جزئیات جدیدی از دستگیری عامل به شهادت رساندن ایرانی ها+تصاویر

همزمان با فرا رسیدن دوازدهمین سالگرد اعدام صدام (۹ دی ۱۳۸۵)، برخی رسانه‌ها جزئیات جدیدی را از نحوه دستگیری دیکتاتور سابق عراق منتشر کرده‌اند.

صدام در کجا پنهان شده بود؟

صدام پس از بیرون کشیده شدن از داخل مخفیگاه

در همین رابطه، مجله آمریکایی اسکوایر (esquire) در گزارشی که شبکه خبری العربیه آن را بازتاب داده، از طریق مصاحبه با چند منبع مطلع، اطلاعات جدیدی را از عملیاتی که منجر به دستگیری صدام در اوایل دسامبر ۲۰۰۳ شد، منتشر کرده است.

یکی از این منابع به نام «حدوشی» که دارای یک مزرعه بزرگ در شهر تکریت عراق (زادگاه صدام) است، در این رابطه گفته است پس از آنکه نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۰۳ مزرعه او را بمباران کردند، جعبه‌های دفن‌شده بزرگی را یافتند که داخل آنها ۱۰ هزار بسته اسکناس صددلاری بود. آنها همچنین مقادیر زیادی جواهرآلات پیدا کردند که داخل ۶ کیسه زباله در زیر خاک دفن شده بودند. این جواهرات متعلق به «ساجده طلفاح» همسر صدام بودند.

به گفته حدوشی، نیروهای آمریکایی سپس با سرنخی که بعد از کشف این گنجینه عظیم به دست آوردند و با کمک یک پسربچه ۹ ساله، فردی به نام «محمد ابراهیم عمر المسلط» را در شهر تکریت دستگیر کردند که او در نهایت پس از بازجویی، مخفیگاه صدام را به آنها نشان داد.

این پایگاه آمریکایی همچنین در گزارش خود درباره دستگیری دیکتاتور سابق عراق نوشته است که هنگام یورش نیروهای آمریکایی به مخفیگاه صدام، یک مترجم عراقی به نام «سمیر» نیز آنها را همراهی می‌کرد. سمیر پیش از ورود به مخفیگاه صدام صدای او را شنید که فریاد می‌زد "شلیک نکنید، شلیک نکنید!" او سپس بعد از دیدن صدام چندین بار به صورت او سیلی زد.

مجله آمریکایی اسکوایر در این گزارش تعداد نیروهایی که در دستگیری صدام مشارکت داشتند را هزار نفر اعلام کرده است.

روزنامه انگلیسی میرور نیز در گزارشی به مناسبت دوازدهمین سالگرد اعدام دیکتاتور سابق عراق نوشته است: زمانی که نیروهای آمریکایی وارد مخفیگاه صدام شدند، مردی با ریش بلندِ جوگندمی را دیدند که فریاد می‌زد "من رئیس‌جمهور عراق هستم و می‌خواهم با شما مذاکره کنم."

طبق گزارش این روزنامه، مخفیگاهی که صدام در آن پنهان شده بود، یک سازه بتنی کوچک بود که در عمق ۲۰ متری زمین قرار داشت. مخفیگاه او تنها به اندازه‌ای بزرگ بود که یک مرد می‌توانست در آن دراز بکشد. یک لوله هواکش هم در آن تعبیه شده بود تا از خفه شدن احتمالی او جلوگیری کند.

دریچه ورود به مخفیگاه صدام

صدام در کجا پنهان شده بود؟

صدام در کجا پنهان شده بود؟

صدام در کجا پنهان شده بود؟

تصویری از داخل مخفیگاه صدام در شهر تکریت

صدام در کجا پنهان شده بود؟

پزشک آمریکایی در حال معاینه صدام

صدام در کجا پنهان شده بود؟

دیکتاتور سابق عراق پس از دستگیری

صدام در کجا پنهان شده بود؟

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 448618 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟