پافشاری مجدد «سید مقتدی الصدر» بر ضرورت برکناری «عبدالمهدی»

 به گزارش رکنا، «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر عراق امروز بار دیگر استعفای «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق را خواستار شد.

وی طی بیانیه‌ای که در صفحه شخصی‌اش در توئیتر منتشر شد، نوشت: «توجه..این صرفا یک هشدار است و برای ارعاب نیست. پس شما ای مردم، فراتر از ترس هستید. من تنها به کسانی که توجه نمی‌کنند، هشدار می‌دهم. سوریه، سپس یمن و اکنون [نوبت کیست؟]: عراق. دیروز بشار، سپس عبدربه منصور و اکنون "عادل عبدالمهدی".»

 

 

مقتدی صدر در ادامه نوشت: ای مردم انقلابی، در پاسخ به کسانی که به حرفهای دیروز ما واکنش نشان دادند و گفتند: استعفای عادل عبدالمهدی، بحران را تشدید خواهد کرد می‌گویم: عدم استعفای او نیز خونریزی را متوقف نخواهد کرد. عدم استعفای او نیز عراق را به سوریه و یمن تبدیل خواهد کرد.

وی تصریح کرد: از امروز دیگر در ائتلاف‌های شما شرکت نخواهم کرد.

عبدالمهدی روز گذشته به دعوت صدر برای استعفا سپس برگزاری انتخابات زودهنگام برای تغییر دولت در قالب نامه‌ای پاسخ داد و به وی گوشزد کرد که «توافق» سیاسی راه کوتاه‌تری در مقایسه با انتخابات زودهنگام است و هر سیاستمداری نباید مدعی نمایندگی مردم شود و بهترین راه روشن شدن اراده مردم «صندوق رأی» است.

وی در این نامه «سرنوشت انتخابات زودهنگام» را «نامعلوم» توصیف کرد و با اشاره به مشکلات و روند قانونی زمان‌بر آن گفت، «اگر دنبال تغییر دولت هستید، راه‌های کوتاه‌تری نیز در دسترس است» .

مقصود عبدالمهدی از راه‌های کوتاه‌تر، توافق صدر با العامری است که پس از آن عبدالمهدی استعفای خود را اعلام کند و دولت جدید طی چند روز کار خود را آغاز کند. 

رهبر جریان صدر نیز سه‌شنبه (روز گذشته) از «هادی العامری» رهبر ائتلاف «الفتح» عراق خواست که برای برکناری « نخست وزیر عراق، تلاش کند.

ائتلاف سائرون (به رهبری الصدر) و الفتح به رهبری العامری، بزرگ‌ترین فراکسیون‌های فعلی پارلمان عراق هستند. 

الصدر در پاسخ به نامه سرگشاده نخست‌وزیر که گفت توافق سیاسی بهتر از استعفا و انتخابات زودهنگام است، بیانیه‌ای صادر کرد و به عادل عبدالمهدی گفت: «از هادی العامری می‌خواهم که برای پس گرفتن فوری رأی اعتماد  از تو، همکاری کند».

وی در این بیانیه خطاب به نخست‌وزیر نوشت: «فکر می‌کردم درخواست از تو برای برگزاری انتخابات زودهنگام، برای حفظ شأن توست، ولی اگر آن را نپذیری... من از هادی العامری می‌خواهم که همکاری کند».

وی ادامه داد: «از العامری می‌خواهم که برای تغییر کمیساریا و قانون انتخابات با هم کار کنیم و بر اصلاحات بنیادین به توافق برسیم».

العامری نیز پاسخ نامه الصدر را داد. وی در نامه بسیار کوتاه خود  نوشت:  «با هم برای تحقق منافع ملت عراق و نجات کشور بر اساس اقتضای منفعت عمومی تلاش خواهیم کرد».برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 514279 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟