درخواست وزیر خارجه کانادا از ظریف درباره هواپیمای اوکراینی

به گزارش رکنا، به نقل از رویترز نوشت: وزارت امور خارجه کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد که کانادا تاکید کرده است که ایران جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی را که مدتی پیش در طی یک حادثه به اشتباه هدف قرار گرفته و سقوط کرد و منجر به جان باختن شماری از شهروندان کانادایی و شماری دیگر از اتباع خارجی و هم‌وطنانمان شد، به فرانسه بفرستد که بتوان در آنجا اطلاعات آن را تحلیل کرد.

این بیانیه همچنین مطرح کرد که فرانسوا فیلیپ شامپاین، وزیر امور خارجه کانادا در گفت‌وگو با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، گفت که تهران باید هماهنگی‌های لازم برای انتقال اطلاعات و تحلیل سریع جعبه‌های سیاه هواپیما را انجام بدهد.

شامپاین اظهار کرد که گزینه اول آن است که «ایران از تجهیزاتی که فرانسه با توان فنی ارائه می‌دهد، برای این کار استفاده کند».

طبق این بیانیه، وزیر امور خارجه کانادا همچنین موضوع پرداخت غرامت به خانواده‌های ۵۷ شهروند کانادایی را که در میان ۱۷۶ تن جان‌باختگان حادثه هواپیمای اوکراینی بوده‌اند، مطرح کرد.

اظهارات وزیر امور خارجه کانادا در پی این مطرح می‌شود که صبح چهارشنبه در تاریخ ۹۸/۱۰/۱۸ یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی کشور اوکراین بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، در ایران مورد اصابت قرار گرفت که متاسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی شد.

وزیر امور خارجه کشورمان در یک سخنران با اشاره به سانحه هواپیمای اوکراینی تاکید کرد: ایران طبق مقررات حق دارد که بررسی‌ها و تحقیقات را خودش هدایت کند. آنها به هر شکلی می‌خواهند حق ما را نادیده می‌گیرند و امکانات لازم را در اختیار ما قرار نمی دهند. بر اساس ضمیمه ۱۳ کنوانسیون شیکاگو از همه طرف‌هایی که باید، دعوت کردیم. آنها هم وظیفه دارند بر اساس درخواست ما ابزار خواندن جعبه سیاه را به ما بدهند چون از این مدل هواپیما نداشتیم. آنها استنکاف کردند در حالی که حق این کار را نداشتند و ما هم پیگیر این مساله هستیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 541571 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟