت و گفت: در کودک همسری، کودکی که هنوز نقش همسری را نپذیرفته است، وارد نقش مادری می‌شود و نوجوان همچنان دارای پارادوکس نقش است. از سوی دیگر مهارت‌های زندگی را نیاموخته است و به همین دلیل در روابط زناشویی و خانوادگی همچنان بچه محسوب می‌شود همچنین تصویر نوجوان از هویت جنسیتی حود کامل نیست و ناگهان با فرم دیگری این موارد را تجربه می‌کند.
کشاورز در پایان درباره چالش‌های مدیریت زندگی جنسی در کودک همسری اظهارکرد: در کودک همسری تکمیل فرآیند بلوغ در خانه همسر اتفاق می‌افتد و دختری که بلوغ کاملی ندارد، ترسهایی برایش ایجاد می‌شود و تجارب ناخوشایند جنسی می‌تواند منجر به ایجاد تعارضات زناشویی برای او شود همچنین در مسیر تکامل جنسی خود بچه‌ای دارد که باید پرورش دهد در حالی که خود با این تکاملات به خوبی مواجه نشده است.
روز نخست این وبینار با همکاری انجمن علمی مامایی ایران، معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری و انجمن علمی پزشکی اجتماعی در ۴ اسفند برگزار و روز دوم آن در ۵ اسفند برگزار می‌شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 664304 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟