دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در جمع خبرنگاران اعلام کرد تحریم‌هایی را بر ضد بانک مرکزی ایران وضع کرده است.

رئیس جمهور آمریکا از ارائه جزئیات بیشتر درباره وضع تحریم‌های جدید علیه بانک مرکزی ایران خودداری کرد. ترامپ همچنین در رابطه با بکارگیری سناریوی نظامی علیه تهران مدعی شد آمریکا همواره آماده بکارگیری چنین گزینه‌ای است.

همزمان با اینکه ترامپ در اعلام تحریم‌های جدید علیه ایران از لفظ Iran national bank استفاده کرده بود، وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه خود اعلام کرد بانک مرکزی کشورمان را در کنار صندوق توسعه ملی ایران و شرکت اعتماد تجارت پارس در فهرست تحریم قرار داده است.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: تحریم اخیر ایالات متحده آمریکا علیه بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی کشورمان در آستانه سفر رئیس جمهور به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد؛ البته واشنگتن در گذشته هم به صورت یک جانبه تحریم‌هایی علیه نهادها، بانک‌ها و موسسات پولی ایران اعمال کرده بود که تاثیری روی کشورمان نداشت، چراکه واشنگتن به مفهوم کل جهان نیست.

هانی زاده اضافه کرد: در واقع به غیر از واشنگتن کشور‌های دیگری هم در جهان هستند که همچنان تمایل دارند با ایران رابطه اقتصادی، تجاری و مالی داشته باشند، همچنین بخش زیادی از کشور‌های اروپایی همچنان به دنبال مراوده مالی و اقتصادی با ایران هستند، به همین دلیل اقدام کاخ سفید تنها نمایشی است و در عمل هیچ گونه تاثیری روی روند تبادل مالی و ارزی بین تهران و سایر کشور‌ها ایجاد نخواهد کرد.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: آمریکا با سلاح تهدید نظامی به ایران هشدار‌هایی داده بود و در حال حاضر هم با اعمال فشار اقتصادی می خواهد کشورمان را وادار به مذاکره آن هم تحت شرایط مدنظر خودش کند.

او افزود: تحریم‌های آمریکا تاثیری بر ملت ایران ندارد و کشورمان به مسیر خوش ادامه خواهد داد،در نتیجه تحریم بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی اقدامی است که متعاقب حمله ارتش یمن به شرکت آرامکو انجام شد، بنابراین آمریکایی‌ها به دلیل ناتوانی در اقدام نظامی علیه ایران به تحریم‌ها متوسل می‌شوند.

بیشتر بخوانید:تحریم یک سیاست شکست خورده است

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به تحریم‌های اعمالی آمریکا علیه ایران، گفت: شخصیت‌های زیادی از کشورمان در حوزه نظامی و سیاسی در لیست تحریم کاخ سفید قرار دارند، این موضع جدید نیست زیرا در طول ۳ سال اخیر کشورمان بدون وقفه مورد تحریم در حوزه های پتروشیمی، نفتی و فروش برخی از محصولات ایرانی به خارج از کشور و ... قرار گرفت که هیچ کدام هم تاثیر چندانی نداشت.

او ادامه داد: پیش از این هم بسیاری از بانک‌های ایران تحت تحریم واشنگتن قرار داشتند، ولی کشور‌های جهان همچنان با این بانک‌ها تعامل می‌کنند، همچنین تحریم قطعات یدکی هواپیما،دارو، قطعات پیشرفته مربوط به پتروشیمی و دستگاه‌های سنگین حفاری نفتی جزئی از سیاست‌های فشار اقتصادی آمریکا علیه ایران است.

هانی زاده گفت: در طول سه سال گذشته روزی نبوده است که آمریکا علیه کشورمان تحریم جدید اعمال نکرده باشد، در واقع ترامپ بعد از خروج از برجام تلاش کرد تا از ایران به عنوان یک برگ برنده انتخاباتی برای مذاکره آینده استفاده کند، ولی با شکست مواجهه شد و اکنون هم نگران است در انتخابات شکست بخورد.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به نیویورک، گفت: ایران با چین و روسیه در حوزه تبادل تجاریروابط خوبی دارد، همچنین تهران با پاریس هم تا اندازه‌ای تبادل تجاری دارد و این کشور هم موضع نسبتا معتدلی اتخاذ کرده است، ولی انگلیس و آلمان هنوز مواضع شفافی نسبت به ایران ندارند و تابعی از سیاست‌های واشنگتن هستند.

او اضافه کرد: دیدار ظریف با وزرای خارجی کشور‌های۱+ ۴می‌تواند فرصت مناسبی برای افزایش همکاری‌های مالی و اقتصادی بین ایران و کشور‌های اروپایی همچنین تهران با چین و روسیه تلقی شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 504864 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟