جانسون: وقت مذاکره بر سر توافقی تازه با ایران فرارسیده

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا گفته است که صرف نظر از دیدگاه همه طرف ها در مورد توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ قدرت ها با ایران، زمان مذاکره بر سر یک توافق تازه فرا رسیده است.

او روز دوشنبه اظهار داشت: "به آنچه ایرانی ها آشکارا انجام دادند چطور باید واکنش نشان دهیم؟ تلاش بریتانیا این است که کشورها را دور هم جمع کند و از تنش ها بکاهد."

او افزود: "هر اعتراضی به توافق هسته ای قبلی با ایران داشته باشید، زمان آن است به جلو گام برداریم و به یک توافق تازه برسیم."

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در واکنش گفت برایش عجیب نیست آقای جانسون که فردی مورد احترام اوست چنین پیشنهادی را مطرح کرده است.

آقای ترامپ سال پیش از این توافق، موسوم به برجام، خارج شد و به تدریج تحریم های مرتبط با برنامه اتمی ایران را احیا کرد که باعث تنش شدید میان دو کشور شده است.

ایران در ماه های اخیر شروع به کاهش تعهداتش در قبال برجام کرده است چون می گوید فواید لازم از آن را نمی برد.

البته دفتر نخست وزیری بریتانیا روز دوشنبه برای رفع ابهام گفت که بریتانیا همچنان از توافق موجود میان ایران و قدرت ها حمایت می کند و خواهان بازگشت ایران به تعهداتش است.

آقای جانسون قرار است این هفته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با حسن روحانی رئیس جمهور ایران و همچنین آقای ترامپ دیدار کند.

از سوی دیگر محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز دوشنبه گفت که آقای ترامپ با تازه ترین تحریم ها "درها را به روی مذاکرات" بسته است. براساس این تحریم های آمریکا بانک مرکزی ایران یک نهاد "تروریستی جهانی" ارزیابی می شود.


پیشتر اعلام شد که نشست وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه با ایران که موسوم به ۴ + ۱ است، روز چهارشنبه در نیویورک انجام خواهد شد.

آقای ظریف شرط حضور آمریکا در این نشست را "پایان دادن به جنگ اقتصادی علیه ایران" عنوان کرد و گفت: "آمریکایی‌ها نمی‌توانند همزمان تروریسم اقتصادی یا به قول دونالد ترامپ جنگ اقتصادی علیه ایران را ادامه بدهند و فشار حداکثری را دنبال کنند و در عین حال بخواهند پشت میز مذاکره قرار بگیرند."

همزمان امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه که به نیویورک رفته همچنان برای میانجیگری میان ایران و آمریکا برای کاهش تنش ها تلاش می کند.

او به خبرنگاران گفت: "من امروز صبح دیداری غیررسمی با ترامپ داشتم. امروز عصر روحانی را می بینم و فردا دوباره با ترامپ ملاقات خواهم کرد."

آقای ترامپ در تازه‌ترین اظهار نظر احتمال دیدار با مقام های ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل را رد نکرد و گفت: "هیچ چیزی کنار گذاشته نشده، اما من قصدی برای دیدار با ایران ندارم".

آقای ترامپ افزوده: "ما در حال انجام کارهای مخصوص خودمان در مورد ایران هستیم، البته پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته و در روزهای آتی نیز اتفاقات بزرگ دیگر نیز خواهد افتاد"

.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 505499 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟