لو رفتن جلسه محرمانه کاخ سفید درباره کرونا

به گزارش رکنا، کاخ سفید به مقام‌های زیر مجموعه وزارت بهداشت آمریکا دستور داده جلساتی که درباره ویروس «کرونا» برگزار می‌شود را محرمانه تلقی کنند.

خبرگزاری رویترز با گزارش این خبر به نقل از چهار مقام دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا آن را اقدامی غیرمعمول خوانده که اطلاع‌ رسانی درباره این ویروس را محدود کرده و در اقدام دولت برای جلوگیری از شیوع آن اخلال ایجاد کرده است.

منابع مورد استناد رویترز می‌گویند از اواسط ماه ژانویه ده‌ها جلسه محرمانه درباره موضوعاتی از جمله میزان آلودگی به ویروس کرونا، مسائل مربوط به قرنطینه و اعمال محدودیت‌های مسافرتی تحت تدابیر امنیتی در یکی از ساختمان‌های «وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا» برگزار شده است.

کارکنان فاقد مجوزهای امنیتی از جمله کارشناسان زیر مجموعه دولت فدرال از حضور در این جلسات که مقام‌های نهادهای مختلف آمریکا در آن شرکت داشته‌اند منع شده‌اند.

یک مقام دولت ترامپ می‌گوید: «بعضی از افراد بسیار منتقد را داشتیم که به دلیل آنکه فاقد مجوزهای امنیتی بودند نتوانستند به این جلسات بروند. این جلسات نباید محرمانه باشند. لزومی ندارد اینطور باشد.»

این منابع گفته‌اند شورای امنیت ملی آمریکا که به رئیس‌جمهور در زمینه مسائل امنیتی مشورت می‌دهد دستور محرمانه شدن این جلسات را داده است. یک مقام گفت: «این دستور مستقیماً از طرف کاخ سفید آمده است.»

رویترز نوشته اصرار کاخ سفید برای پنهان‌کاری وزارت بهداشت باعث جلوگیری از انتشار پاره‌ای اطلاعات درباره این بیماری شده و علاوه بر آن، پاسخ دهی به این بحران را هم با تأخیر مواجه کرده است.

«کووید-۱۹»، بیماری‌ای که بعد از ورود ویروس کرونا به بدن ایجاد می‌شود جان نزدیک به ۳۰ نفر را در ایالت متحده آمریکا گرفته و بیش از هزار نفر دیگر را مبتلا کرده است.

مقام‌هایی که با رویترز گفت‌وگو کرده‌اند می‌گویند نمی‌توانند درباره موضوعات مطرح‌شده در جلسات وزارت بهداشت حرف بزنند زیرا این جلسات محرمانه تلقی شده‌اند.

همزمان با گسترش ویروس کرونای جدید به بیش از ۱۲۱۰۰۰ نفر در آسیا، اروپا، منطقه غرب آسیا و اکنون بخش‌هایی از ایالات متحده «تدروس آدانوم»، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه بیماری «کووید-۱۹» را در دسته‌های بیماری «همه‌گیر جهانی» قرار داد.

آدانوم در یک کنفرانس خبری در مقر سازمان جهانی بهداشت در ژنو گفت: «در دو هفته گذشته شمار مبتلایان به این ویروس در خارج از چین ۱۳ برابر و شمار کشورهای مبتلا به آن ۳ برابر شده‌اند.»

وی اضافه کرد: «در روزها و هفته‌های آینده انتظار داریم شمار مبتلایان، شمار مرگ‌ و میرها و تعداد کشورهای آلوده از این هم بیشتر شوند.»

مقام‌های سازمان جهانی بهداشت تا به حال از قرار دادن این ویروس در دسته بیماری‌های همه‌گیر جهانی اکراه داشتند. عبارت «همه‌گیر» به بیماری‌‌ای اطلاق می‌شود که به کشورها و مناطق مختلفی در جهان گسترش پیدا کرده باشد.

ویروس‌های کرونا (یا کروناویروس‌ها) خانواده‌ای از ویروس‌ها هستند که باعث ایجاد بیماری‌هایی در پستانداران و پرندگان می‌شود.

این بیماری در انسان، باعث ایجاد عفونت‌های تنفسی می‌شود که عموماً خفیف هستند. اشکال نادرتر ابتلا به این ویروس باعث ایجاد بیماری‌هایی نظیر «نشانگان تنفسی حاد» (سارس)، «نشانگان تنفسی خاورمیانه» (مرس) و «کووید-۱۹» می‌شوند که می‌توانند مرگبار باشند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 550655 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟