سامسونگ وارد بازی تحریم علیه ایران شد؟!

به گزارش رکنا، مسئله حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از فروشگاه‌های آنلاین برنامه‌های کاربردی مانند گوگل‌استور و اپ‌استور البته مدتی پس از زمانی آغاز شد که رئیس‌جمهور آمریکا محدودیت‌هایی را برای ورود ساکنان هفت کشور از جمله ایران به خاک آمریکا آغاز کرد. پس از حذف اپلیکیشن‌های ایرانی در اپ استور با توجیه تحریم‌های آمریکا علیه ایران، شرکت گوگل نیز در فروشگاه آنلاین خود را روی برخی از اپلیکیشن‌های ایرانی اندرویدی حذف کرد.

هرچند با تحریم‌هایی که علیه ایران و شرکت‌های ایرانی اعمال می‌شود، شرکت‌ها همواره سعی در پیدا کردن راه‌های جایگزین هستند که بتوانند سرویس‌های مناسب را به کاربران ارائه دهند. با وجود این، مشکلات همچنان ادامه دارند و همان‌طور که پس از تحریم اپلیکیشن‌های ایرانی در اپ‌استور، بسیاری از شرکت‌ها سراغ استفاده از اکانت‌های اینترپرایز (Enterprise) رفتند اما عمر همین اکانت‌ها هم محدود شده و کسب‌وکارها را به استفاده از نسخه وب مجبور می کند.

محمدجعفر نعناکار مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات در این خصوص بیان داشت: در سازمان فناوری اطلاعات سعی می‌کنیم از پتانسیل‌های قانونی موجود در عرصه بین‌المللی استفاده کرده تا بتوانیم این مشکل را حل کنیم. در حال حاضر گزارش‌های فنی و حقوقی در حال تجمیع است که بتوانیم به یک راه‌حل پایدار برسیم و اقدام کنیم.

اما در اتفاقی جدید از اعمال تحریم‌ها علیه ایران، ایمیلی از طرف شرکت استور سامسونگ به برخی کاربران داده شده با این مضمون که مصرف‌کنندگان در ایران از تاریخ ۲۵ فوریه ۲۰۲۰ (ششم اسفند سال جاری)، دیگر قادر نخواهد بود از برنامه‌های این فروشگاه خرید کنند، هرچند امکان استفاده از برنامه‌های مجانی برای مصرف‌کنندگان همچنان وجود دارد.

عطا خلیقی کارشناس فناوری اطلاعات در این زمینه توضیح داد: اگرچه کاربران در ایران معمولا از نرم‌افزارهای رایگان استفاده می‌کنند، اما این اتفاق ممکن است یک شروع باشد، مانند اتفاقی که برای اپ‌استور افتاد و به تدریج ممکن است نرم‌افزارهای رایگان هم به این تحریم‌ها اضافه شوند؛ درآن صورت تنها مارکت‌های محلی باقی می‌ماند و اکثر برنامه‌های خارجی احتمالا روی مارکت‌های خارجی نخواهد ماند.

خلیقی با اشاره به اتفاق مشابهی که برای هواوی افتاده بود، خاطر نشان کرد: این شرکت‌ها با آمریکا تجارت دارند و آمریکا هم آنها را تحت فشار می‌گذارد که اگر به ارائه سرویس به ایران ادامه دهند، تجارتشان با آمریکا قطع می‌شود و آنها هم باید بین بازار آمریکا و بازار کشورهایی مانند ایران، انتخاب کنند. از طرفی از آنجایی‌که ایرانی‌ها اصلا امکان پرداخت ندارند، این شرکت‌ها اکثرا از ایرانی‌ها منافع مستقیم مالی هم ندارند، به همین دلیل پذیرش این موضع برایشان راحت است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 542074 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟