شهروندان سودانی روز شنبه به یک میدان نفتی در منطقه "بلیلة" واقع در غرب کردفان در اعتراض به عدم رشد و توسعه این منطقه، خدمات ضعیف و عدم اشتغال یورش آوردند و کارکنان آن را گروگان گرفتند.

شاهدان عینی اعلام کردند، این میدان نفتی پس از یورش شهروندان سودانی به این منطقه، گروگان کارکنان آن و ممانعت از کار کردن آنها شاهد تنش‌های گسترده است.

رهبران اعتراضات، نامه غیر رسمی را به وزارت معدن و انرژی ارسال کردند و خواستار رشد و توسعه، خدمات‌رسانی و اشتغال برای اهالی این منطقه و بهبود و رفع مشکل وخامت خدمات شدند.

میدان نفتی "بلیلة" روزانه حدود ۲۹ هزار بشکه نفت تولید می‌کند.

سودان در سال ۱۹۹۹ میلادی تولید نفت را آغاز و روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کرد و پس از جدایی سودان جنوبی در سال ۲۰۱۱ و انتقال سه چهارم چاه‌های نفت به دولت سودان جنوبی تولیدات نفتی آن به ۱۱۰ هزار بشکه کاهش یافت.

ناآرامی‌ها در سودان در ماه دسامبر و در اعتراض به سه برابر شدن قیمت نان آغاز شد و سپس به سرعت به جنبش اعتراضی علیه نظام عمر البشیر، رئیس جمهوری برکنار شده این کشور تبدیل شد که سه دهه بر کشور حاکم بود و در نهایت این اعتراضات منجر به برکناری وی و تشکیل دولت انتقالی شد.

طبق اعلام جنبش اعتراضی ملت سودان، در جریان تظاهرات این کشور ۲۵۰ تن کشته شدند که دست‌کم ۱۲۷ تن از آنها در جریان متفرق کردن تحصن کنندگان در مقابل مقر نیروهای مسلح سودان در خارطوم جان خود را از دست دادند.

منبع: ایسنا

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 518674 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟