در این طومار که خطاب به 'دیوید لامتی' وزیر دادگستری، 'رالف گودیل' وزیر امنیت عمومی و 'دانیه لبوتیلیه' وزیر عوائد ملی کانادا نوشته شده، آمده است: ما اعضای جامعه ایرانیان کانادا نگرانی عمیق خود را در مورد پرونده افرادی که در ایران به فساد متهم شده و به کانادا فرار کرده اند، ابراز می کنیم.

محمودرضا خاوری یک بانکدار سابق ایرانی است که در سال 2011 پس از آنکه اختلاس 2.6 میلیارد دلاریش افشا شد، به کانادا گریخت.

خاوری در دسامبر سال 2017 (آذر - دی 96) به 30 سال زندان محکوم شد و پلیس اینترپل حکم جلب وی را صادر کرد.

جامعه ما و کنگره ایرانیان کانادا هم در زمان دولت سابق (استفن) هارپر نخست وزیر سابق کانادا و هم در دوره دولت لیبرال کنونی، در چندین موقعیت مساله خاوری را مطرح کردند.

با این حال، ایرانیان کانادا هیچ پاسخی دریافت نکرده و دولت هیچ اقدامی در این باره اتخاذ نکرده است. به این ترتیب، ما از دولت کانادا می خواهیم در مورد پرونده محمودرضا خاوری به ما پاسخگو باشد.

در پرونده دیگری که به تازگی افشا شد، گزارش شده که 'مرجان شیخ الاسلامی آل آقا' که در ایران به جرم فسادی هنگفت (10 میلیارد دلاری) متهم شده است، به کانادا سفر کرده و به سرمایه گذاری و به راه انداختن کسب و کار (در این کشور) روی آورده است.

در حالیکه این افراد توانسته اند تا آزادانه به کانادا آمده و پول خود را سرمایه گذاری کنند، بسیاری از ایرانی - کانادایی ها به طور غیرمنصفانه در فرآیندهای مهاجرتی مورد تبعیض واقع شده و به دلیل ملیتشان مشمول محدودیت های بانکی قرار می گیرند.

جامعه (ایرانیان کانادا) نسبت به موارد دانشجویان بین المللی ایرانی که حساب های بانکیشان با تنها چند صد دلار بسته شده است، آگاه است.

در ادامه این طومار آمده است: جامعه ایرانیان کانادا عمیقا در مورد پرونده محمودرضا خاوری و مرجان شیخ الاسلامی آل آقا نگران است. انفعال دولت کانادا در مورد این پرونده ها به افرادی که با فساد جیب خود را پر کرده اند، این امکان را داده تا از عدالت فرار کنند در حالیکه اعضای بی گناه جامعه ایرانی - کانادایی باید با شک و تردیدهایی که به دلیل اقدامات این افراد فاسد علیه کل این جامعه وجود دارد، دست و پنجه نرم کنند.

بدین ترتیب، ما از دولت کانادا و وزرای دادگستری، امنیت عمومی و عوائد ملی این کشور می خواهیم تا فورا با استفاده از تمام اختیارات قانون کانادا شامل قوانین ضدپولشویی اما نه محدود به آن، تحقیقاتی را در مورد پرونده های محمودرضا خاوری و مرجان شیخ الاسلامی آل آقا آغاز کنند. دولت و نهادهای مجری قانون ما باید از تبدیل کانادا به پناهی برای پول فاسد جلوگیری کنند. این مشکل به ایران و ایرانیان محدود نیست. دولت ما باید همین حالا وارد عمل شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 463912 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟