کانال تلگرامی آمد نیوز روز جمعه در مطلبی مدعی شد که تارنمای وزارت خارجه آمریکا در این روز (۹ آگوست، ۱۸ مرداد) در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده که وزارت اطلاعات و صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به دلیل نقض حقوق بشر در ایران در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته اند.

در ادامه آمدنیوز مدعی شد که در بخش دیگری از این بیانیه، وزارت خزانه داری آمریکا ۶۶ نفر از مقامات ایرانی و آقازاده‌های آن‌ها را تحریم و پول‌هایشان را ضبط کرده است.

اما واقعیت

وقتی ضدانقلاب گزارش آمریکا را هم تحریف می‌کند +عکس

مراجعه به تارنمای وزارت خارجه آمریکا نشان می‌دهد که مطلب ادعایی آمدنیوز اصلا مربوط به روز جمعه (۹ آگوست) نیست و ۳ روز پیش از آن منتشر شده است (یعنی سه شنبه ۶ آگوست).

نکته مهمتر آنکه این مطلب، اصلا خبر از تحریم‌های جدیدی نداده بلکه گزارشی در خصوص چهره‌های تحریم شده ایرانی است که پیش از این نیز نام آن‌ها منتشر شده بود.

مقایسه مطلب سایت وزارت خارجه آمریکا با خبر منتشر شده در رسانه‌های ضدانقلاب نشان از دست بردن آمدنیوز به اصل مطلب دارد؛ به عنوان نمونه در گزارش فوق از حرفی از اموال و دارایی‌های مسئولان نشده و فقط اسامی افراد تحت تحریم شده بیان شده است.

همچنین اغلب افراد حاضر در لیست تحریم‌ها مسئولان شناخته شده سیاسی و نظامی و اقتصادی هستند و خبری از منتسبین آن‌ها یا به قول آمدنیوز «آقازاده‌ها» نیست.

نکته جالبتر ماجرا آن جاست که در لیست جعلی آمدنیوز که در ابتدای آن نام فرزندان رهبری هم گنجانده شده، نام شیخ جعفر شجونی هم به چشم می‌خورد؛ چهره‌ای سیاسی که در سال ۹۵ فوت کرده است.

وقتی ضدانقلاب گزارش آمریکا را هم تحریف می‌کند +عکس

نام «سعید پناهیان» به عنوان چهره سیاسی دیگری که اسمش در لیست ادعایی آمد نیوز دیده می‌شود هم جالب است، گویا آمدنیوز خواسته با یک تیر دو نشان بزند؛ هم سعید حدادیان و هم علیرضا پناهیان را مورد هجمه قرار دهد. حتی نام سعید پناهیان دو بار در لیست آمدنیوز آمده و هردو بار دارایی‌های وی ۱۷ میلیون دلار اعلام شده است.

وقتی ضدانقلاب گزارش آمریکا را هم تحریف می‌کند +عکس

اما شاید جالب‌ترین نکته این باشد که این فهرست قبل‌تر نیز در بازه‌های زمانی مختلف بار‌ها منتشر شده بود. رسانه‌های ضدانقلاب، دی ماه سال ۹۷ نیز این شایعه را دقیقا با همین ادبیات و به نقل از خزانەداری آمریکا منتشر کرده بودند.

وقتی ضدانقلاب گزارش آمریکا را هم تحریف می‌کند +عکس

اصل این شایعه اولین بار در تیرماه سال ۹۷ و به نقل از استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا مطرح شده بود و همان زمان هم مشخص شد که این موضوع صحت ندارد و اصلا این افرادی چنین اموالی ندارند که بخواهد در خارج از کشور ضبط شود. منبع اصلی منتشرکننده آن شایعه هم همان زمان خبر را از خروجی خود پاک کرد.

وقتی ضدانقلاب گزارش آمریکا را هم تحریف می‌کند +عکس

آمدنیوز که این روز‌ها مانند منافقین، با ریزش مخاطب مواجه شده است سعی دارد با ساخت انواع و اقسام شایعات برای خود طرفدار دست و پا کند و در این بین سعی می‌کنند به برخی چهره‌های آمریکایی که به منافقین نزدیک اند مانند جان بولتون امید بسته‌اند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 495870 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟